تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۱
این حقیقت که بسیاری از جانورانی که در رده «هزارپاها» (Multipede) قرار می‌گیرند، واقعا هزارپا ندارند، برای جانورشناسان کاملا شناخته شده است.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از نیویورک تایمز اما اکنون دانشمندان گونه‌جدیدی از هزارپایان را کشف کرده‌اند که واقعا هزار پا دارد. پژوهشگران استرالیایی یک گونه جدید هزارپا را کشف کرده‌اند که بیش از ۱۳۰۰ پا دارد. یافته‌های این پژوهشگران در ژورنال «گزارش‌های علمی» (Scientific Reports) منتشر شده است.

پژوهشگران این هزارپای جدید جانور رنگ‌پریده‌ای بدون چشم است که چند سانتی‌متری بیشتر درازا ندارد و در اعماق زمین در چاه‌های گمانه در غرب استرالیا کشف کردند. شرکت‌های حفاری این گمانه‌ها را برای جستجوی مواد معدنی مانند طلا و نیکل حفر می‌کنند و مشاوران زیست‌محیطی را برای بررسی اثرات حفاری بر حیات وحش استخدام می‌کنند.

برونو بوزاتو، زیست‌شناسی که برای یک شرکت مشاور زیست‌محیطی کار می‌کرد.در دام‌گذارهایی که در این گمانه‌ها انجام داد، هشت تا از این کرم‌های رنگ‌پریده را پیدا کرد بروزو تصور می‌کرد هزارپا باید خویشاوند یک هزارپای بسیار دراز در کالیفرنیا باشد. آن گونه هم در زیر زمین زندگی می‌کند، به رنگ کرم و بدون چشم است و تا ۷۵۰ پا دارد.

بوزانو با پل مارک (Paul Marek)، جانورشناس آمریکایی در دانشگاه ویرجینیا تک تماش گرفت و عکس‌های این هزارپا را برای او فرستاد. شمارش ابتدایی نشان داد یکی از این هزارپاها بیش از ۸۰۰ پا دارد. اما از آنجایی که برخی از انواع هزارپاها می‌توانند در طول زندگی‌شان به شمار پاهایشان اضافه کنند، هنوز شمار واقعی پاهای این گونه معلون نبود. بالاخره بعد از چند هفته لاشه یکی از این هزارپاها به دست مارک رسید و شمارشی پرزحمت با میکروسکوپ نشان داد که این هزارپای ماده ۱۳۰۶ پا دارد یعنی تقریبا دو برابر پاهای هزارپای کالیفرنیایی.

دانشمندان به این گونه هزارپای جدید را با نام علمی «اومیلپیس پرسفونه ٍ ٍEumilipes persephone دادند- بخش اول این نام یعنی «اومیلیپس» به معنا «هزارپای واقعی است» و بخش دوم این نام یعنی «پرسفونه» به یک الهه در اسطوره‌های یونانی اشاره دارد که خدای مردگان یا هادس، فرمانروای جهان زیرین او را به این جهان کشاند و به همسری خود درآورد.

نیاکان این گونه مانند پرسفونه باید زندگیشان را در سطح زمین شروع کرده باشند. این هزار پا در نقطه‌ای از تاریخ تکاملی‌اش، باید شروع به رفتن به اعماق زمین کرده باشد، زیرا وضعیت آب‌وهوایی استرالیا خشک و بی‌آب و علف شده است.

هزارپایی که واقعا هزارپا دارد

آنالیز ژنتیکی این هزارپا نشان داد که این گونه با وجود شباهت نزدیک به هزارپای کالیفرنیایی خویشاوند نزدیک آن نیست. بنابراین دانشمندان به این نتیجه‌گیری رسیدند که زندگی در زیر زمین باعث شده است که هر دو گونه به صورت مشابهی تکامل پیدا کنند. هر دوی این هزارپاها رنگ‌پریده و بدون چشم بودند که مشخصه جانواران که در غارها و سوراخ‌های زیزرمینی زندگی می‌کنند. هر دوی آنها شاخک‌های بزرگی هم دارند.

شمار زیاد پاهای این گونه‌ها ممکن است قدرت بیشتری به آنها بدهد که درون زمین مسیر خود را حفر کنند. همچنین این پاهای اضافی ممکن است به انها کمک کند در محیطی که مواد غذایی چندانی یافت نمی‌شود، غذای بیشتری به چنگ آورند.

مارک می‌گوید یافته شدن این هزارپا همچنین توجه بیشتری را به تنوع گونه‌ها در اعماق زمین جلب می‌کند که منبع ارزشمند دیگری در کنار فلزات گران‌قیمت در آنجا هستند.

به گفته او این هشت نمونه از این هرازپا که یافت شده‌اند ممکن است طیف کامل این گونه را از لحاظ اندازه نشان ندهند و نمونه‌های دیگری از آن با شمار پاهای بیشتر بعدا یافت شود که رکورد این نمونه‌ها را بشکند.

در همین زمینه: