کد خبر: ۱۸۹۴۴
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۲
نرخ‌های جدید خرید تضمینی برق تجدیدپذیر از نیروگاه‌های بخش خصوصی با ابلاغ وزیر نیرو اعلام شد.
به گزارش تجارت آنلاين به نقل از ایسنا،پس از روی کار آمدن دولت یازدهم نگاه ویژه‌ای به توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر صورت گرفت تا آنجا که نرخ‌های خرید تضمینی برق نیروگاه‌های تجدیدپذیر به‌رغم محدودیت‌های شدید منابع مالی صنعت برق رشد چشمگیری داشت.

از سوی دیگر وزارت نیرو با اعطای 50 درصد تسهیلات بلاعوض به مشترکان خانگی تلاش دارد که نیروگاه‌های خورشیدی را در سراسر کشور توسعه دهد اما نگاه‌های حمایتی وزارت نیرو برای توسعه استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر به همینجا ختم نمی‌شود و طی ماه‌های اخیر تلاش‌های مضاعفی برای جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی و مشارکت بیشتر بخش خصوصی در تولید انرژی‌های پاک صورت پذیرفت.

اعطای تسهیلات بلاعوض به مشترکان، استفاده از ظرفیت‌های صندوق توسعه ملی، افزایش سنوات خرید تضمینی برق تجدیدپذیر به 20 سال و افزایش نرخ خرید تضمینی برق نیروگاه‌های تجدیدپذیر بخشی از حمایت‌های وزارت نیرو از این منبع انرژی پاک طی دو سال گذشته است.

تفکیک نرخ خرید تضمینی برق تجدیدپذیر متناسب با نوع فناوری و ظرفیت نیروگاه‌ها نقطه عطف توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر محسوب می‌شود که این مهم طی هفته‌های اخیر رقم خورد.

نکته مهم اینکه نرخ خرید تضمینی برق تجدیدپذیر با نرخ‌های جهانی مطابقت می‌کند، درحالی که میانگین قیمت فروش هر کیلووات ساعت انرژی الکتریکی در کشور کمتر از قیمت تمام شده آن و حدود یک دهم قیمت خرید تضمینی برق تجدیدپذیر و در برخی فناوری ها حتی کمتر از آن است.

تفکیک نرخ خرید برق تجدیدپذیر متناسب با فناوری مورد استفاده، فرصت مناسبی برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی فراهم آورده است.

جدول زیر نرخ خرید تضمینی برق به تفکیک هر فناوری را نشان می‌دهد. در صورت بومی‌سازی تجهیزات فناوری‌های مربوط به انرژی تجدیدپذیر، به قیمت‌های مذکور 15 درصد افزوده می‌شود.

نوع فناوری تعرفه خرید تضمینی (ریال بر کیلووات ساعت)
زیست توده-لندفیل 2900
زیست توده-هضم بی هوازی 3150
زیست توده-زباله سوز 5870
مزرعه بادی با ظرفیت بیش از 50 مگاوات 4060
مزرعه بادی با ظرفیت 50 مگاوات و کمتر 4970
بادی با ظرفیت یک مگاوات و کمتر(مختص مشترکان برق و محدود به ظرفیت انشعاب 5930
مزرعه خورشیدی با ظرفیت بیش از 10 مگاوات 5600
مزرعه خورشیدی با ظرفیت 10 مگاوات و کمتر 6750
خورشیدی با ظرفیت 100 کیلووات و کمتر(مختص مشترکان برق و محدود به ظرفیت انشعاب) 8730
خورشیدی با ظرفیت 20 کیلووات و کمتر(مختص مشترکان برق و محدود به ظرفیت انشعاب) 9770
زمین گرمایی(شامل حفاری و تجهیزات 5770
توربین های انبساطی 1800
بازیافت تلفات در فرایندهای صنعتی 3050
برقآبی کوچک 10 مگاوات و کمتر 3700
سایر انواع تجدیدپذیر و پاک به جز نیروگاههای برق آبی 4873
برچسب ها: برق ، تضمینی ، خرید
نام:
ایمیل:
* نظر: