کد خبر: ۱۸۸۰۹
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۵۹
رییس کل بانک مرکزی اعلام کرد: نظام بانکی درصدد بهبود خدمات‌رسانی در حوزه مالی است که در صورت رفع موانع آن شاهد ارتقای موثری در خدمات ارائه‌شده به گردشگران خارجی نیز خواهیم بود.
به گزارش تجارت آنلاين به نقل ازنامه نیوز، ولی‌الله سیف که روز چهارشنبه در هم‌اندیشی چگونگی تحقق مبانی برنامه ششم توسعه در بخش میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سخن می‌گفت، با اشاره به ظرفیت‌های بخش گردشگری اظهار کرد: ضریب فزاینده اشتغال این بخش نشان می‌دهد قدرت اشتغالزایی آن در ایران بعد از کشاورزی، صنایع غذایی و ساختمان در رتبه چهارم قرار دارد؛ بنابراین در دوره‌ای که ایجاد اشتغال مکفی به ویژه در حوزه مشاغل غیردولتی به یکی از اولویت‌های فوری اقتصاد تبدیل شده،‌ برنامه‌ریزی برای گسترش گردشگری و رفع موانع جذب سرمایه می‌تواند راهگشا باشد.
 
وی اضافه کرد: با وجود چنین مزیتی اما گزارش شورای جهانی سفر نشان می‌دهد اشتغال‌آفرینی بخش گردشگری ایران پایین‌تر از متوسط جهانی قرار دارد.
 
سیف ادامه داد:‌ با توجه به ظرفیت‌های بسیار ایران در زمینه گردشگری توسعه این بخش می‌تواند ارزآوری غیرآور اقتصاد را بهبود ببخشد .
 
به گفته وی به طور متوسط سالانه بیش از 20 درصد دریافت‌های حساب خدمات تراز پرداخت‌های خارجی اقتصاد، از محل مسافرت‌های شخصی است.
 
رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد که توسعه صادرات خدمات به شکل مسافرت می‌تواند استفاده بیشتر خارجیان را از امکانات حمل و نقل مسافرتی به دنبال داشته باشد و از این کانال عواید ارزی افزایش یابد.
 
او یادآور شد: براساس داده‌های نیروی انتظامی در سال 93 در میزان ورود خارجی‌ها به ایران و عواید صادراتی صنعت گردشگری افزایش رخ داده به نحوی که سهم مسافرت‌های شخصی از صادرات خدمات از 21.8 درصد در سال 91 به 29.3 درصد در سال 93 رسیده و انتظار می‌رود عملکرد سال 94 با توجه به نتایج ناشی از امضای توافق جامع هسته‌ای افزایش یابد.
 
رییس کل بانک مرکزی در ادامه با اشاره به ظرفیت‌های ایران در بخش گردشگری سلامت و زیارت اظهار کرد:‌ یکی از دلایل ضعف و نارسایی صنعت جهانگردی ایران عدم تعادل و تراز منفی در تعداد گردشگران ورودی و خروجی است که البته تحریم روابط اقتصادی و بانکی و بسته‌شدن شرکت‌های خارجی فعال در کشور مهم‌ترین دلیل این مساله بوده است.
 
او در عین حال تاکید کرد: اولویت‌های برنامه‌ریزی در صنعت گردشگری باید مبتنی بر جلب رضایت جهانگردان برای سفر به ایران با ارائه خدمات قابل رقابت با دیگر کشورها باشد.
 
وی اضافه کرد که ثبات نرخ ارز، استقرار شعب و فعالیت‌ بانک‌های خارجی و تسهیل مبادلات پولی و پذیرش کارت‌های اعتباری بین المللی درارائه بهتر خدمات به گردشگران نقش موثری دارد.
 
سیف در پایان با اشاره به افزایش تعداد گردشگران ورودی پس از توافق هسته‌ای بیان کرد: انتظار می‌رود در دوره پساتحریم این روند مثبت با شتاب بیشتری تداوم یابد؛ امری که موکول به تامین پیش‌نیازها و بهبود کیفیت خدمات ارائه شده به گردشگران خارجی خواهد بود.
برچسب ها: وعده ، سیف ، گردشگری
نام:
ایمیل:
* نظر: