کد خبر: ۱۹۴۷۰۵
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۱
رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: عملکرد جزیره‌ای در حوزه صادرات مانعی بر سر راه رشد و شکوفایی آن است.

عملکرد جزیره‌ای مانعی برای رشد صادراتبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ آقای مسعود خوانساری در مراسم تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان تهران افزود: مخرب‌ترین کار ممکن قیمت‌گذاری دستوری است که دولت انجام می‌دهد و در مورد ارز نیز برای صادرکننده در سامانه نیما چنین اتفاقی رخ داد و این تصمیمات ضربه مخربی به اقتصاد کشور است که امیدواریم این موضوع مرتفع شود.

وی اضافه کرد: کشور‌ها تلاش دارند ارزش پول را پایین نگاه دارند و بازار‌های صادراتی را به دست آورند و این به دعوای کشور‌ها تبدیل شده است؛ نمونه آن هم چین و ترکیه است متاسفانه ما از این تهدید‌ها استفاده نکرده و آن را به فرصت تبدیل نکردیم و جزیره‌ای عمل می‌کنیم.

خوانساری گفت: در سال ۹۷ که ارزش پول ملی کاهش و ارز در بازار ما افزایش قیمت داشت به جای رفع موانع صادراتی، بگیر و ببند کردیم و ۲۰۰ بخشنامه متناقض و کاهنده صادرات را صادر کردیم و نتوانستیم از این فرصت به نفع افزایش صادرات استفاده کنیم.

وی افزود: در طول ۴۰ سال اخیر همواره کسری بودجه داشته‌ایم و هرساله بودجه با کسری بسته شده است و این کسری از محل چاپ پول و دست کردن در جیب مردم جبران شده است.

رئیس اتاق تهران گفت: وقتی دولت برای واردات کالا ارزپاشی می‌کند تورم را در نظر نمی‌گیرد و وقتی ارز ندارد هم چاپ پول می‌کند که موجب تورم مضاعف می‌شود.

یداله صادقی رئیس سازمان صمت استان تهران هم در این مراسم تجلیل گفت: با وجود محدودیت‌های موجود در سال جاری بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری صنعتی داشته‌ایم که نشان می‌دهد یا به واحد‌های موجود اضافه شده یا واحد‌های موجود توسعه یافته‌اند.

وی افزود: از ۲۴ هزار کارت فعال بازرگانی در کشور ۱۳ هزار کارت بازرگانی فعال در استان تهران مشغول به فعالیت است و بر اساس آمارها، در نه ماهه ۱۴۰۰، یک میلیارد و ۲۹ میلیون دلار صادرات غیرنفتی از استان تهران صورت گرفته که حدود ۳۲ درصد صادرات کشور را در بر می‌گیرد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار