کد خبر: ۱۸۷۵۷
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۹
برخی گزارش‌ها نشان از باز شدن گره‌های گازی ایران دارد.
به گزارش تجارت آنلاين به نقل از اقتصادنیوز، کمی بعد از آنکه اعلام شد گاز ایران مشتری ندارد و درست در زمانی که بسیاری از کشورها به ایران پشت کرده بودند،‌ برخی پیشنهادهای جدید گازی شروع به درخشیدن کرده است.
  به نظر می‌رسد همان طور که حوزه نفت تحت تاثیر توافق هسته‌ای قرار گرفته،‌حوزه گاز هم روزهای پویایی خود را طی می‌کند. آن طور که پیش از این عنوان می‌شد، صادارت گاز ایران به اروپا به صرف نیست و برخی کشورهای اروپایی تمایلی به خرید گاز ایران ندارند. به همین دلیل ایران نیاز به شریکی برای مبادلات گازی دارد تا بتواند گاز خود را با واسطه به اروپا صادر کند.
 
در این میان به نظر می‌رسد که آذربایجان تمایل خود را برای یک چنین همکاری‌هایی اعلام کرده است. آنطور که خبرگزاری مهر اعلام کرده است، ایران چندسال قبل یک قرارداد سواپ گاز با شرکت سوکار آذربایجان امضا کرد و در حال حاضر بر اساس این قرارداد عملیات سوآپ در حال انجام است.  
 
در عین حال، قرارداد سوآپ گاز طبیعی ایران و جمهوری آذربایجان در سال 2005 میلادی امضا شد، براساس این قرارداد 25 ساله ایران حدود یک تا یک میلیون 200 هزار متر مکعب گاز تحویلی از آذربایجان را از طریق مرز آستارا به نخجوان سوآپ می‌کند.
 
مسئله مهم‌تر اما توافق نسبی ایران و آذربایجان برای صادرات گاز ایران به اروپاست. در حقیقت ایران قصد دارد با فروش گاز خود به آذربایجان، راهی برای ورود به بازار گاز اروپا باز کند.  
 
برهمین اساس هم گفته شده است که یکی از محورهای مذاکره ایران و آذربایجان، افزایش تولید گاز ایران تا سه سال آینده بوده که در این صورت ایران می‌تواند یکی از تامین کنندگان مطمئن انرژی در منطقه محسوب شود.
 
از سوی دیگر، گشایش دیگری در گره‌های گازی ایران ایجاد شده است، چرا که فرانسه نیز برای تولید گازهای همراه ایران به LNG ابراز تمایل کرده است.  
 
این همکاری احتمالی از آن جایی است که پیش از این ایران اقدام به برگزاری مزایده‌ای برای استفاده از گازهای همراه خود کرده بود. حالا به نظر می‌رسد که طبق صحبت‌های وزیر نفت، یک شرکت کوچک فرانسوی در این رابطه وارد کار شود.
 
بیژن زنگنه در این رابطه گفته است: اخیرا هم در یک مورد قرار شده مقداری از گاز فلرهای موجود در خلیج فارس را یک شرکت خریداری کند که با نهایی شدن قرارداد، تقریبا ٢٥ درصد از فلرهای موجود در این آب‌ها جمع می شود. هرچند که کمی قبل‌تر، زمزمه‌هایی از سوی بخش خصوصی برای استفاده از این گازها به LNG مطرح شده بود.  
 
با این حال به نظر می‌رسد که گاز ایران در حال ورود به فاز جدیدی از همکاری‌های منطقه‌ای است تا از این طریق بتواند خود را به قلب اروپا رسانده و ظرفیت‌های LNG  خود را به رخ دنیا بکشد.
برچسب ها: گره ، مشتری ، گاز
نام:
ایمیل:
* نظر: