کد خبر: ۱۸۹۰۰۶
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۷
یادداشت/ میرتاج‌الدینی
نسل جوان به موضوعات مختلف از ادبیات، رمان، داستان و قصه گرفته تا رشته‌های تخصصی علاقه‌مند است؛ حتی شکل ظاهر و وزن کتاب نیز در جذب مطالعه کتاب اثرگذار است. همه موارد هرکدام به اندازه خودشان در ترغیب جامعه به مطالعه و کتابخوانی سهیم هستند. اما سهم اصلی در گرایش به کتاب را محتوا و ادبیات فاخر آن دارد.

گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس- «سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی» نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی و نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه؛ ما باید برنامه‌های فرهنگی و تبلیغی در عرضه شاخص‌های مربوط به کتاب، کتابخوانی و جذب نسل جوان به کتاب رّا بیشتر مد نظر قرار دهیم. خانه کتاب و ادبیات ایران همواره به دنبال ترویج کتابخوانی و مطالعه در کشور است تا کتابخوانی را در جامعه به سطح قابل قبولی برساند. با این حال این نهاد به تنهایی قادر نیست همه انتظارات را در این حوزه پاسخ دهد؛ چرا که در این دوره فضای مجازی یکی از رقبای جدی در مقابل کتاب‌خوانی است.

فضای مجازی بخش اعظمی از وقت جوانان ما را به خود اختصاص داده است؛ این امر یک سوال جدی مطرح می‌کند و آن این است که آیا مطالعه در فضای مجازی می‌تواند جای کتاب را بگیرد یا خیر؟ پاسخ به این سوال کاملا روشن است چرا که به هیچ عنوان فضای مجازی نمی‌تواند جای کتاب را بگیرد و همچنان کتاب در نزد جامعه و به‌خصوص جوانان ما دارای جایگاه ویژه و خاصی است.

فضای مجازی مانند غذا‌های فست فودی است که در کوتاه مدت و سریع فرد را سیر می‌کند و به هیچ عنوان جای مطالعه مستمر، فصل‌بندی شده و مدون را نمی‌گیرد. در واقع اطلاعات جسته و گریخته، غیرعمیق و پراکنده را به خورد مخاطب می‌دهد. اما مطالعه از طریق کتاب و حضور در کتابخانه‌ها مانند دریای عمیقی است که رشد و آرامش از طریق این اقیانوس علم حاصل می‌شود؛ بنابراین ما باید در این شرایط خاص که رقبای جدی در مقابل مطالعه وجود دارد اصل کتابخوانی و نشر کتاب‌های مفید، همچنین ارتباط جوانان با کتاب و مطالعه را تقویت کنیم.

نسل جوان به موضوعات مختلف از ادبیات، رمان، داستان و قصه گرفته تا رشته‌های تخصصی علاقه‌مند است؛ حتی شکل ظاهر و وزن کتاب نیز در جذب مطالعه کتاب اثرگذار است. همه موارد هرکدام به اندازه خودشان در ترغیب جامعه به مطالعه و کتابخوانی سهیم هستند. اما سهم اصلی در گرایش به کتاب را محتوا و ادبیات فاخر آن دارد. اگر مجموعه این عوامل مورد توجه جدی و تجدیدنظر قرار بگیرد قطعا نسل جوان به کتاب و مطالعه رغبت بیشتری پیدا می‌کنند.»

بیست‌و‌نهمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران از بیست‌وچهارم آبان‌ماه آغاز شده و تا یکم آذرماه ١٤٠٠ با شعار «جای خالی را با کتاب خوب پُر کنیم» در سراسر کشور ادامه دارد.

انتهای پیام/ 121

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار