کد خبر: ۱۹۷۲۳۲
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۹
مدیر سیستم‌های تسویه و پرداخت سمات از پرداخت سود سهام ۲۵۳ شرکت از طریق سامانه سجام خبر داد.

پرداخت سود ۲۵۳ شرکت از طریق سجامبه گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه؛ حسین قشمی گفت: از ابتدای سال تا کنون،۲۵۳ شرکت سود سهامداران خود را از طریق سامانه سجام پرداخت کرده‌‍ اند که بر همین اساس طراحی فرایند پرداخت سود سنوات گذشته سهامداران از طریق این سامانه در دستورکار شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه قرار گرفته است.

وی با اشاره به آمار توزیع سود در سال ۹۹ از طریق سامانه سجام افزود: این آمار در سال گذشته به دلیل آشنایی محدود ناشران با نحوه توزیع سود از طریق سجام، چشمگیر نبود و توزیع سود ۱۲۳ شرکت از طریق سجام انجام شد.

حسین قشمی تصریح کرد: از ابتدای سال تاکنون سود ۲۵۳ شرکت از طریق سجام طی حدود ۴۱ میلیون تراکنش پرداخت شده است، به بیانی دیگر، ۴۱ میلیون سود از طریق سجام توزیع شده است.

به گفته او: حدود ۳۰ شرکت هم با توجه به اعلام سررسید پرداخت سود در سامانه کدال، در نوبت پرداخت تا پایان سال از طریق سامانه سجام قرار دارند که البته امکان افزوده شدن به این آمار وجود دارد.

قشمی پرداخت سود از طریق سامانه سجام را در راستای تکریم سهامداران و خدمت‌رسانی بهتر به آنان برشمرد و گفت:با این اقدام، سهامداران برای دریافت سود دیگر به بانک‌ها مراجعه نخواهند کرد. بر این اساس تا پایان سال برای حدود ۳۰۰ شرکت پرداخت سود از طریق سامانه سجام میسر خواهد بود لذا این شرکت‌ها باید سود‌های پرداختی خود را به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه بسپارند.

او با اشاره به دستور ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار، مبنی بر پرداخت سود سنوات گذشته به سهامدارانی که نتوانستند این سود را دریافت کنند، ادامه داد: ممکن است حتی برخی از سهامداران اطلاعی از این سود نداشته باشند و اینکه آن‌ها مبالغ قابل توجه نبوده باشد، اما پرداخت آن‌ها از طریق سجام امکان‌پذیر است.

پرداخت مطالبات سود سنوات گذشته از طریق سامانه سجام پس از آماده شدن فرایند لازم، انجام خواهد شد و فراخوان آن از طریق مدیریت نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار به ناشران انجام خواهد شد.

قشمی گفت:از آنجا که دیتای مطالبات سود سنوات گذشته در اختیار ناشران است و باید در اختیار شرکت سپرده گذاری مرکزی قرار بگیرد و براساس درخواست خود ناشر، توزیع سود و فرایند آن در سجام پیاده‌سازی شود، طراحی فرآیند و آماده سازی زیرساخت توزیع سود سنوات گذشته، در دستور کار شرکت ”سمات“ قرار گرفته است و به محض آماده شدن این زیرساخت همانند زیرساخت توزیع سود در سال جاری که همه ناشران می‌توانند آن را از این طریق انجام دهند، پس از تست اولیه، اطلاع رسانی از طریق رسانه‌ها خدمت سهامداران انجام خواهد شد.

این مقام مسئول با بیان اینکه در سال آینده با پرداخت سود از طریق سامانه سجام، مطالباتی باقی نمی‌ماند، تأکید کرد: سودی که از این طریق توزیع می‌شود افزون بر ۹۵ درصد رجیستری سهامداران شرکت‌ها است، زیرا تعداد سجامی‌های یک ناشر که به ما برای پرداخت سود مراجعه می‌کند، بالای ۹۵ درصد است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار