کد خبر: ۱۸۶۵۶۵
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۰
سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که رزمایش آتی ناتو در دریای سیاه با هداف بازدارندگی مقابل روسیه ازسوی آمریکا و متحدانش برگزار می شود.  

به گزارش برنا از مسکو «سرگئی لاوروف» روز دوشنبه در نشست خبری مشترک با  «فلیکس پلاسنسیا گونسالس» وزیر امور خارجه ونزوئلا گفت: رزمایش ناتو در دریای سیاه با تلاش آمریکا و متحدانش برای پیشبرد سیاست بازدارندکی روسیه به رغم ادعاهایی که در سال های دهه ۹۰ در حمایت از توسعه روابط روسیه مطرح شد و در سند همکاری روسیه-ناتو منعکس شد و در آن پیمان آتلانتیک شمالی متعهد شد که زیرساخت های خود را به شرق گسترش ندهد، برگزار می شود.

وی ادامه داد: اما به رغم این ادعاها، هم اکنون آمریکا علاقه مند به تاسیس پایگاه های نظامی در رومانی و بلغارستان است.

وزیر خارجه روسیه گفت: این اقدامات (غرب) نه فقط نقض وعده های شفاهی سران آمریکا و برخی کشورهای اروپایی به رهبری اتحاد جماهیر شوروی است بلکه نقض سندی است که آن را الگویی برای همزیستی مسالمت آمیز و مشارکت روسیه و ناتو خوانده بودند.

لاوروف گفت: ما در روابط با ناتو سالهاست که برای هر نوع اقدام تحریک آمیز آماده شده ایم. چنین آمادگی از سوی ما تامین شده است.  

 دو ناو جنگی ایالات متحده آمریکا شامل «مونت ویتنی» و ناوشکن مجهز به موشک هدایت شونده «پورتر» در دریای سیاه در حال فعالیت هستند.

ناوگان ششم ایالات متحده پیشتر اعلام کرد که کشتی های جنگی این کشور برای عملیات مشترک با متحدان و شرکای ناتو در منطقه به دریای سیاه اعزام شده اند.

سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه نیز روز گذشته در واکنش به حضور دو ناو آمریکایی در دریای سیاه گفت: آمریکا و ناتو با این اقدام ها در حال ارزیابی توان دفاعی ما هستند و ما حرکات آنها را به طور کامل رصد می کنیم.

وی در یک برنامه زنده تلویزیونی با بیان اینکه اکنون دو ناو جنگی آمریکا در دریای سیاه در حال فعالیت هستند، افزود: کشتی های جنگی خارجی در دریای سیاه در حال آزمایش قدرت مرزی ارتش روسیه هستند.

وی تصریح کرد: کشتی‌های مجهز به موشک های هدایت‌شونده آمریکا و ناتو که وارد دریای سیاه می‌شوند در تلاش هستند تا قدرت دفاعی سواحل دریای سیاه و میزان حفاظت از مرزهای جنوبی روسیه را آزمایش و ارزیابی کنند.

روابط روسیه و ناتو پرتنش است و اخیرا ناتو ۱۰ نفر از کارکنان دفتر نماینده روسیه در این سازمان مستقر در بروکسل را اخراج کرد و مسکو نیز در واکنش به این اقدام، دفتر خود در مقر ناتو را بست.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار