کد خبر: ۱۸۷۲۱۹
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۸
کمتر از 20 روز دیگر حکم نهایی پرونده ویلموتس اعلام می‌شود و با وجود اینکه بسیاری از مسئولان داخلی امیدوار به شکستن غرامت 6 میلیون یورویی هستند اما اگر این اتفاق رخ ندهد دردسرهای فوتبال ایران آغاز می‌شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، تیم ملی ایران روزهای خوبی را پشت سرمی گذارد و روز سه شنبه می تواند(روی کاغذ) خیالش را برای صعود به جام جهانی راحت کند اما هنوز در پس ذهن همه فوتبالی ها استرس حکم نهایی پرونده ویلموتس وجود دارد. حکمی که به گفته مسئولان فدراسیون امید زیادی برای شکستنش وجود دارد تا فوتبال ایران مجبور نشود به خاطر دو باخت به عراق و بحرین 6 میلیون یورو هم تقدیم مارک ویلموتس کند!

در حکم اولیه ایران به پرداخت 6 میلیون یورو محکوم شد اما با رفتن پرونده به دادگاه CAS همه منتظر تغییر حکم نهایی و کاهش میزان غرامت هستند. اعلام رای 7 بار به تاخیر افتاده اما به نظر می رسد 5 آذر آخرین زمان اعلام شده باشد و در آن روز حکم مشخص شود.

نکته مهم در خصوص نتیجه این پرونده آن است که ویلموتس به صورت کاملا شفاف اعلام کرد که تا تکلیف ایران مشخص نشود سرمربی گری هیچ تیمی را نمی پذیرد و حالا همین می تواند برگ برنده دادگاه باشد.حسن کامرانی فر نیز با استناد به صحبت های وکلای ایران چندین بار اعلام کرد که امیدوار هستند غرامت کاهش پیدا کند و حتی کمترین میزان کاهش نیز می تواند اتفاق بزرگی باشد.

دو بند مهم در قرارداد ویلموتس به شرح زیر است:

بند ۱ ماده ۵: در صورتی که سرمربی با دلیل موجه و قابل قبول بر اساس قوانین و مقررات فیفا و CAS اقدام به فسخ قرارداد نماید و بتواند این موضوع را ثابت کند، حقوق سه ماه به وی تعلق خواهد گرفت ( یا یک مبلغ مشخص).

بند ۲ ماده ۵: در صورتی که فدراسیون فوتبال ایران با دلیل موجه و قابل قبول بر اساس قوانین و مقررات فیفا و CAS اقدام به فسخ قرارداد نماید و بتواند این موضوع را ثابت کند، حقوق سه ماه (یا یک مبلغ مشخص) به عنوان خسارت به سرمربی پرداخت خواهد شد.

صرف نظر از تمامی اظهارنظرها هنوز هم نسبت به بند 2 ماده 5 اعتراض وجود دارد که چرا فدراسیون باید به مربی که به تعهداتش عمل نکرده سه ماه حقوق پرداخت کند! ضمن اینکه بعضی از حقوقدان ها می گویند در بند یک و دو مبلغ مشخص واضح نیست و قاضی به راحتی می تواند به دلیل شفاف نبودن آن را نادیده بگیرد.

اما یکی از مواردی که پیش از این هم روی آن تاکید می شد این است که ویلموتس بعد از فسخ به کارش برگشته و حتی پول هم گرفته و این یعنی پس گرفتن فسخ؛ بنابراین ایران فقط سه ماه حقوقش را باید پرداخت کند. حتی صحبت هایی در خصوص تلاش برای نشان دادن این قطع همکاری به صورت فسخ دو طرفه غیررسمی هم شده است که حداقل در حکم اولیه مورد قبول واقع نشد.

اگر هیچ یک از این ها مورد قبول واقع نشود طبق ماده 17 نقل و انتقالات فیفا اختلاف باقی مانده به عنوان خسارات تعیین می شود؛ اتفاقی که امروز رخ داده است. کل قرارداد ویلموتس 7 میلیون 850 هزار یورو و سه سال و نیم بوده است. او دو میلیون یورو دریافتی داشته و 6 میلیون هم باقی مانده است. بعضی از مسئولان حقوقی می گویند قاضی می تواند با شواهد موجود این مبلغ را کاهش بدهد.

در نهایت به نظر می رسد اگر حکم نهایی از سوی دادگاه CAS شکسته شود ایران فقط باید 2 میلیون و 250 هزار یورو به اندازه دستمزد یک سال ویلموتس به او پرداخت کند اما در صورتی که دادگاه CAS حکم فیفا را تایید کند فدراسیون ایران دار و ندار چند سال خود را که اتفاقا در حساب خودش هم نیست باید دو دستی به مرد بلژیکی بدهد؛ پول هایی که در حساب فیفا است و آن ها نیز به خاطر تحریم تاکنون همکاری لازم برای پرداخت آن را انجام نداده اند. بنابراین اگر رای نشکند تازه ماجرا و دردسر ایران شروع می شود چرا که فیفا پول فدراسیون را نمی دهد و اگر تا موعد مقرر غرامت ویلموتس پرداخت نشود تعلیق در انتظار فوتبال ایران خواهد بود.

حضور مارک ویلموتس در تیم راجا کازابلانکا مراکش روزنه امیدی برای ایران بود که باعث شود مبلغ قرارداد جدیدش از غرامت ایران کم شود اما ویلموتس تنها با سالانه 420 هزار یورو به این تیم پیوست تا ثابت شود که این قرارداد سنگین چه کلاه بزرگی برسر فوتبال ایران بود.

بیشتر بخوانید: ادووکات از سرمربی‌گری عراق استعفا داد

253 251

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار