کد خبر: ۱۸۷
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۷
رییس‎جمهور:
رئیس جمهور تاکید کرد: سفرهای استانی نشان می دهد مطالبه مردم در سراسر کشور توسعه و اعتدال است و همه مردم می‌خواهند دولت در چارچوب قانون و با حفظ حقوق مردم، تحریم ظالمانه را بردارد.
به گزارش تجارت آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری؛حجت الاسلام روحانی پیش از ظهر پنجشنبه در دیدار با ایثارگران، نخبگان و برگزیدگان اردبیل تصریح کرد: بالاترین افتخار ما، اسلام، قرآن، سنت پیامبر و اهل بیت است و تا زمانی که در مسیر اسلام، قرآن، سنت پیامبر و اهل بیت عصمت و طهارت باشیم، شکست نمی خوریم و پیروز خواهیم بود.
 
رئیس جمهور کشورمان گفت:در سفرها شاهد این مسئله هستیم که تمامی اقشار مردم از جمله دانشگاهیان، کشاورزان، نخبگان علمی و فرهنگی همه معتقد به تولید و رونق تولید هستند.
 
وی با بیان این که بسیاری از استانها استعدادهای فراوانی در حوزه های مختلف برای سرمایه گذاری از جمله گردشگری دارند ادامه داد: همه جا تاکید بر بهبود زیرساخت ها است.
 
روحانی اضافه کرد: در تمامی استان ها بر توسعه و آبادانی و توجه به بیکاری جوانان تاکید می شود.
 
رییس جمهور در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه دولت یازدهم از همان روزهای اولیه استقرار دولت، مسأله رکود و عدم رونق تولید را به عنوان مهم‌ترین معضلات کشور شناسایی کرد، گفت: مردم، کارآفرینان و سرمایه‌گذاران و هر شهروندی به سهم و در حد توان خود، باید به صحنه بیایند و البته دولت باید پشتیبان مردم باشد تا کارآفرینان زمینه را برای اشتغال جوانان آماده کنند.
 
رییس شورای اقتصاد با انتقاد از روندی که طی آن چشم مردم به دولت و چشم دولت به چاه‌های نفت باشد، تصریح کرد: چاه‌های نفت، دایم یا ابدی نیستند بلکه سرمایه‌ای بین نسلی و برای فرزندان‌مان است و باید به سرمایه‌ای مولد و نه به حقوق کارمندان تبدیل شود.
 
 روحانی در بخش دیگر سخنانش با بیان اینکه زمانی بین مرکز و پیرامون (مرکزیت کشور و استان‌ها) شکاف زیادی بود، به طوری که مرکزیت کشور به یک نحو و پیرامون طور دیگری فکر می‌کردند، گفت: یک موقع بود که بین نخبگان و توده‌های جامعه شکاف عظیمی بود، اما طی یکسال اخیر و براساس سفرهایی که به استان‌ها داشته‌ام به این نتیجه رسیدم که این شکاف و فاصله بسیار کم شده و تقریباً خواست و مطالبه مردم در سراسر کشور یکسان است و همه خواستار توسعه و فراهم شدن زیرساخت‌ها، رونق در تولید، کشاورزی، صنعت و خدمات هستند.
 
رئیس جمهور بیان داشت: شکاف ها کاهش یافته و همه جا حرف از اخلاق و جلوگیری از افراط ها زده می شود.
 
رییس جمهور افزود: همه جا خواستار اخلاق هستند و خستگی خود را از افراط ابراز می‌کنند در انتخابات سال ۹۲ فکر می‌کردم، رأیی که مردم ایران به اعتدال دادند، فقط در ایران صورت گرفته است، اما سران کشورها عنوان می‌کنند که شعار اعتدالی که در ایران آغاز شده، خواست جهانی است و لذا قطعنامه‌ «جهان عاری از افراط و خشونت» که ایران در سازمان ملل پیشنهاد داد به اتفاق آراء به تصویب رسید و نشان داد در تمام دنیا همه از افراط و خشونت خسته شده‌اند.
 
وی تصریح کرد: امروز شعار اعتدال حتی در کشورهای عربی، ترکیه و اروپا نیز شنیده می شود.  اقلیت کوچکی هم اگر فکر می‌کنند، «راه» افراط است، آنها نیز به همین مسیر اعتدال که قرآن است، بیایند، ما امت وسط و امت معتدل هستیم. البته در دنیایی که ما زندگی می‌کنیم در چارچوب قانون باید قواعد بازی را نیز بپذیریم.
 
روحانی اضافه کرد: شعار اعتدال مصرف شده در ایران به عقیده برخی سران یک خواست جهانی است، قطعنامه پیشنهادی در سازمان ملل مبنی بر جهان عاری از افراط و خشونت و همچنین رای عموم کشورها به آن حاکی از این مسئله است .
 
وی در ادامه صحبت های خود به رعایت اولویت ها در پیشبرد امور کشور تاکید کرد و بیان داشت: خواهش من از عموم مردم ایران این است که اولویت ها را فراموش نکنیم چرا که افکار عمومی جامعه در اولویت ها به هم نزدیک شده است.
 
*فرجی دانا به عنوان مشاور رئیس جمهور استفاده خواهد شد
 
روحانی در ادامه صحبت های خود با بیان این که یک سری قواعد سیاسی و قانونی در کشور وجود دارد اضافه کرد: به عنوان مثال این که وزیری رای بگیرد و یا این که وزیری استیضاح شود یک موضوع عادی بوده و نباید موجب ناراحتی عده یا گروهی شود.
 
رئیس جمهور تصریح کرد: با وجود این که علاقمند بودم وزیر علوم من بار دیگر از مجلس رای اعتماد بگیرد اما در عین حال به رای مجلس احترام می گذارم همین است و همه ما آن را پذیرفته‌ایم و می‌خواهیم با هم کار کنیم. خیلی دوست داشتم دکتر فرجی دانا، مجدداً از مجلس رأی اعتماد بگیرد، چرا که او از چهره‌های فرهیخته و دانشگاهی بوده و هست که دیروز به عنوان وزیر و امروز به عنوان مشاور رییس‌ جمهوری فعالیت می‌کند.
 
وی افزود: برخی قوانین در اختیار مجلس است که باید چارچوب آن را پذیرفت و موفقیت امروز کشور در گرو اتحاد سه قوه با توجه با منویات رهبری است.
 
رییس جمهور در حالی که اظهاراتش مبنی بر انتصاب دکتر فرجی دانا به سمت مشاور رییس‌ جمهوری با تشویق حاضران روبه‌رو شد، تأکید کرد. در عین حال هیچ کس نباید ناراحت شود، ما در چارچوب قانون به رأیی که مجلس می‌دهد، احترام می‌گذاریم. برخی قوانین هستند که مجلس تصویب می‌کند و شورای نگهبان آن را تأیید می‌کند، اما دولت چندان از این قوانین رضایتی ندارد، اما به عنوان رییس‌ جمهوری موظف به ابلاغ آنها برای اجرا هستم. نمی‌توانیم از این چارچوب خارج شویم، چرا که لج‌بازی‌ها و مقاومت کردن نابجا ضررش بیشتر است؛ امروز باید همه و هر سه قوه در کنار هم بایستیم و به رهنمودهای مقام معظم رهبری توجه کنیم تا کار پیش برود و به مقصد برسیم.
 
روحانی یکی از اقدامات دولت در سال گذشته را کاهش فشار تحریم عنوان کرد و گفت: تحریم مربوط به یک فرد یا دولت نیست. تحریم یک فشار ظالمانه غیرقانونی غلط بر گرده تک تک مردم ایران است.
 
 همه ما در این خواست مشترک هستیم و برداشتن تحریم‌های ظالمانه جزو اولویت‌های ما است و دولت این کار را با حمایت مردم و تأییدات رهبری به پیش خواهد برد که در تمام این مسیر ملت حامی دولت بوده و هست و مقام معظم رهبری هم در این زمینه تاکید فرموده اند.
 
روحانی،تحریم را باری بر دوش ملت ایران دانست و گفت: در مذاکراتی که انجام شد، در برخی زمینه‌ها از جمله کشتیرانی مقداری از بار تحریم برداشته شد، البته ما هنوز در تحریم هستیم، تحریم مربوط به فرد نیست که رییس‌ جمهوری بگوید می‌خواهم تحریم را بردارم و یا بر ندارم.
 
وی خواست مردم را از دولت حرکت در چارچوب قانون و برداشتن تحریم عنوان کرد و افزود: حل مشکل تحریم از جمله اولویت های اصلی ما است.
 
*ایثارگران سند جاودانه ایستادگی ملت هستند
 
رئیس جمهور در ادامه صحبت های خود ایثارگران را افتخار ملت عنوان کرد و افزود: ایثارگران سند جاودانه ایستادگی ملت در برابر دنیا هستند.
 
وی با اذعان به این که برخی ایثارگران با مشکلات جسمی و گاهی روحی روزگار سختی را سپری می کنند تصریح کرد: گاهی در کنار بالین این عزیزان حاضر می شوم و عظمت و روح بلند آنها را مشاهده می کنم.
 
روحانی معتقد است:همسویی ایثارگران با دولت به مردم و مسئولان روحیه می دهد و اگر دولت قدمهایی برای این قشر برداشته وظیفه بوده است.
 
وی افزود: از خدا می خواهیم بتوانیم مشکلات اقتصادی این قشر را رفع کرده و شرمنده ایثارگران نباشیم.
 
*بیکاری جوانان مهمترین معضل جامعه است
 
روحانی در ادامه صحبت های خود با اشاره به نقش جوانان در شکل گیری امور مختلف جامعه اضافه کرد: جوانان امید همه ما هستند.
 
رئیس جمهور وظیفه دولت در مقابل جوانان را سخت و مهم توصیف کرد و ادامه داد: امروز یکی از گرفتاری های جوانان این است که بعد از اتمام تحصیلات دانشگاهی به دنبال شغل می گردند.
 
رییس جمهور افزود: کشور از یکسری معضلات بزرگ که برخی از آنها مشکلات ساختاری است و مربوط به ۵۰ تا ۷۰ سال پیش است، رنج می‌برد که باید با این مشکلات مبارزه و آنها را حل کنیم.
 
وی تاکید کرد: در فضای رکود و عدم رونق تولید بیکاری جوانان مهمترین معضل جامعه است.
 
روحانی معتقد است این که همه چشم ها به دولت باشد و دولت هم چشمش به چاه نفت باشد که منبعی غیرابدی است، نمی تواند بسیاری از مشکلات موجود را حل کند.
 
رییس دولت تدبیر و امید در جمع برگزیدگان، ایثارگران و نخبگان استان اردبیل با بیان اینکه از همه یک خواهش دارم»، گفت: همه ملت ایران توجه داشته باشند که اولویت‌ها یادمان نرود، ضمن اینکه افکار عمومی جامعه ایران در این اولویت‌ها در حال نزدیک‌ شدن به یکدیگر است. همه می‌گویند مذاکره جدی انجام دهید و معضل تحریم را حل کنید.
 
وی با بیان این که نفت باید تبدیل به سرمایه مولد شود، اضافه کرد: در شرایط فعلی تحریم می توانیم فقط 50 درصد نفت را بفروشیم.
 
رئیس جمهور افزود: در عین حال فروش نفت صرف حقوق کارمندان شده و این نشان می دهد یک سری معضلات ساختاری در کشور وجود دارد که مربوط به سال ها قبل است.
 
وی در پایان صحبت های خود وظیفه دولت در مقابل جوانان و بانوان را سنگین و خطیر دانست و بیان داشت: در تلاشیم بسیاری از معضلات این دو قشر را حل کنیم.
 
*نشان فرهنگی کشور به سلیم موذن زاده اردبیلی اهدا شد
 
حسن روحانی گفت: امروز بالاترین افتخار کشور تبعیت از اسلام، قرآن و سنت پیامبر و فرهنگ عاشورایی است.
 
وی با بیان اینکه ماندن در مسیر قرآن و اسلام، کشور را در تمام عرصه ها به پیروزی رسانده است، اضافه کرد: اگر در کنار آموزه های خاندان رسالت باشیم در مقابل مشکلات پیروز خواهیم شد.
 
رئیس جمهور کشورمان با تاکید بر اینکه افتخار همه مسئولان و ملت عشق به امام حسین (ع) است، ادامه داد: در این میان تمام ادیان و مذاهب سهیم هستند و ما ایرانی نداریم که در روز عاشورا سینه زن امام حسین(ع) نباشد.
 
وی با اشاره به عشق و ارادت جهانی نسبت به امام حسین (ع) تاکید کرد: نه تنها در ایران بلکه در هندوستان با بیش از 1.5 میلیارد جمعیت روز عاشورا تعطیل رسمی اعلام می شود و پرچم سیاه به اهتزاز درمی آید. چنانچه گاندی نیز در نهضت آزادی هند امام حسین (ع) را الگوی خود قرار داده بود و آن را رهبر آزادی می شناخت.
 
روحانی با اشاره به مشکلات و معضلات جامعه اسلامی از جمله فعالیت عده ای تروریست در منطقه عنوان کرد: اگر جهان اسلام با مشکلاتی مواجه است شاید به دلیل فاصله گرفتن از خاندان رسالت باشد.
 
در ادامه نشان فرهنگی کشور از سوی رئیس جمهور به پاس نیم قرن فعالیت در عرصه مداحی و دینی به سلیم موذن زاده اردبیلی مداح اهل بیت(ع) اهدا شد.


انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار