کد خبر: ۱۸۵۷۳۷
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۸
رئیس‌جمهور آمریکا از دیدار با همتای مصری خود در حاشیه اجلاس آب‌وهوایی در اسکاتلند خودداری کرد. دلیل تداوم این سردی روابط بایدن با السیسی چیست؟

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، در شرایطی که رسانه‌های مصری از پرداختن به موضوع عدم ملاقات «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا با «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر در حاشیه اجلاس آب و هوایی که در شهر گلاسکوی اسکاتلند برگزار شد، پرهیز می‌کنند، برخی از دلایل عدم انجام این ملاقات بین دو رئیس‌جمهوری که کشورهایشان با یکدیگر همپیمان هستند، می‌پرسند.

روابط عمیق با مصر همواره برای دولت آمریکا به لحاظ مسائل منطقه‌ای به خصوص پرونده‌ فلسطین از اهمیت استراتژیک بالایی برخوردار بوده اما از آن‌جا که دموکرات‌ها در آمریکا همیشه با نهادهای حقوق بشری و مدافع روزنامه‌نگاران روابط خوبی داشته و این نهادها از عملکرد دولت السیسی در پرونده حقوق بشر انتقاد می‌کنند.

ناظران و تحلیلگران سیاسی می‌گویند، بایدن در کمپین انتخاباتی خود از اخوان المسلمین و گروه‌های نزدیک به آن‌ها که از قدیم روابط خوبی با وی دارند برای جلب رأی مسلمانان امریکا استفاده کرده است. لذا به وی می‌بایست دست‌کم کاری برای  آزادی شماری از سران اخوان از زندان‌های مصر که به اتهام‌های فساد‌های مالی محکوم شده‌اند، کاری کند.

دولت بایدن از زمان رسیدن به قدرت بارها بر اهمیت شراکت راهبردی میان واشنگتن و قاهره به خصوص در زمینه‌های امنیتی، بازرگانی و مبارزه با تروریسم تأکید کرده اما در عین حال در خصوص وضعیت حقوق بشر در مصر ابراز نگرانی و اعلام کرد که این موضوع در روابط دو کشور موضوعی محوری است.

روزنامه «رأی الیوم» با انتشار یادداشتی در خصوص اجتناب بایدن از دیدار با السیسی، این سوال را طرح کرد که به راستی تا کی این دوری کردن آمریکا از مصر ادامه می‌یابد و آیا راهی برای رفع دلایل این اختلاف وجود دارد؟

بر اساس این یادداشت، ناظران پرونده روابط مصر و ایالات متحده تاکید می‌کنند که پرونده حقوق بشر در مصر، مانع نزدیکی دو طرف و بازگشت آب به مسیر عادی خود است.

لغو حالت فوق‌العاده در مصر برای جلب رضایت بایدن کافی نبود

برخی می‌گویند که تصمیم رئیس‌جمهور مصر در لغو حالت فوق‌العاده در این کشور برای جلب رضایت دولت بایدن کافی نبود و این دولت منتظر اتخاذ گام‌های بیشتری است که مهمترین آن، آزادی زندانیان عقیدتی و احیای مجدد فضای دموکراسی است.

«اسامه کامل» نویسنده و روزنامه‌نگار مصری اما می‌نویسد: مسأله ملاقات یا عدم ملاقات بایدن با السیسی،  تاثیری بر رئیس جمهور مصر یا کشور مصر ندارد، بلکه ضرر بزرگی برای آمریکا است. 

وی با بیان اینکه مصر قدیمی‌ترین کشور جهان است و کلید جنگ و صلح را در دستان خود دارد، از دولت خواست تا گام‌های شجاعانه بردارد.

کامل در ادامه با اشاره به ضرروت مطالعه پرونده روابط با آمریکا و برداشتن گامهای مقتضی تاکید کرد: هر کس که به آمریکا تکیه کرد، باخت. آمریکا در کنار مصر بقای نماند و کمک واقعی به آن نکرد و تمام کمک‌های آمریکا به خود آن باز می‌گردد. مصر کشوری بزرگ و باستانی است و ما باید بر این اساس با آن برخورد کنیم.

آخرین تماس بایدن و السیسی

بر اساس این گزارش، آخرین تماس برقرار شده میان بایدن و السیسی به ماه می گذشته باز می‌گردد که به اعلام ریاست‌جمهوری مصر، طی آن درباره چندین مسأله از جمله تشدید درگیری نظامی اخیر بین اسرائیل و گروه‌های مقاومت فلسطین و حقوق بشر گفت‌وگو شد.

سخنگوی ریاست‌جمهوری مصر از طریق صفحه رسمی‌اش در توئیتر نوشت که بایدن با السیسی تماس گرفت و در جریان این تماس، در خصوص تحولات مسائل منطقه‌ای مورد علاقه مشترک و نیز در مورد روابط همکاری‌های دوجانبه میان مصر و ایالات متحده تبادل نظر کردند.

وی افزود که دو رئیس‌جمهور در خصوص چندین مسأله از جمله تشدید اقدام نظامی اخیر در فلسطین اشغالی گفت‌وگو کردند و بایدن از عزم کشورش برای بازگرداندن آرامش و اوضاع به وضعیت قبل در اراضی فلسطینی و هماهنگی تلاش‌ها با کلیه شرکای بین‌المللی برای حماست از تشکیلات خودگردان فلسطین و بازسازی خبر داد.

همپیمان جایگزین

در ادامه این یادداشت آمده است: سوالاتی که در این‌جا مطرح است، این است که در صورت تداوم این دوری‌ و سردی میان بایدن و السیسی، گزینه‌های جایگزین قاهره برای همپیمانی چیست؟ رئیس‌جمهور مصر به چه متحدانی می‌تواند متوسل شود تا از ضرر و زیان قاهره در نتیجه این خصومت جلوگیری کند؟ آیا این دوری‌گزینی آمریکا از مصر ادامه می‌یابد یا تنها یک ابر تابستانی است که به زودی از بین می‌رود؟

السیسی - جانسون

از سوی دیگر، «بسام راضی» سخنگوی رسمی ریاست‌جمهوری مصر گفت که عبدالفتاح السیسی در حاشیه نشست آب‌وهوایی در گلاسکو با «بوریس جانسون» نخست‌وزیر بریتانیا دیدار کرد.

به گفته راضی، این دیدار شاهد گفت‌وگوهای عمیق دوجانبه بین دو طرف بود. در ابتدا نخست وزیر انگلیس از سفر رئیس جمهور مصر به گلاسکو استقبال کرد و روابط نزدیک کنونی مصر و بریتانیا را ستود و از روابط نزدیک مصر و بریتانیا و شتاب فزاینده ای که اخیرا در روابط دو کشور مشاهده شده است، تقدیر کرد و با تاکید بر اینکه مصر یکی از شرکای مهم انگلیس در خاورمیانه است، برای تعمیق روابط با مصر در زمینه های مختلف ابراز تمایل کرد.

بنا بر این گزارش، جانسون همچنین قدردانی و تبریک خود را به آقای رئیس جمهور برای تلاش‌های توسعه بلندپروازانه مصر اعلام کرد و بر حمایت بریتانیا از این تلاش‌ها تحت رهبری السیسی تاکید کرد.

رئیس جمهور مصر نیز به نوبه خود با قدردانی از گسترش ایجاد شده اخیر در روابط دوجانبه مصر و بریتانیا در همه زمینه‌ها، بر آرزوی مصر برای به حداکثر رساندن همکاری‌های دوجانبه در دوره آتی، تقویت هماهنگی‌های سیاسی و تبادل دیدگاه‌ها در خصوص پرونده‌های مختلف مورد علاقه مشترک، تاکید کرد.

سخنگوی رسمی ریاست‌جمهوری مصر تصریح کرد: «در این دیدار بر گشودن افق‌های جدید و تکمیلی برای همکاری میان دو کشور، همچنین افزایش مشارکت بریتانیا در اولویت‌های برنامه‌های توسعه مصر و حمایت از همکاری‌های دوجانبه در زمینه‌های مختلف به‌ویژه سرمایه‌گذاری، امنیت، اطلاعات، ارتش، گردشگری،  بهداشت و آموزش توافق شد.

بنا بر این گزارش، آخرین تحولات وضعیت آب و هوای جهانی نیز در این دیدار مورد بحث و بررسی قرار گرفت و رئیس جمهور مصر از تلاش لندن برای تضمین برگزاری اجلاس جهانی آب‌و هوایی برغم همه دشواری‌ها با توجه به تأثیر همه‌گیری کرونا بر نشست‌های بین المللی قدردانی کرد و بر حمایت مصر از ریاست بریتانیا بر اجلاس آب‌و‌هوایی سازمان‌ ملل و اطمینان این کشور به خروج از آن با نتایج متوازن به نفع همه طرف‌ها و همچنین آمادگی مصر برای میزبانی بیست و هفتمین نشست کنفرانس احزاب در سال ۲۰۲۲ پس از پایان دوره ریاست بریتانیا تاکید کرد.

انتهای پیام/ص

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار