کد خبر: ۱۸۶۶۰
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۱
برخی از این حساب‌های بانکی با کد ملی افراد انطباق نداشته‌ یا برخی از آن‌ها به علت عدم مراجعه افراد برای تکمیل اطلاعات، دارای اطلاعات ناقص است.
به گزارش تجارت آنلاین به نقل از اقتصادنیوز،معاون نظارتی بانک‌مرکزی گفت: از 38 میلیون حساب بانکی مشکل‌دار حدود 36 میلیون حساب مسدود شده اما در حدود دو میلیون و 400 هزار حساب بانکی فعال در سیستم بانکی کشور وجود دارد که کد ملی ندارند.
حمید تهرانفر اظهار کرد: منظور آقای سیف این نیست که هشت میلیون حساب جعلی در نظام بانکی کشور وجود دارد بلکه آمار ارائه شده از سوی ایشان نشان‌دهنده تعداد حساب‌های فعال و راکد در کشور است که تعدادی از آن‌ها دارای مشکل است.
 
او ادامه داد: برخی از این حساب‌های بانکی با کد ملی افراد انطباق نداشته‌ یا برخی از آن‌ها به علت عدم مراجعه افراد برای تکمیل اطلاعات، دارای اطلاعات ناقص است.
 
وی خاطرنشان کرد: حدود 400 میلیون حساب بانکی در نظام بانکی کشور افتتاح شده است، به هر حال ممکن است تعدادی از این حساب‌ها با مشکل مواجه باشند. اما نمی‌توان گفت چون حساب مشکل‌دار در سیستم بانکی داریم حتماً این حساب‌ها جعلی هستند یا برای مقاصد تبهکارانه چون پولشویی به کار برده می‌شوند.  
 
معاون نظارتی بانک مرکزی افزود: همان‌طور که آقای سیف گفته‌اند 38 میلیون حساب مشکل‌دار در سیستم بانکی وجود دارد که عمده این حساب‌ها با توجه به بررسی‌های انجام شده مشکل عدم انطباق کد ملی و اطلاعات فردی در آن‌ها وجود دارد که این حساب‌ها مسدود شده‌اند.
 
او خاطرنشان کرد: به طور کلی نمی‌توان گفت این حساب‌ها برای مقاصد تبهکارانه چون پولشویی به کار گرفته می‌شوند، فرد یا افرادی که می‌خواهند پولشویی انجام دهند هیچ‌گاه از طریق حساب جعلی اقدام نمی‌کنند چرا که با ابزارهای نظارتی در نظام بانکی کاملاً قابل شناسایی هستند. این موارد ادعاهای اثبات‌نشده است که گاهی در جامعه دامن زده می‌شوند. آنچه مشخص است در حساب‌های مشکل‌دار که علت اصلی آن هم نداشتن شماره ملی است، موضوع پولشویی امکان‌پذیر نیست.
 
تهرانفر بیان کرد: از این 38 میلیون حساب بانکی مشکل‌دار حدود 36 میلیون حساب مسدود شده اما در حدود دو میلیون و 400 هزار حساب بانکی فعال در سیستم بانکی کشور وجود دارد که شماره ملی یا همان کد ملی ندارند. چون این حساب‌ها کد ملی ندارند برای ما فاقد اعتبار است و حساب‌های مشکل‌دار محسوب می‌شوند.
 
وی تصریح کرد: این موضوع بیشتر به حساب‌های بانکی افراد حقوقی و شرکت‌ها برمی‌گردد. برخی شرکت‌های حقوقی به علت گستردگی فعالیت در اقصی نقاط کشور نمایندگی دارند اما تنها نمایندگی مرکزی شرکت مربوطه اطلاعات شناسه ملی یا کد ملی‌اش را به بانک داده است اما دیگر شعبه‌ها این کار را انجام نداده‌اند. ما نمی‌توانیم این حساب‌ها را مسدود کنیم چرا که مشکل در روند فعالیت‌های آن شرکت رخ می‌دهد.
 
تهرانفر تاکید کرد: البته به حقوقی‌ها تذکر داده شده که نسبت به انطباق کد ملی با حساب‌هایشان اقدامات لازم را انجام دهند. شرکت‌های بزرگی چون خودروسازی در کل کشور نمایندگی دارند طبیعی است که حساب‌های متعددی داشته باشند و تمام این حساب‌ها باید شناسه ملی ثبت‌شده داشته باشند در غیر این صورت جزو حساب‌های فعال مشکل‌دار محسوب می‌شوند.
 
او با بیان این که بخش دیگری از این حساب‌های مشکل‌دار مربوط به اتباع خارجی است، گفت: در این زمینه نیز اقدامات لازم در حال انجام است و به زودی حساب‌های بانکی اتباع خارجی هم ساماندهی خواهند شد.
برچسب ها: حساب ، بانکی ، کدملی
نام:
ایمیل:
* نظر: