کد خبر: ۱۹۲۳۹۲
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۳
دینام خودرو انرژی مورد خود را از طریق تسمه دینام به دست می آورد و این قطعه وظیفه تبدیل نیروی مکانیکی موتور به نیروی الکتریکی را بر عهده دارد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ دینام یک ژنراتور است که انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کند. از حرکت چرخشی میدان مغناطیسی در اطراف یک آرمیچر ثابت استفاده می‌کند که الکتریسیته ایجاد می‌کند که سپس در باتری خودرو ذخیره می‌شود و عملکرد‌های الکتریکی را انجام می‌دهد.

چرخش‌های مورد نیاز برای ایجاد الکتریسیته از میل لنگ موتور که از طریق یک تسمه لاستیکی به هم وصل شده است. این تسمه دینام یا یک تسمه V یا یک تسمه آجدار تخت است که بیشتر به عنوان تسمه سرپانتین شناخته می‌شود. تسمه دینام ممکن است صرفاً دینام را کار کند یا ممکن است موارد دیگری مانند پمپ آب، کمپرسور تهویه مطبوع و پمپ فرمان فرمان را نیز به حرکت درآورد. هنگامی که تسمه شل، فرسوده یا شکسته است، دینام قادر به تولید برق برای شارژ باتری خودرو نیست و باعث عملکرد ضعیف لوازم جانبی برقی می‌شود.

تسمه دینام از لاستیک ساخته شده است که با افزایش سن تخریب می‌شود. تسمه دینام ممکن است اجزای بیشتری را نسبت به دینام هدایت کند. پمپ فرمان، پمپ آب و کمپرسور تهویه مطبوع ممکن است از همان تسمه برای کار استفاده کنند.

مکانیک با هر بار تعویض روغن وضعیت تسمه دینام را بررسی می‌کند. اگر متوجه شدند که تسمه فرسوده، ترک خورده یا قطعاتی از دست رفته است، باید تسمه را تعویض کنید.

چه علائم رایجی نشان می‌دهد که ممکن است نیاز به تعویض تسمه دینام داشته باشید؟: چراغ باتری روشن می‌شود، چراغ‌های داخلی و چراغ‌های جلو سوسو می‌زنند و کم نور می‌شوند، موتور هنگام رانندگی متوقف می‌شود و برای راه اندازی مجدد برنمی گردد، ممکن است صدای تکان خوردن کمربند فرسوده از زیر کاپوت شنیده شود.

این سرویس چقدر اهمیت دارد؟: اگر در حین رانندگی تسمه دینام پاره شود، ممکن است برق سیستم‌های مهم داخل وسیله نقلیه خود را از دست بدهید یا موتور از بین برود. ممکن است سرگردان یا در موقعیت خطرناکی قرار بگیرید. به محض اینکه متوجه سایش غیرعادی شدید تسمه دینام را تعویض کنید.

انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار