کد خبر: ۱۹۷۳۰
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۰
عضو هیات رئیسه اتاق اصناف ایران با بیان اینکه سهم تجارت در افزایش ثروت بیشتراز تولید است، گفت: نمی‌توانیم دورخودمان حصار بکشیم و مانع حضور سرمایه‌گذاران خارجی در کشور شویم.

محمد علی صدیقی علاء در گفت‌وگو با اصناف ایران در ارزیابی خود از حضور سرمایه گذاران و شرکت‌های خارجی در اقتصاد ایران، گفت: یکی از شاخص‌های رشد و توسعه در هر جامعه‌ای سرمایه گذاری داخلی است در سرمایه گذاری داخلی پول در داخل کشور جیب به جیب می‌شود اما در سرمایه گذاری خارجی پول از خارج کشور وارد یک جامعه و مجموعه می شود.
وی ادامه داد: مثلا امارات یا ترکیه را در نظر بگیرید که در سه دهه گذشته با حضور سرمایه گذاران خارجی توانستند رشد و توسعه اقتصادی داشته باشند.
این فعال صنفی با تاکید بر اینکه حضور سرمایه گذاران خارجی باید با برنامه ریزی و مدیریت شده باشد، افزود: فعالیت غیر مولد بازی باخت باخت است، ما می توانیم فعالیت شرکت‌های خارجی را به سمتی هدایت کنیم که منجر به اشتغالزایی، ارزش افزوده و به روز شدن تکنولوژی برای کشور شود.
صدیقی علاء با بیان اینکه نمی‌توانیم دورخودمان حصار بکشیم و مانع حضور سرمایه‌گذاران خارجی در کشور شویم، ادامه داد: رشد و توسعه در اقتصاد از دو کانال تولید و تجارت ایجاد می‌شود، درست است که ثروت توسط تولید ایجاد می‌شود اما توسط تجارت جا به جا می‌شود.
عضو هیات رئیسه اتاق اصناف ایران گفت: سهم تجارت در افزایش ثروت بیشتر از تولید است، مثلا زعفران را ما تولید می‌کنیم اما توسط اسپانیا صادر می‌شود، این اسپانیا است که از تجارت زعفران سود کلان می برد نه ایران که تولید کننده آن است، تولیدی که خوب تجارت نشود و خوب عرضه نشود نمی‌تواند سودآور باشد.
وی با بیان اینکه برای تجارت نیازمند سرمایه هستیم، افزود: با توجه به وضعیتی که در سال‌های گذشته بر کشور تحمیل شد سرمایه‌ لازم برای تجارت نداریم، بنابراین نیاز به شریک داریم ، یعنی می‌توانیم با سرمایه‌گذار و شرکت خارجی مشارکت کنیم.
صدیقی تصریح کرد: لازمه الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی حذف حصارهای اقتصادی، تعرفه‌های گمرکی و .. است، اقتصاد ایران برای اینکه رشد کند نمی‌تواند به صورت جزیره‌ای عمل کند، قطعا با حضور شرکت‌های خارجی و برندهای معتبر در ایران تولیدکنندگانی که نتوانند کیفیت کالای خود را بالا ببرند و پاسخگوی نیاز مصرف کننده باشند حذف خواهند شد.
این فعال اقتصادی با بیان اینکه قطعا تولید ما آسیب می‌بیند، گفت: اما این شوک می تواند موجب شکوفایی اقتصاد ما و پایین آمدن هزینه‌های تولید و به روز شدن تولید شود.
وی تعریف غلط از خود کفایی را یکی از دلایل مهم عقب ماندگی اقتصادی کشور و عامل هدر رفتن منابع دانست و گفت: وقتی ایران جز بهترین قطعه سازان است چه اصراری است که خودروساز هم باشد؛ الان ۲۵ کشور خریدار قطعات تولید شده توسط ایران هستند اما ما فکر می کنیم با تولید خودرو به خودکفایی می رسیم.وی ادامه داد: چرا ما باید با کشت گندم، زعفران را از دست بدهیم، لزومی ندارد در کاشت گندم به خودکفایی برسیم، نباید به جای زعفران گندم بکاریم تا خودکفا شویم، خودکفایی در گندم به قیمت از دست دادن بازار زعفران تمام می‌شود.
وی در پایان با یادآوری فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه اقتصاد مقاومتی با تکیه بر بخش خصوصی مطرح شده است و اصناف پیشانی بخش خصوصی هستند ،گفت: دولتی‌ها باید این کلام را باور کنند و در جهت این باور گام بردارند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار