کد خبر: ۱۸۷۹۵۸
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۰۵:۰۳
وزارت امور خارجه آمریکا و همچنین وزارت دفاع انگلیس با انتقاد از آزمایش سلاح ضد ماهواره توسط روسیه، ان را خطرناک و غیرمسئولانه توصیف کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، آزمایش سلاح ضد ماهواره توسط روسیه در روز دوشنبه با واکنش تند کشورهای آمریکا و انگلیس مواجه شد.

وزارت امور خارجه آمریکا می‌گوید آزمایش تسلیحات ضد ماهواره توسط روسیه علیه یکی از اهداف خود، زباله‌ها فضائی ایجاد کرده که خطری برای فضانوردان در ایستگاه فضایی بین‌المللی و سایر فعالیت‌ها در فضای ماورای جو است.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، کارشناسان می‌گویند سلاح‌هایی که ماهواره‌ها را منفجر می‌کند، خطری فضائی محسوب می‌شوند زیرا با ایجاد ابرهایی از قطعاتی که می‌توانند با اشیاء دیگر برخورد کنند، منجر به واکنش زنجیره‌ای حرکت پرتابه‌ها از مدار به سمت زمین می‌شود.

«ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا طی نشست خبری گفت: «رفتار خطرناک و غیرمسئولانه روسیه، پایداری درازمدت فضای بیرونی را به خطر می‌اندازد و به وضوح نشان می‌دهد که ادعاهای روسیه برای مخالفت با تسلیحاتی شدن فضا، غیرصادقانه و ریاکارانه است».

پرایس در ادامه افزود: موشک روسی بیش از ۱۵۰۰ قطعه آوار فضائی در مدار زمین تولید کرد.

همزمان «جان کربی» سخنگوی پنتاگون نیز گفت که فوری‌ترین نگرانی‌ها مربوط به زباله‌های فضائیی بود، اما این آزمایش نیاز به هنجارسازی در فضا را نشان داد.

از سوی دیگر، «بن والاس» وزیر دفاع انگلیس هم اظهار داشت آزمایش موشک ضد ماهواره توسط روسیه نشان دهنده بی‌توجهی مسکو به امنیت، ایمنی و پایداری فضا است.

والاس در صفحه توئیتر وزارت دفاع انگلیس نوشت: «این آزمایش موشکی مخرب ضد ماهواره‌ای توسط روسیه نشان دهنده بی‌توجهی کامل آنها به امنیت، ایمنی و پایداری فضا است».

پیش از این، فرماندهی فضایی آمریکا خبر داد که روسیه یک ماهواره را در مدار فضایی خود توسط یک موشک ضد ماهواره سرنگون کرده است. (جزئیات بیشتر)

انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار