کد خبر: ۱۹۵۷۵
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۲
به گزارش تجارت آنلاين،  عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت: ارتقای کیفیت خودرو زمانبر است اما برای آنکه در زمان کوتاه به نتیجه مطلوبی برسیم باید از حضور سرمایه گذاران خارجی در کشورمان استقبال کنیم

مدیرعامل اسبق ایران خودرو: اتفاق هایی که اکنون در بازار خودرو رخ داده نتیجه تصمیم‌های اشتباهی است که طی 8 سال گذشته اتخاذ شده است. دراین سال‌ها وضعیت اقتصادی و سیاسی کشور به گونه‌ای بود که صنعت خودرو بسیار تضعیف شد

 عضو هیأت مدیره انجمن قطعه سازان: کیفیت قطعات تولید داخل بسیار خوب و قابل رقابت با مشابه اروپایی آن است اما بعضاً برخی سفارش‌ها که به  کشورهای کره و چین داده می‌شود نمی‌تواند رضایت مشتریان را در قطعه خودرو به دست آورد

یکی از موضوعاتی که می‌تواند باعث جذابیت صنعت خودرو در بازار و در نتیجه رونق آن شود، ارتقای کیفی خودروهای داخلی است که طی سال‌های اخیر افت بسیاری پیدا کرده است، حتی مدیران صنعت خودرو نیز آن را می‌پذیرند. حال باید برای ارتقای کیفی این صنعت بهترین و کوتاه‌ترین راه انتخاب شود تا در مدت زمان نسبتاً کوتاهی بتوان تغییر معناداری در خودروهای تولید داخل ایجاد کرد. به اعتقاد کارشناسان یکی از مواردی که می‌توان در این زمینه صنعت خودرو را یاری دهد، حضور خودروسازان خارجی در ایران است که تمام آنها صاحب تکنولوژی روز هستند و انتقال آن باعث رهایی صنعت خودرو داخلی از شرایط فعلی می‌شود. از سوی دیگر سرمایه‌ای که از این طریق وارد کشور می‌شود نیز می‌تواند نیازهای مالی برنامه ارتقای کیفی صنعت خودرو را تأمین کند.

ارتقای کیفیت خودرو زمانبر است
امیر حسن کاکایی عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت درباره اینکه تولیدکنندگان خودرو برای رهایی از وضعیت دچار شده باید به کدام سمت بروند و آیا تولید کیفی و توسعه محصول می‌تواند به کمک آنها بیاید به خبرنگار <ایران> گفت: اتفاق هایی که در صنعت خودرو رخ داده  به علت کاهش کیفیت (معیوب بودن خودروها و ارائه نکردن خدمات پس از فروش) و افت بهره وری (کاهش بهره وری باعث افزایش قیمت خودرو می‌شود) بوده است. این دو عامل باعث می‌شود که مردم نسبت به خودروهای وطنی ناراضی باشند.همچنین موضوع دیگری که ازاین دو پیشامد ایجاد می‌شود کاهش سرمایه گذاری است.

وی با بیان اینکه صنعت خودرو نیازمند سرمایه گذاری جدید است تصریح کرد: 5 سال پیش نیاز به سرمایه گذاری جدید احساس نمی‌شد، اما اکنون برای رشد صنعت خودرو باید به سمت سرمایه گذاری‌های جدید با هدف ارتقای تکنولوژی،توسعه محصول و بهبود کیفیت برویم، در غیر این‌صورت این صنعت بیش از گذشته لطمه خواهد خورد.

کاکایی با اشاره به اینکه ارائه کیفیت مطلوب در خودروهای ساخت داخل با سرمایه گذاری‌های جدید حاصل می‌شود خاطرنشان کرد:این امر جزو نخستین مواردی است که دولت باید به آن بپردازد.نکته دیگر طراحی خودروهای جدید است، خودروهایی که به سلایق شهروندان نزدیک باشد.مردم دیگر تمایل ندارند خودروهایی را خریداری کنند که شکل ظاهری آنها به صورت جزئی تغییر کرده است.مردم به دنبال خودروهای به روز و با کیفیت هستند.متأسفانه خودروهای داخلی ضعف‌هایی دارند که با وجود گذشت سالیان متمادی هنوز حل نشده است.مصداق آن صدا در اتاق خودرو، مصرف بالای سوخت، لرزش خودرو و... است.

وی گفت: زمانی که پلتفرم‌ها قدیمی می‌شود و در پی این افت، کیفیت تغییری نمی‌کند طبیعی است که مردم نسبت به خودروهای داخلی احساس رضایت نکنند.خودروسازان باید حداقل کیفیت خودروهای خود را به روز کنند تا مردم با خیال راحت خودروهای ایرانی را خریداری کنند.

عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت خاطرنشان کرد: ارتقای کیفیت خودرو زمانبر است اما برای آنکه در زمان کوتاه به نتیجه مطلوبی برسیم باید از حضور سرمایه‌گذاران خارجی در کشورمان استقبال کنیم. اگر آنها وارد ایران شوند با خود تکنولوژی می‌آورند و در پی آن شاهد پیشرفت این صنعت خواهیم بود.حضور سرمایه گذاران خارجی دور از دسترس نیست و خیلی از شرکت‌ها برای همکاری با ایران آماده هستند.

وی گفت: موضوع دیگری که در کوتاه مدت خودروسازان می‌توانند دنبال کنند خدمات فروش و پس از فروش است.این خدمات نباید به گونه‌ای باشد که برخی از مردم ناراضی باشند.خودروسازان باید پاسخگوی تمام مشکلات خودرویی باشند و بهترین سرویس‌ها را به مردم ارائه دهند.این واکنش سریع می‌تواند باعث رونق بازار خودرو شود.

صنعت خودرو در سال‌های گذشته تضعیف شد
«داوود میرخانی رشتی» تحلیلگر صنعت خودرو و مدیرعامل اسبق ایران خودرو نیز درگفت‌و‌گو با «ایران» درخصوص اینکه خودروسازان برای جلب رضایت مردم چه کارهایی را باید انجام دهند و آیا ارتقای کیفیت می‌تواند سهمی در خروج از رکود بازار خودرو داشته باشد گفت: اتفاق هایی که اکنون در بازار خودرو رخ داده نتیجه تصمیم‌های اشتباهی است که طی 8 سال گذشته اتخاذ شده است. دراین سال‌ها وضعیت اقتصادی و سیاسی کشور به گونه‌ای بود که صنعت خودرو در مقایسه با سال‌های گذشته اش بسیار تضعیف شد، لذا خودروسازان اکنون در شرایطی هستند که باید اشتباهات گذشته را پاک و طبق استراتژی‌های تعریف شده حرکت کنند.

وی افزود: بخشی از مشکلات صنعت خودرو به ساختار آن برمی‌گردد، ساختاری که 30 سال پیش برای این صنعت رقم خورد و سنگ بنای درستی نداشت به همین دلیل فعالیت خودروسازان طی سنوات مختلف با اشکالاتی همراه بود. وی در ادامه به مقوله کیفیت اشاره و خاطرنشان کرد: ارتقای کیفیت خودروهای داخلی در کوتاه مدت امکانپذیر نیست لذا برای خروج از بحران پیش آمده خودروسازان باید تمهیدات دیگری را اتخاذ کنند. یکی از الزام‌ها در ارتقای کیفیت خودرو، کیفیت قطعات آن است.85 درصد از مواد، قطعات و مجموعه‌های مورد نیاز خودروسازان، خارج از کارخانه خودروسازی وارد می‌شود.به همین جهت اگر هر کدام ازاین بخش‌ها کیفیت محصولات خود را رعایت نکنند یا ارتقا ندهند، خودرویی که به دست مردم می‌رسد معیوب است و در نهایت باعث نارضایتی می‌شود.

قطعه سازان ایرانی کپی کاری می‌کنند
میرخانی رشتی اذعان داشت:اگر کیفیت قطعات بالا برود،کیفیت خودروهای تولید داخل هم افزایش پیدا می‌کند. زمانی که قیمت قطعات و مواد اولیه هم رشد کند قیمت نهایی خودرو تحت تأثیر قرار می‌گیرد و مردم از گران شدن قیمت خودرو گلایه می‌کنند.از این رو برای حل شدن چالش صنعت خودرو باید حلقه تولید مورد توجه قرار گیرد و تنها از یک بخش توقع کیفیت،توسعه محصول و کاهش قیمت داشت.مدیرعامل اسبق ایران خودرو با بیان اینکه ساختار قطعه‌سازی در کشور باید اصلاح شود تصریح کرد:تکنولوژی که قطعه سازان دارند بسیار قدیمی و فرسوده است به همین دلیل قطعات خودرو از کیفیت خوبی برخوردار نیست.این بخش نیازمند سرمایه گذاری کلان است تا بتواند برای تعویض ماشین آلات اقدام کند و از طرفی از زیانده بودن فاصله بگیرد.

وی با انتقاد از اینکه قطعه سازان ایرانی کپی کاری می‌کنند افزود: با ماشین آلات 30 سال پیش نمی‌توان قطعه با کیفیت از قطعه سازان دریافت کرد. از این رو صنعت خودرو برای آنکه احیا شود نیازمند بازسازی و احیای کامل است که قطعاً این موضوع زمانبر است.اگر بخواهیم به مسکن‌ها رجوع کنیم می‌توان خواستار دخالت نکردن دولت در صنعت خودرو شد.میرخانی رشتی توضیح داد: اگر دولت در امور خودروسازان دخالت نکند و اجازه دهد این بخش تصمیم‌های خود را اتخاذ کند این صنعت بیش از این صدمه نخواهد دید.در گذشته بارها دیده شده که تصمیم‌های غلط دولت به خودروسازان لطمه زده است.

وی گفت: مسکن دیگری که برای خودروسازان تجویز می‌شود اصلاح فضای کسب و کار است، متأسفانه این بخش جزو عوامل بازدارنده پیشرفت صنعت خودرو است.به عنوان سیستم بانکی؛بهره بانکی،مالیات،قوانین کار و...عواملی هستند که جلوی فعالیت کیفی خودروسازان را می‌گیرد و تنها باعث افزایش هزینه‌ها می‌شود.تولید باید با تمام بخش‌ها متفاوت باشد و برای آن تسهیلات لازم لحاظ شود.وی درباره کاهش قیمت خودرو چنین توضیح داد که کدام بخش کاهش قیمت داشته است که صنعت خودرو هم بواسطه آن حرکت کند.آیا مواد مورد نیاز تولید افت قیمت داشته است؟تحریم‌ها برداشته شده است؟نقل و انتقال پول مهیا شده است؟با این شرایط خودروسازان امکان کاهش قیمت خودرو را ندارند.متأسفانه تولید در ایران گران است و تا زمانی که نرخ سود اصلاح نشود نمی‌توان صنعت کشور را تقویت کرد.از سویی طی چند سال اخیر بواسطه تحریم، قدرت خرید مردم کاهش یافته است.به همین دلیل دولت باید با سایر سیاست‌ها باعث رونق بازار شود.

قطعات  چینی  و کره‌ای باعث نارضایتی مردم شد
همچنین رضا رضایی عضو هیأت مدیره انجمن قطعه سازان درباره صنعت خودرو و اینکه اگر این بخش به تولید کیفی با قیمت مناسب نپردازد تولیدکنندگان خودرو هم نمی‌توانند برای آینده خود برنامه ریزی دقیقی داشته باشند به خبرنگار <ایران> گفت: کیفیت خودرو را مشتری تعیین می‌کند از این رو باید به نحوی در این مسیر قدم برداشت تا خریداران خودرو راضی شوند.ارتقای کیفیت هزینه‌های خاص خود را دارد بدین جهت قطعه سازان مجبور هستند با توجه به سفارش‌هایی که خودروسازان به آنها می‌دهند به امر تولید بپردازند.البته کیفیت قطعات تولید داخل بسیار خوب و قابل رقابت با مشابه اروپایی آن است اما بعضاً برخی سفارش‌ها که به  کشورهای کره و چین داده می‌شود نمی‌تواند رضایت مشتریان را در قطعه خودرو به دست آورد.وی افزود:هر قطعه خودرو با توجه به استانداردهای تعریف شده تولید می‌شود لذا قطعه سازان نمی‌توانند خارج از این چارچوب حرکت کنند.خوشبختانه سیستم نرم افزار،سخت افزار،مهارت نیروی انسانی و مدیریت کیفیت در بین تولید کنندگان قطعات خودرو مناسب است و این امر از سوی تولیدکنندگان قطعه در خارج از کشور تأیید شده است.

رضایی اظهار داشت: مشکل اصلی صنعت خودرو،قدیمی بودن محصولات آنها است، خودروهایی که 30سال پیش تولید می‌شد باید کنار گذاشته شود تا این صنعت همراه قطعه سازان بتواند به جایگاه بهتری دست پیدا کند.عضو هیأت مدیره انجمن قطعه سازان خاطرنشان کرد:قطعه سازان داخلی این آمادگی را دارند که برای تولید قطعات برای خودروهای جدید با خودروسازان همکاری کنند و در این خصوص اطمینان‌های لازم را می‌دهیم.از این رو اگر خودروسازان می‌خواهند جایگاه از دست رفته خود را در بازار بازگردانند باید به فکر تولید خودروهای جدید با تکنولوژی‌های روز باشند و در این باره قطعه سازان داخلی هم کمک خواهند کرد.وی تأکید کرد:توسعه و تولید خودروهای جدید زمانبر است اما اگر مردم متوجه شوند که خودروسازان برای پیشرفت این صنعت در حال تلاش هستند با این بخش آشتی خواهند کرد.با ورود خودروهای جدید ما می‌توانیم با قالب گیری در جهت تأمین قطعات در کشور و جلوگیری از خروج ارز
اقدام کنیم.

* روزنامه ايران

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار