کد خبر: ۱۸۶۱۶۷
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۴
نخستین کتاب و مرجع چند رسانه‌ای دیجیتالی و هوشمند در وزارت آموزش و پرورش به همت اداره کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش منتشر شد.
انتشار نخستین مرجع چند رسانه‌ای دیجیتالی و هوشمند وزارت آموزش و پرورشبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، مجموعه حاضر به عنوان نخستین کتاب و مرجع چند رسانه‌ای دیجیتالی و هوشمند در وزارت آموزش و پرورش است که با پیوند دنیای حقیقی و مجازی اطلاعات مستندی را در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد. در طراحی و تدوین این کتاب چهار ویژگی و فناوری به صورت هم‌زمان به کار گرفته شده است.
 
ویژگی‌های کتاب؛
۱– تکنولوژی اول، واقعیت افزوده (Augmented Reality): با علامت اختصاری «AR»؛ با استفاده از این ویژگی مخاطب می‌تواند علاوه بر متن و تصاویر کتاب، اطلاعات افزوده دیگری را در محیط دیگر و به صورت مجازی تجربه نماید. در این فناوری محتوای شبیه‌سازی شده به کتاب افزوده شده و با قرار دادن بارکد‌خوان گوشی تلفن همراه روی علامت play» ‏‎ «در تصویر مربوطه می‌توان کلیپ‌ها و ویدئو‌های هر فعالیت را به صورت ساده «flat» ‎و در حالت پیشرفته به صورت سه بعدی «D۳» مشاهده نمود.
 
۲ - ویژگی دوم، بهره‌گیری از تکنولوژی سایت لینک (sitelink) با علامت اختصار «SI»؛ با استفاده از این فناوری مخاطب می‌تواند هر یک از فعالیت‌های معرفی شده را در سایت‌ها و کانال‌های اختصاصی و عمومی موجود در بستر شبکه اجتماعی شاد و یا صفحات تحت ویندوز اداره کل، مشاهده نموده و از طریق لینک مربوطه وارد فضای مجازی شود.
 
۳ - ویژگی سوم، واقعیت مجازی (Virtual Reality) با علامت اختصاری «Vr» با استفاده از این فناوری؛ این امکان فراهم شده تا مخاطب علاوه بر تصاویری که به خاطر محدودیت‌های نگارشی امکان اضافه شدن به کتاب را ندارند، را در فضای آرشیوی مشاهده نماید؛ و در صورت قابلیت گوشی فایل «POWER POINT» اینفوگرافی‌ها نیز قابل مشاهده خواهد بود.
 
۴ - ویژگی چهارم، کتابخانه هوشمند: «Radio Frequency Identification) با علامت اختصاری «RFID»؛ با استفاده از این فناوری، مخاطب می‌تواند مجموعه کتاب‌های تولید شده اداره کل را در کتابخانه مجازی پیش‌بینی شده مشاهده نماید.
 
برای تجربه ساده‌تر و دسترسی آسان مخاطبان به همه موارد فوق و هوشمند بودن محتوای کتاب؛ این امکان فراهم شده تا همه مخاطبان، فضای حقیقی کتاب را با فضای مجازی پیوند داده و بدون نصب هیچ برنامه‌ای، با قرار دادن بارکد خوان و یا حتی دوربین گوشی‌های تلفن همراه، روی هر یک از علائم فوق، اطلاعات افزوده شده به کتاب را در اختیار داشته باشند و در صورت لزوم قابلیت دانلود و ذخیره نیز فراهم شده است.
 
در واقعیت افزوده: این کتاب که پس از گرفتن گوشی موبایل روی تصاویر مشخص شده، می‌توان فیلم‌های افزوده شده در این فعالیت را مشاهده نمود.
۲-در کتاب‌خانه هوشمند تمامی کتب تولیدی اداره کل همراه با سایر کتب مورد نیاز از جمله تفاسیر قرآن کریم، با گرفتن گوشی موبایل روی تصویر مشخص شده به لینک کتابخانه پیوند خورده و تمامی مکتوبات مربوط به فعالیت را می‌توان در کتابخانه جستجو نمود. برای دسترسی کلی‌تر مخاطبان علاوه بر تک تک کتب نمایه کتابخانه نیز پیش بینی شده که قابلیت دیدن هم کتاب بصورت یکجا نیز فراهم است.
 
در سایت لینک: مستندات متنی کتاب در سامانه‌های مختلف از جمله پورتال اداره کل در بستر شاد بارگذاری شده که با ورود به بارکد مربوطه، مستندات آن قابل بهره برداری است. در این روش برای بهره‌گیری از اطلاعات مستند؛ با استفاده از بارکد خوان گوشی تلفن همراه یا هر دستگاه دیگر و قرار دادن آن روی بارکد هر بخش، می‌توان به فضای مجازی دسترسی پیدا نمود.
۴-واقعیت مجازی: این کتاب علاو ه بر تصاویر رنگی و صفحه‌آرایی ویژه، دارای اینفوگرافی‌هایی است که نتیجه فعالیت‌ها را در نهایت به مخاطبین در سطح آموزشگاه می‌رساند. با استفاده از این فناوری می‌توان به متن‌ها و سایر اطلاعات دسترسی پیدا نمود.
 
از دیگر ویژگی‌های کتاب:
 
۱- دسترسی به بیش از ۵۰ هزار تصویر فعالیت‌ها
۲- دسترسی به بیش از ۲۰۰ ساعت فیلم
۳- دسترسی به بیش از ۱ میلیون صفحه تکس
۴- دسترسی به سوابق فعالیت برحسب سال
۵- دسترسی به آمار‌های ارائه شده برحسب سال
۶- دسترسی به سایر اطلاعات مرتبط با فعالیت‌ها
۷- بروزرسانی مداوم اطلاعات کتاب
۸- دسترسی به تصاویر و رزومه همکاران و فعالان حوزه قرآن، عترت و نماز، دسترسی به تمامی آموزش‌های صورت گرفته اعم از محتوا‌های الکترونیکی، سواد رسانه در سه بخش مقدماتی، پیشرفته و تکمیلی، تمامی آموزش‌های مراکز دارالقرآن الکریم شامل تمامی ۱۰ سطح
۹- دسترسی به تمامی دارالقران‌های سراسر کشور شامل ۷۵۰ مرکز
۱۰-دسترسی به تمامی اسامی نفرات برگزیده مسابقات، تاریخچه و سایر اطلاعات مسابقات
۱۱-دسترسی به نمونه اجرا‌های دانش آموزان در مسابقات
۱۲-دسترسی به تمامی کتب تولید شده
۱۳-دسترسی به کتب مورد نیاز و تفاسیر و..
 
 
قابل ذکر است این کتاب در چهار فرمت و نسخه ۱- فیزیکی ۲- پی دی اف ۳- اندرویدی ۴- الکترونیکی تهیه شده است که از طریق پشت جلد کتاب امکان دسترسی به آن‌ها فراهم شده است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار