کد خبر: ۱۸۶۱۹
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۴
وقتی صحبت از اعتیاد می‌شود، همه ناخودآگاه یاد اعتیاد به مواد مخدر، سیگار یا مشروبات الکلی می‌افتند. شاید عجیب نباشد که درحال حاضر آمریکا، 42 میلیون نفر معتاد به سیگار دارد و 14 میلیون آمریکایی نیز از اعتیاد به مشروبات الکلی رنج می‌برند.

اعتیاد، هزینه‌های بسیاری به‌دنبال خود دارد. البته نباید از تبعات اجتماعی، خطرات سلامتی و همین‌طور هزینه‌های مالی ناشی از مصرف مواد مخدر غافل شد. مرکز کنترل و مقابله با بیماری‌های ایالات متحده (CDC)، هزینه‌های مرتبط با دخانیات، شامل هزینه‌های مستقیم درمانی و همین‌طور از دست دادن توانایی باروری را در آمریکا سالانه 289 میلیارد دلار برآورد می‌کند. البته این هزینه‌ها بدون درنظر گرفتن هزینه‌هایی است که مردم این کشور روزانه بابت هر پاکت سیگار می‌پردازند که این هزینه، بسته به برند تولیدکننده، در هر پاکت از 4 تا 15 دلار متغیر است. اما تمامی انواع اعتیادها، وابستگی شدید به مواد شیمیایی شناخته‌شده‌ و مخدری چون الکل و نیکوتین نیستند، بلکه بسیاری از مردم به برخی عادات و رفتارها اعتیاد دارند. مثلا فردی را که به پرکاری یا ورزش اعتیاد دارد، درنظر بگیرید. یک تئوری اقتصادی ساده می‌گوید: اگر افزایش مصرف چیزی در گذشته، منجر به افزایش مصرف کنونی شود، آن وقت چیزی به اسم اعتیاد رخ می‌دهد. اعتیاد، همچنین به‌طورکلی شامل از دست دادن کنترل در رفتارهای کنترلی، با گذشت زمان می‌شود.

با توجه به این توضیح، در ادامه، به‌نقل از پایگاه اینترنتی چیت‌شیت، به فهرستی از اعتیادهای بسیار پرهزینه اشاره می‌کنیم که این اعتیادها با کمک آزمون‌های اعتیاد سنجیده شده‌اند و نشان می‌دهد حجم وسیعی پول هزینه این رفتارها یا مخدرها می‌شود. هزینه‌های مرتبط با این اعتیادها، خواه به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم، در این ارزیابی‌ها درنظر گرفته شده‌است.

نوشابه‌های انرژی‌زا
هرزمان که وارد فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌ها می‌شوید، حتما چشمتان به تبلیغات وسیع برندهای مختلف تولیدکننده نوشابه‌های انرژی‌زا می‌افتد. پیش‌بینی می‌شود میزان فروش کارخانجات تولیدکننده نوشابه‌های انرژی‌زا تا سال 2017 به 21 میلیارد و 500 میلیون دلار افزایش یابد. امروز، بخش وسیعی از از یخچال‌های خانه‌ها به این نوشابه‌ها اختصاص داده می‌شود که سرشار از کافئین، تورین و سایر ترکیبات اعتیادآوری نظیر گوآرانا، کارنیتین و جین‌سینگ است.

بنابر اعلام CDC، معادل 31 درصد نوجوانان در سنین بین 12 تا 17 سال، نوشابه‌های انرژی‌زا مصرف می‌کنند. در بزرگسالان 18 تا 24 سال، میزان مصرف بالاتر، یعنی 34 درصد است. این گروه سنی، به طور منظم نوشابه‌های انرژی‌زا مصرف می‌کنند و در برخی افراد میزان مصرف حتی به سه قوطی در روز افزایش می‌یابد. با درنظر گرفتن قیمت دو تا سه دلاری این نوشابه‌ها، اعتیاد به این نوشابه‌ها برای فرد مصرف‌کننده، به تنهایی 3000 دلار در سال هزینه به‌دنبال دارد.

افراد معتاد به نوشابه‌های انرژی‌زا، علاوه‌بر هزینه‌های خرید، ممکن است با هزینه‌های درمانی ناشی از مصرف نیز مواجه شوند. در سال 2011 میلادی، مصرف نوشابه‌های انرژی‌زا، 20 هزار نفر را در آمریکا روانه اورژانس کرده است. مشکلات سلامتی ناشی از مصرف این نوشابه ها را می‌توان بی‌خوابی، میگرن، مشکلات قلبی و تشنج عنوان کرد. مصرف‌کنندگان نوشابه‌های انرژی‌زا حتی ممکن است دچار نوسان‌های جدی در بهره‌وری کاری خود شوند که این اتفاق، زمینه‌را برای افزایش هزینه‌های مرتبط با شغل فراهم می‌کند.

خرید و خرج کردن
بنابر یک نظرسنجی جدید، بیش از 47 درصد پاسخ‌دهندگان اعلام کردند وقتی به خرید می‌روند، دچار هجوم هیجان می‌شوند. آیا این نتایج نشان می‌دهد که نیمی از مردم آمریکا به خرید اعتیاد دارند؟ الزاما نه، اما آنهایی که بدون درنظر گرفتن شرایط مالی خود، احساس می‌کنند به خرید نیاز دارند، اعتیاد به خرید دارند.

بنابر اعلام پایگاه اطلاعات و آموزش سلامت «هلث‌لاین»، شش درصد از مردم آمریکا به خرید اعتیاد دارند که هزینه‌های ناشی از این اعتیاد، فاجعه‌بار است. از هزینه‌های ناشی از این اعتیاد می‌توان به تجاوز از حد قابل استفاده از کارت‌های اعتباری، خرج کردن هزاران دلار در هر خرید و خرید اقلام غیرضروری که هزینه‌های فراوانی را به‌دنبال دارد، اشاره کرد. افرادی که جنون خرید دارند، در نهایت چاره‌ای جز درمان‌های حرفه‌ای ندارند که این درمان‌ها نیز هزینه‌های بسیاری به آنها تحمیل می‌کند. بنابر اعلام پایگاه آموزش سلامت Healthcare Bluebook، هزینه‌های این‌گونه درمان‌ها در هر جلسه 30 دقیقه‌ای، حدود 120 دلار است.

بازی‌های ویدیویی
بنابر اعلام شرکت‌های رده‌بندی سنی بازی‌های رایانه‌ای (ESRB)، حدود 67 درصد از خانواده‌های آمریکایی بازی‌های ویدیویی می‌کنند. البته بازی‌های معمولی روزانه که در گوشی‌های موبایل انجام می‌دهیم یا هفته‌ای تنها چند ساعت بازی در کامپیوتر یا کنسول‌های بازی اعتیاد به‌حساب نمی‌آید. بازی‌های ویدیویی زمانی به یک معضل تبدیل می‌شوند که مدت‌زمان بازی کردن شما مدام افزایش یابد، یا در طول سایر فعالیت‌های روزمره، مدام به این بازی‌ها فکر کنید و از این بازی‌ها برای فرار از مشکلات دنیای واقعی استفاده کنید. این جنبه از بازی‌های ویدیویی بسیار فریب‌دهنده است و وقتی که به این بازی‌ها دسترسی نداشته باشید، برایتان بسیار سخت است.

یکی از هزینه‌های اصلی بازی‌های رایانه‌ای، هزینه‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری (بازی) است. خرید یک حلقه بازی ویدیویی، حدود 60 دلار هزینه دارد ضمن اینکه یک کنسول بازی نیز از حداقل 400 دلار تا چند هزار دلار (خرید یک دستگاه رایانه پیشرفته) قیمت دارد. افراد معتاد به بازی، همچنین پول زیادی را صرف خرید تجهیزات جانبی، حق عضویت، و خرید اعتبار بازی‌ها می‌کنند. مجله گیزمودو، زنی را معرفی کرده که ماهانه بیش از 230 دلار برای خرید اعتبار بازی Candy Crush هزینه کرده است.

البته زمان نیز یکی از هزینه‌های جدی مرتبط با اعتیاد به بازی‌های ویدیویی است. شدت اعتیاد در برخی افراد به حدی است که آنها برای رهایی از آن باید دوره‌های درمانی حرفه‌ای و پیشرفته‌ای را پشت‌سر گذارند که هزینه‌های این دوره‌های درمانی 28 تا 60روزه، بسته به امکانات، موقعیت و طول درمان، از چند هزار دلار تا 50 هزار دلار متغیر است.

اینترنت و پیامک
بخش وسیعی از جمعیت آمریکا در معرض استفاده از پیامک و فعالیت‌های اجتماعی آنلاین هستند. بااین‌حال، این فعالیت برای برخی از مردم از حالت طبیعی خود خارج شده و به یک عادت زننده و آزاردهنده تبدیل می‌شود. نتایج برخی گزارش‌ها نشان می‌دهد افراد معتاد به اینترنت ممکن است زمانی که آنلاین هستند، گذر زمان را فراموش کرده، منزوی شوند و از انجام سایر وظایف خود شانه خالی کنند. آنها وقتی آنلاین هستند، احساس سرخوشی کرده و در مورد این عادت خود حالت تدافعی دارند. این نوع اعتیاد حتی برخی تبعات سلامتی نظیر بی‌خوابی، مشکلات کمر و ستون فقرات، سردرد یا سندرم کانال کارپال که در مچ دست بسیار شایع است، می‌شوند.

علاوه‌بر مشکلاتی که اعتیاد به اینترنت و پیامک برای سلامت انسان، ایجاد می‌کند، زمان بازهم یکی از هزینه‌های مرتبط با این اعتیادها است. برخی افراد، هرروز به شبکه‌های مجازی که عضو آنها هستند سرک می‌کشند یا هر چند لحظه یک‌بار گوشی‌های خود را چک می‌کنند تا ببینند ایمیل یا پیامی دارند یا خیر؟ نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد، استفاده کارمندان از شبکه‌های اجتماعی، برای یک شرکت حدود 4500 دلار هزینه کاهش بازدهی دارد. بنابر اطلاعاتی که در سایت Mashable منتشر شده، روزانه بیش از 12 میلیارد ساعت در شبکه‌های اجتماعی تلف می‌شود و از هر 10 نفر، 6 نفر صفحات اجتماعی خود را در محل کار چک می‌کنند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار