کد خبر: ۱۹۸۱۸۷
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۰:۱۹
مهر بررسی کرد؛
امارات به دنبال عملیاتهای موفق پهپادی و موشکی انصارالله یمن دست به تاکتیک جدید زده و از بازاستقرار نیروها در استان شبوه یمن خبر داد، موضوعی که ناظران امور با دیده تردید به آن می نگرند.

خبرگزاری مهر-گروه بین الملل: امارات همواره به تبعیت از عربستان سعودی نقش منفی و مخربی در بی‌ثبات‌سازی کشورهای مختلف منطقه ایفا کرده است. این نقش منفی و مخرب به ویژه پس از آغاز جنگ یمن در سال ۲۰۱۵ بیش از پیش نمایان شد. نقش مخرب امارات در یمن کاملاً مشخص است و دخالت ابوظبی در یمن و اهداف سلطه گرانه آن در این کشور هم بر کسی پوشیده نیست. امارات نقش ویران کننده‌ای در یمن و نابودی زیر ساختهای آن ایفا کرده است و هزاران نفر از مردم بی گناه این کشور را به شهادت رسانده است و همچنان به غارت منابع یمنی ادامه می‌دهد.

اصولاً شکل گیری امارات از دهه هفتاد قرن گذشته از سوی سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا، صهیونیستی و غربی، با هدف این بود که مقری برای توطئه و جاسوسی علیه کشورهای عربی و جنوب شرق آسیا و آفریقا باشد. این کشور کوچک از زمان شکل گیری، نقشی را ایفا می‌کند که سرویس‌های اطلاعاتی و استعماری غربی و صهیونیستی برای آن ترسیم کرده اند. سرویس‌های اطلاعاتی آمریکایی و رژیم صهیونیستی با فراغ بال در امارات به طراحی کودتاها و برنامه ترور شخصیت‌ها و حمایت مالی از گروههای برانداز در منطقه می‌پردازند. ترور محمود المبحوح از رهبران حماس در دبی به دست موساد و حمایت از مخالفان سوری گواهی بر این مدعاست.

عملیات کوبنده انصارالله به عمق خاک امارات

به دلیل این ویژگی هم بود که امارات تصمیم به عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی گرفت و به دنبال آن شاهد حضور صهیونیست‌ها در این کشور شورای همکاری خلیج فارس هستیم و روابط گرمی میان تل آویو و ابوظبی وجود دارد.

چرا امارات به یکباره تصمیم به تشدید تحرکات خود در یمن گرفت؟

چند سال پیش امارات به دنبال آن بود تا از تجاوز به یمن دست بکشد. دولت نجات ملی یمن به امارات فرصت داد و حمله به عمق این کشور را متوقف کرد اما پس از اینکه امارات طبق معامله‌ای با عربستان بر دامنه اقدامات خود افزود، اوضاع عوض شد. طبق این معامله عربستان تمام استان‌های جنوبی یمن از جمله شبوه را به امارات تحویل می‌داد و به ازای آن، امارات تمام ظرفیت‌های نظامی خود را همچون گذشته در یمن به کار می‌بست.

این معامله و دامی که آمریکا برای امارات پهن کرده بود و محاسبات اشتباه مقامات ابوظبی و فراموش کردن تبعات این ماجراجویی جدید، سبب شد که تحولات به گونه‌ای دیگر رقم بخورد. امارات فراموش کرده بود که اقتصاد متکی به نفت و گاز آن شکننده است و هشدارهای انصارالله یمن را هم نادیده گرفت. پاشنه آشیل امارات در طول هفت سال جنگ با یمن حملات موشکی یمنی‌ها به قطب سرمایه و تجارت جهانی مستقر در امارات بود. اولین پیام هشدار انصارالله به یمن توقف کشتی امارات بود که شوک بزرگی به ابوظبی وارد کرد. آنها از توانمندی‌های ارتش و کمیته‌های مردمی یمن بی اطلاع بودند.

عملیات کوبنده انصارالله به عمق خاک امارات

محمد عبدالسلام رئیس هیأت مذاکره کننده دولت نجات ملی یمن در توییتی نوشت: کشور کوچکی در منطقه که در خدمت آمریکا و اسرائیل است، ادعا کرد که خود را از جنگ یمن کنار کشیده است اما در برهه اخیر خلاف آن ثابت شد. امارات سریعاً دست از دخالت در یمن بکشد و گرنه با یاری خداوند دست آن و دیگران را قطع خواهیم کرد.

هنگامی که ابوظبی هشدارهای انصارالله را جدی نگرفت، موشک‌های یمنی‌ها و پهپادهای آن به حرکت درآمدند و ضربات مهلک را به امارات وارد کردند. حملات به عمق امارات قابل پیش بینی بود و این به سبب نقش آشکار آن در ایجاد فتنه در منطقه به ویژه مشارکتش با عربستان در جنگ یمن است هنگامی که ابوظبی هشدارهای انصارالله را جدی نگرفت، موشک‌های یمنی‌ها و پهپادهای آن به حرکت درآمدند و ضرباتی مهلک را به امارات وارد کردند. حملات به عمق امارات قابل پیش بینی بود و این به سبب نقش آشکار آن در ایجاد فتنه در منطقه به ویژه مشارکتش با عربستان در جنگ یمن است.

مقامات دولت نجات ملی یمن متعاقب آن اعلام کردند که در صورت ادامه تجاوز و جنایات و تلاش برای اشغال یمن، اقتصاد و سرمایه‌گذاری در امارات در آینده با خطرات جدی مواجه خواهد شد.

مقامات ابوظبی پس از این حملات بود که حساب کار دستشان آمد. عملیات‌های موفق نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن نشان داد که امارات فقط زبان زور را می فهمد.

عملیات‌های موفق نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در عمق خاک امارات به مثابه پیام تنبیهی بود. هنگامی که پروازها مختل و بورس امارات فرو ریخت، حاکمان امارات متوجه اشتباه راهبردی خود شدند.

نظامیان آمریکایی که امارات برای مصون ماندن از حملات پهپادی و موشکی انصارالله یمن به آنها دلبسته بود، کاری انجام ندادند و به پناهگاه رفتند. سفارت و کنسولگری آمریکا در امارات با هشدار امنیتی به اتباع این کشور که در امارات به سر می‌برند از آنها خواست هوشیاری امنیتی را در بالاترین سطح حفظ کنند.

عملیات کوبنده انصارالله به عمق خاک امارات

سفارت آمریکا از اتباع خود خواست هنگام شنیدن صدای انفجار فوراً به دنبال مکانی برای پناه گرفتن باشند و اگر موقع انفجار در خانه یا ساختمان هستند به پایین‌ترین طبقه رفته و پناه بگیرند. این سفارتخانه همچنین از اتباع آمریکایی خواست اخبار را از رسانه‌های رسمی دنبال کنند.

انصارالله زنگ خطر را برای حاکمان امارات به صدا درآورد

یحیی سریع سخنگوی نیروهای مسلح یمن زنگ خطر را با موضع گیری های خود برای امارات به صدا درآورد. وی ابتدا اعلام کرد: «ما به شرکت‌های خارجی در کشور کوچک امارات توصیه می‌کنیم که این کشور را ترک کنند». سریع در ادامه هم با استفاده از هشتگ «اکسپو» در اشاره به نمایشگاه اکسپو دبی، نوشت: «با ما شاید آسیب ببینید… توصیه می‌کنیم مقصد را تغییر دهید».

عملیات کوبنده انصارالله به عمق خاک امارات

مرکز اطلاع رسانی انصارالله یمن هم اعلام کرد: طولانی‌ترین برج دنیا در امارات دیگر امن نیست. امارات دیگر امن نیست. ماندن در کشور ناامن حماقت است. تأسیسات حیاتی امارات در معرض خطر قرار دارد. سرمایه گذاری‌های شما در معرض خطر قرار دارد. اقتصاد امارات در معرض فروپاشی قرار دارد.

«نصرالدین عامر» معاون وزارت اطلاع‌رسانی یمن نوشت: به نظر می‌رسد که دبی زیباتر باشد… آیا نیروهای ما در نمایشگاه (اشاره به اکسپو دبی) شرکت خواهند کرد؟ به خصوص آنکه چیزهای خوبی برای نمایش گذاشتن هم دارند.

راز عقب نشینی تیپ عمالقه از شبوه و شکست آشکار برای ابوظبی

حملات کوبنده پهپادی و موشکی به عمق خاک امارات و نیز حملات به مواضع نیروهای وابسته به امارات در استان شبوه یمن، اوضاع را تغییر داد. منابع آگاه یمنی اعلام کردند که در پی تهدید انصارالله نسبت به حمله دوباره به امارات، نیروهای نظامی این کشور از مواضع خود در استان شبوه عقب‌نشینی کرده‌اند. عقب نشینی نیروهای اماراتی و مزدوران آن که با نام «تیپ عمالقه» شناخته می‌شوند یک شکست واضح برای مقامات این کشور به حساب می‌آید.

عملیات کوبنده انصارالله به عمق خاک امارات

مرکز اطلاع‌رسانی شبه‌نظامیان وابسته به امارات موسوم به «ألویة العمالقه» روز جمعه طی بیانیه‌ای کوتاه این عقب‌نشینی را اعلام کرد. این مرکز رسانه‌ای رسمی شبه‌نظامیان نیابتی امارات این عقب‌نشینی را «بازاستقرار نیروها» در استان شبوه نام‌گذاری کرده و نوشته است که نیروهای العمالقه بعد از این عملیات به خانه خود برمی‌گردند.

در واقع تهدیدات انصارالله یمن به عملیات‌های جدید در عمق خاک امارات و پیشروی نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در مقابل نیروهای وابسته به امارات سبب شد تا ابوظبی به فکر منافع اقتصادی و بین المللی خود بیفتد و مجبور به توقف عملیات‌های نظامی خود در یمن شود.

عملیات کوبنده انصارالله به عمق خاک امارات

امارات با دادن دستور عقب نشینی به عناصر «العمالقه» (نیروهای وابسته به امارات) از استان‌های «مأرب و شبوه»، در واقع امنیت و ثبات خود را خرید و این اقدام ابوظبی در واکنش به پیام موشکی و پهپادی جنبش انصارالله و عملیات‌های این جنبش در عمق امارات بود. حملات موشکی و پهپادی انصارالله در ابوظبی و دبی نشان داد که بهای ورود امارات به جبهه نبرد در استان شبوه و مأرب، برای این کشور بسیار سنگین است.

شواهد قطعی ثابت کرده زمانی که جنبش انصارالله تهدید به پاسخ می‌کند ابتکار عمل را فوراً برای اجرای تهدیدات خود به دست می‌گیرد و این چیزی است که به نظر می‌رسد دولت امارات و متحدان آن متوجه نشده بودند. واقعیت آن است که امارات متحده عربی کشوری کوچک به شمار می‌رود و نمی‌تواند پیامدهای حملات موشکی و پهپادی انصارالله را تحمل کند. به ویژه اینکه سامانه‌های گران قیمت آمریکایی در امارات و موشک‌های بسیار پیشرفته آن نتوانستند با موشک‌ها و پهپادهای یمنی مقابله کنند شواهد قطعی ثابت کرده زمانی که جنبش انصارالله تهدید به پاسخ می‌کند ابتکار عمل را فوراً برای اجرای تهدیدات خود به دست می‌گیرد و این چیزی است که به نظر می‌رسد دولت امارات و متحدان آن متوجه نشده بودند.

واقعیت آن است که امارات متحده عربی کشوری کوچک به شمار می‌رود و نمی‌تواند پیامدهای حملات موشکی و پهپادی انصارالله را تحمل کند. به ویژه اینکه سامانه‌های گران قیمت آمریکایی در امارات و موشک‌های بسیار پیشرفته آن نتوانستند با موشک‌ها و پهپادهای یمنی مقابله کنند.

اقتصاد امارات اساساً مبتنی بر امنیت و ثبات می‌باشد زیرا امارات یک کشور اقتصادی به شمار می‌رود که ستون فقرات آن نفت و سرمایه‌گذاری‌های خارجی و منابع گردشگری هستند. در این میان نیروهای انصارالله به خوبی از این واقعیت آگاهند و آن را در خدمت برنامه‌های عملیاتی خود قرار داده‌اند.

بنابراین اگر عناصر العمالقه (عناصر وابسته به امارات) تجاوزات خود را در مأرب ادامه می‌دادند، یمنی‌ها تهدیدات خود را در خصوص هدف قرار دادن نمایشگاه اقتصادی «اکسپو دبی» عملی می‌کردند و در این صورت حمل و نقل هوایی در همه فرودگاه‌های امارات دچار اختلال کامل می‌شد چرا که انصارالله ثابت کرده توانایی انجام این کار را دارد.

در حال حاضر طبق بیانیه رسمی امارات عناصر العمالقه از شبوه و مأرب عقب نشینی کرده و به مواضع خود در غرب یمن برگشته‌اند؛ اما با همه این وجود نمی‌توان گفت که امارات به کلی از جنگ یمن خارج شده بلکه بازگشت کامل آن به این جنگ دور از انتظار نیست و شاید طی هفته‌ها و ماه‌های آینده شاخص‌هایی در این زمینه مشاهده شود.

به عبارت دیگر به این موضوع یعنی اعلام عقب نشینی نیروهای وابسته به امارات باید با دیده تردید نگریست. به نظر می‌رسد که اماراتی‌ها به خدعه متوسل شده و اعلام تجدید آرایش نیروها در شبوه هم در این راستا باشد.

امارات اگر می‌خواهد که عمق اراضی این کشور امن باشد باید نیروهایش را از یمن واقعاً خارج کند و دست از سر یمن بردارد و به حمایت از عوامل خود در یمن پایان دهد. ملت‌های منطقه زیربار طرح‌ها نمی‌روند. امارات باید حد خود را بداند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار