کد خبر: ۱۹۸۶۱۷
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۳
گروه استان‌ها- رئیس اتاق اصناف مرکز استان فارس از آغاز به کار ۱۰۰ فروشگاه امین در شهر شیراز برای تنظیم بازار، مبارزه با گرانفروشی و تامین کالاهای اساسی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، بازار و کنترل قیمت در آن در کنار تامین به موقع کالاهای اساسی همواره از مهم‌ترین موضوعاتی است که در زیرمجموعه اقتصاد مطرح می‌شود و مردم نیز با تحولات آن از نزدیک آشنا هستند و برای آنها ملموس است. 

نگرانی‌ها و التهاباتی که سال گذشته در بحث روغن و مرغ رخ داد سبب شد که مسئولان امر در استان فارس با چاره‌اندیشی مانع تکرار تجربه کمبود کالا در بازار شوند در همین راستا محمدهادی ایمانیه استاندار فارس نیز در نشست خبری مربوط به دهه فجر به اقداماتی برای مقابله با گرانفروشی و تامین کالاهای اساسی به ویژه روغن اشاره کرد. 

راهکارهایی برای مقابله با گرانفروشی در استان فارس

به گفته وی برای این منظور ستاد تنظیم بازار هر روز جلسه دارند بحث روغن را پیگیری کردیم و از امروز وضعیت به حالت طبیعی برگردد. استاندار فارس در تشریح اقدامات برای مبارزه با گرانفروشی افزود: کار دوم راه‌اندازی سامانه برای اطلاع‌رسانی قیمت‌ها است که قیمت تولیدکننده برای تعدادی از کالاهای اساسی به اطلاع مردم رسانده می‌شود و اگر کسی گرانفروشی کرد قابل شکایت است.

وی با بیان درج قیمت تولیدکننده روی برخی از کالاها به عنوان راهکار دیگر مبارزه با گرانفروشی افزود: در 12 گروه کالاهای اولویت‌دار قیمت تولیدکننده روی کالا می‌خورد که فروشنده 30 درصد باید افزایش قیمت دهد در سفر آینده معاون وزیر صمت به استان می‌خواهیم پیشتاز استان‌های کشور باشیم و به جز تصمیم دولت تعدادی کالای دیگر هم در استان فارس اعلام شود.

فروشگاه‌های امین راهی برای جلوگیری از فروش خارج از شبکه 

شناسایی فروشگاه‌های امین با کمک اتاق اصناف از مصوبات نشست کارگروه اقدام مشترک تنظیم بازار است که چندی پیش نیز گزارش کامل آن در خبرگزاری تسنیم منتشر شد. بر این اساس در تاریخ 29 دی ماه عبدالعظیم خادم حمزه، سرپرست معاونت اقتصادی استانداری فارس در گفت‌وگو با تسنیم به ارائه توضیحاتی بیشتر پیرامون این فروشگاه‌ها پرداخت. وی با بیان اینکه با مشارکت اتاق اصناف کسبه مومن و متعهدی که برای توزیع کالاهای اساسی شناسایی و به مردم معرفی می‌شوند، اظهار داشت: این فروشگاه‌ها تحت عنوان فروشگاه امین فعالیت خواهند کرد. 

به گفته خادم حمزه هدف از این کار جلوگیری از فروش کالاهای اساسی خارج از شبکه و کمک به توزیع مطلوب این کالاها بین مردم است چون در گذشته این مشکل وجود داشت که برخی کالاهای اساسی را خارج از شبکه عرضه می‌کردند و به دست خانوارها نمی‌رسید. 

سرپرست معاونت اقتصادی استانداری فارس با بیان اینکه این کالاها برای ارقامی مانند شکر و روغن است که حساسیت بیشتری در بازار ایجاد می‌کنند و فروشگاه‌های امین نیز در شیراز و شهرستان‌ها معرفی می‌شوند. 

آغاز به کار 100 فروشگاه امین در شهرستان شیراز 

در همین راستا سید محمود هاشمی، رئیس اتاق اصناف مرکز استان فارس امروز در حاشیه نشست کمیته دائمی فروش‌های فوق‌العاده اصناف از آغاز به کار 100 فروشگاه امین در شهر شیراز خبر داد و اظهار داشت: تلاش اصناف بر این است که کالاهای مورد نیاز مردم را با حداقل سود در چارچوب قانون با محوریت اتحادیه‌های صنفی شهرستان شیراز ارائه و عرضه کنیم. 

وی گفت: طرح‌های فروش فوق‌العاده همچون طرح خرید شفاف ویژه فروشگاه‌های مجازی، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و فروشگاه‌های صنفی همچنین عرضه کالاهای اساسی در 100 فروشگاه امین شیراز اجرا می‌شود. 

رئیس اتاق اصناف مرکز استان فارس با بیان اینکه در صورت نیاز تعداد این فروشگاه‌ها با مجوز ستاد تنظیم بازار فارس قابل افزایش است، افزود: طرح سراسری نمایشگاهی به وسعت ایران نیز در شیراز اجرا می‌شود که در قالب این طرح واحدهای صنفی اقدام به فروش فوق‌العاده در سطح گسترده می‌کنند.

هاشمی با تاکید بر حمایت از کالاهای ایرانی با کیفیت و قیمت مناسب بیان کرد: در این طرح تخفیفات متغیر و حداکثر تا 15 درصد اعمال می‌شود و انتظار است که واحدهای صنفی با عرضه کالاهای باکیفیت داخلی و ارائه تخفیف قانونی و واقعی به مردم کمک کنند. 

نظارت‌ها تا 20 فروردین 1401 ادامه دارد 

رئیس اتاق اصناف مرکز استان فارس با بیان اینکه طرح‌های نمایشگاهی به وسعت ایران در شهرستان شیراز از امروز آغاز شده و تا 20 فروردین ماه 1401 ادامه دارد، تصریح کرد: نقطه اوج این طرح از ابتدای اسفندماه است اما صدور مجوزات تخفیفات قانونی و ثبت نام متقاضیان صنفی از هم اکنون توسط اتحادیه‌های صنفی شیراز در حال انجام است.

عضو کمیسیون نظارت بر سازمان‌های صنفی استان فارس با اشاره به مشکلات عدیده اصناف ناشی از رکود بازار، افزایش نرخ تورم و زیان‌های ناشی از شیوع بیماری کرونا خاطرنشان کرد: برگزاری نمایشگاه‌های فصلی نه تنها سبب نارضایتی مردم می‌شود بلکه آسیب‌های غیر قابل جبرانی نیز به کسبه و بازاریان وارد کرده است به همین دلیل برای تامین کالاهای اساسی 100 فروشگاه امین نیز با معرفی اتحادیه‌های صنفی هدف فعالیت خود را آغاز می‌کنند.

هاشمی از اجرای همزمان طرح تشدید نظارت و بازرسی اتاق اصناف مرکز استان فارس خبر داد و افزود: طرح تشدید نظارت بر بازار نیز توسط واحد نظارت و بازرسی این اتاق و همکاری سازمان بسیج اصناف و بازاریان سپاه فجر فارس از 12 یهمن ماه آغاز و تا 20 فروردین ماه 1401 ادامه دارد. 

انتهای پیام/424/ش

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار