کد خبر: ۱۹۱۷۳۱
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۴
چرخ ریسَک‌ها از خانواده گنجشک سانان هستند که از ۵ گونه تشکیل شده اند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، چرخ ریسَک‌ها از خانواده گنجشک سانان میباشند که جسه ریزی دارند، این پرندگان آوازه خوان را میتوان در اکثر نقاط جهان و ایران یافت که معمولا در روستا‌ها و مراتع شمال غربی کشور زیست می‌کنند.

این پرندگان که گونه‌های مختلفی دارند توان زندگی به صورت تک و گله‌ای در کنار هم را دارند معمولا از حشرات، بی مهرگان و دانه درختان تغذیه می‌کنند.

چرخ ریسکی‌ها ۵ گونه مختلف شامل چرخ ریسک سر آبی، چرخ ریسک تورانی، چرخ ریسک سر سیاه، چرخ ریسک پشت سر سفید و چرخ ریسک بزرگ دارند.

دزدیدن شیر توسط پرندگان کوچک / چرخ ریسَک‌ها معماران و قالیبافان حرفه‌ای


این پرندگان زیبا علاقه بسیار زیادی به آب دارند و معمولا لانه خود را در شاخه‌های منتهی به آب می سازند تا از مزاحمت سایر گونه‌ها در امان بمانند.

چرخ ریسک‌های نر توانایی بالایی در معماری و ساختن لانه دارند، آن‌ها برای ساخت چهارچوب و ستون لانه از رشته‌های محکمی مانند علف، ریشه‌های درخت بید و مو استفاده می‌کنند و برای ساخت دیواره‌های بیرونی شاخه‌های نازک را با منقار خود مانند قالی میبافند و درون لانه را از پُر از پر‌های خود و سایر پرندگان میکنند تا تخم‌های خود را در مکان گرم و نرم نگهداری کنند.

دزدیدن شیر توسط پرندگان کوچک / چرخ ریسَک‌ها معماران و قالیبافان حرفه‌ای

نر‌ها در فصل بهار پس از گذشت ۳ تا ۴ هفته که لانه خود را تکمیل کردند، به دنبال ماده میگردند و پس از رقابت با سایر نر‌ها ماده مورد علاقه خود را انتخاب می‌کنند، ماده‌ها معمولا سالی ۲ بار با تعداد ۶ الی ۱۲ تخم میگذارند.

دزدیدن شیر توسط پرندگان کوچک / چرخ ریسَک‌ها معماران و قالیبافان حرفه‌ای

چرخ ریسَک‌های سر آبی که ظاهر زیبا تری نسبت به سایر اعضای خانواده دارند، تنها گونه‌ای هستند که تارک، بال‌ها و دم آبی روشن دارند.

همچنین با سطح شکم زرد رنگ و گونه‌های سفید و خط سیاه چشمی به راحتی نسبت به سایر گونه چرخ ریسَک‌ها قابل تشخیص هستند.

چرخ ریسَک‌ها معماران و قالیبافان حرفه‌ای

در کشور‌های اروپایی گزارش شده که چرخ ریسَک‌ها فویل آلومینیومی شیشه شیر‌های پشت درب منازل را با منقار خود سوراخ کرده و شیر داخل شیشه را میخورند.

انتهای پیام /

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار