کد خبر: ۱۸۶۳۶۵
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۷
مبدل حرارتی دستگاهی است که در نیروگاه ها بواسطه کولرهای هوایی، دمای سیالات گاز و مایعات را متعادل می کند و تولید انرژی را تسهیل می کند.

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، محمدی احمدزاده مدیرعامل شرکت رادیاتور درخشان جنوب که این محصول را تولید کرده است، توضیح داد: تولید انواع کولرهای هوایی از محصولات دانش بنیان این شرکت است.  با توجه به تولید لوله‌های فین اکسترود و وجود کارگاه ساخت و مونتاژ، تولید کامل انواع خنک‌کننده‌های کولر هوایی امکان پذیر است تا مجموعه کاملی از تجهیزات به مشتریان ارائه شود.

 

مبدل حرارتی و رفع نیاز تمامی صنایع

مزیت ویژه کولرهای هوایی، عدم نیاز به منبع آب است، بدین معنا که نیازی به نصب این تجهیزات در مجاورت منبع آب وجود ندارد. علاوه بر این، به دلیل هزینه های زیاد سیستم های انتقال آب و مشکلات زیست محیطی انتقال حرارت با استفاده از هوا ترجیح داده می شوند.

در این مبدل‌ها، بخارهای گرم درون مجموعه ای از لوله ها که به صورت افقی کنار هم قرار گرفته اند توزیع می شود. جداره خارجی لوله ها به پره مجهز شده است تا سطح انتقال حرارت بین سیال داخل لوله ها با هوای خنک افزایش یابد و رویه سیستم پیش رود.

کولرهای هوایی در نیروگاه ها به عنوان خنک کننده استفاده می شود اما این قابلیت را دارد که در سایر صنایع نیز به کار گرفته شود. این کولرها در مسیر خنک کردن سیالات گاز و مایعات بیشتر به کار می روند و در یک چرخه کامل که به صورت سیستم نصب می شود، هم کارآیی خنک کننده دارد و هم برای گرم کردن نیز به کار می رود و از مجموعه این سیستم تحت عنوان مبدل حرارت یاد می شود.

بواسطه تولید کولرهای هوایی و مبدل ها 38 فرصت شغلی ایجاد کردیم که همگی از نیروهای بومی و نخبگان دانشگاهی هستند و در صورتی که شرایط صادرات این محصول فراهم شود، امکان افزایش فرصت های شغلی نیز مهیا می شود.

 

کاهش واردات مبدل حرارتی

کولرهای هوایی و سیستم مبدل یک چهارم نمونه خارجی قیمت دارد و در گذشته شاهد بودیم که این محصول از کشور ایتالیا وارد می شد و حجم زیادی ارز به این واسطه از کشور خارج می شد اما امروز توانسته ایم قسمتی از نیاز داخلی کشور را تامین کنیم و مانع خروج ارز از کشور شویم.

احمدزاده، با اشاره به معضلاتی که شرکت های دانش بنیان با آن ها مواجه هستند، گفت: منابع ملی یکی از چالش های مهم پیش روی شرکت های دانش بنیان است و عدم وجود سرمایه در گردش سبب شده تا شرکت های دانش بنیان نتوانند تمام توان خود را اجرایی کنند.

 

انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار