کد خبر: ۱۹۳۸۲۰
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۶
بیات گفت: طرح‌های پتروشیمی باید در محل‌هایی بنا شوند که توجیه اقتصادی داشته باشند.

باشگاه خبرنگاران جوان - رئیس صندوق بازنشستگی صنعت نفت گفت: نخستین چالش صنعت پتروشیمی نامشخص بودن جایگاه حکمرانی در این صنعت است و به تناسب مشخص کردن این جایگاه، نیاز به اصلاح ساختار در وزارت نفت داریم. به طور ویژه، توسعه پتروپالایشگاه‌ها با محوریت میدان تا بازار باید در دستور کار قرار گیرد.

عبدالحسین بیات، اجرای رویکرد‌های محیط زیستی و رسیدن به کربن صفر را به عنوان سومین چالش صنعت پتروشیمی، مستلزم استفاده بیشتر از محصولات این صنعت و کاهش مصرف فرآورده‌های نفتی دانست.

همچنین به گفته او، طرح‌های پتروشیمی باید در محل‌هایی بنا شوند که توجیه اقتصادی داشته باشند چرا که برخی از طرح‌ها در گذشته جایابی درستی نداشته و به تولید محصول نرسیده اند.

 برای تامین مالی در این زمینه، باید ابزار‌های مالی به ویژه ابزار‌های مالی مشتقه را مورد بازنگری قرار داد. باید به استفاده از ابزار‌های نوین مالی برای جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی و حتی استفاده از صکوک اسلامی برای جذب سرمایه از برخی کشور‌های اسلامی رو آورد.

صنعت پتروشیمی از سال ۸۴، ظرف ۵ سال، به ظرفیت ۴۸ میلیون تن، اما در ۵ سال بعدی، از ۴۸ میلیون تن به ۵۴ میلیون تن رسید. یعنی، فقط ۶ میلیون تن افزایش داشت و در سال ۹۲ نیز، فقط به ۵۶ میلیون تن رسید که اُفت شدید رشد صنعت پتروشیمی، از این ارقام کاملا مشخص است؛ این را فریبرز کریمایی قائم مقام انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی گفته و علت آن را نیز برطرف نشدن چالش‌های موجود در این صنعت دانسته است.

به گفته مرتضی شاه میرزایی مدیرعامل فعلی شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیز، در حال حاضر ظرفیت اسمی این صنعت ۹۰ میلیون تن اما تولید محصول آن، تا پایان امسال به ۶۵ میلیون تن یعنی ۲۵ میلیون تن کمتر از ظرفیت اسمی می‌رسد.

انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار