کد خبر: ۱۸۸۲۱۰
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۱
با هشدار برای آزادی دارایی های افغانستان؛
سرپرست وزارت خارجه طالبان در نامه ای خطاب به دولتمردان کنگره آمریکا، آزادی منابع ارزی افغانستان از سوی واشنگتن را امری ضروری خواند و درباره پیامدهای تأخیر در این مسئله هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از افق، «امیرخان متقی» سرپرست وزارت خارجه طالبان در نامه‌ای به اعضای کنگره آمریکا، مصادره ثروت و پول افغانستان را دور از منطق خواند و گفت: مسدود ‌کردن پول‌های افغانستان نه مشکل را حل می‌کند و نه خواست مردم آمریکا است.

او در این نامه همچنین به صدمین سال برقراری روابط میان کابل و واشنگتن هم اشاره کرد و نوشت: در این مدت، روابط دو طرف مانند هر کشور دیگر، با فراز و نشیب‌هایی مواجه شده ‌است.

به گفته متقی، جنگ ۲۰ ساله‌ای که پس از هفتم اکتبر سال ۲۰۰۱ بر روابط دو کشور سایه افکنده‌ بود با توافق دوحه پایان یافت حال آنکه این توافق، روابط مثبت دو کشور را در آینده پیش‌بینی می‌کند.

سرپرست وزارت خارجه طالبان ادامه داد: ما معتقدیم که اجرای کامل و تعهد به توافق دوحه می‌تواند فصل جدیدی از روابط مثبت بین دو دولت و ملت را بگشاید که این امر به نفع هر دو کشور است.

او در ادامه افزود که طالبان پس از فرار غیر مسئولانه اشرف‌ غنی، به درخواست مردم و برای جلوگیری از خلاء قدرت و هرج‌ و مرج، وارد پایتخت شد و به عنوان یک دولت مستقل، امور افغانستان را در دست گرفت.

متقی افزود: امارت اسلامی افغانستان به عنوان یک دولت مستقل و مسئول مشتاق است تا روابط مثبت با همه کشورها از جمله آمریکا برقرار کند.

سرپرست وزارت خارجه طالبان در ادامه این نامه نوشت: امنیت سراسری در کشور تامین شده‌ و در حال حاضر از خاک افغانستان هیچ‌گونه تهدیدی علیه منطقه و جهان وجود ندارد و زمینه همکاری مثبت فراهم شده‌ است. اکنون همه فرصت‌ها برای بازسازی و توسعه افغانستان فراهم است و در آینده، ایالات متحده می‌تواند در صنعت، زراعت و معادن افغانستان نیز سرمایه‌گذاری کند.

او در ادامه، مسدود شدن ذخایر ارزی افغانستان پس از تسلط طالبان را تعجب‌آور خواند و نوشت: این برخلاف انتظارات ما و توافق دوحه است. مردم افغانستان پس از چندین دهه جنگ، از امنیت جانی برخوردارند اما اکنون مسأله اساسی مردم امنیت مالی است که عامل آن اعمال محدودیت دولت آمریکا بر ذخایر ارزی افغانستان است.

متقی خطاب به اعضای کنگره آمریکا نوشت: دولت شما باید پول‌های ما را آزاد کند. ما نگران هستیم که اگر وضعیت کنونی به همین منوال ادامه یابد، دولت و مردم افغانستان با مشکلاتی روبه‌رو خواهند شد و این امر به مهاجرت گسترده در منطقه و جهان دامن می زند که به نوبه خود به ایجاد بحران انسانی و اقتصادی برای جهان منجر می شود.

متقی در پایان از آمریکا خواست که در حل بحران انسانی و اقتصادی در افغانستان گام‌های مسئولانه بردارد.

پس از روی کارآمدن طالبان، آمریکا حدود ۱۰ میلیارد دلار ذخایر بانک مرکزی افغانستان در خارج از این کشور را بلوکه کرد که به ایجاد بحران نقدینگی در افغانستان منجر شد.

در همین حال، فقر و بیکاری با شروع فصل سرما رو به گسترش است. نهادهای بین‌المللی هشدار می‌دهند که بحران انسانی در افغانستان منجر به بدترین فاجعه بشری خواهد شد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار