کد خبر: ۱۹۸۸۹۳
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۳
قصه‌ای قدیمی، که معظلی دست و پاگیر است. سال‌ها بود که نخستین بارش در شهر اهواز، تبدیل به دردسری بزرگ برای ساکنان این شهر می‌شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما با نخستین بارش تند باران، در شهر اهواز و البته مناطق حاشیه‌ای آن، آبگرفتگی به نحوی بود که خیابان‌هایی که جایی برای تردد نداشتند؛ تبدیل به محلی برای رفت و آمد قایق‌ها بود.

به سطح شهر که می‌روید مردم حرف‌های زیادی برای گفتن از این معظل چند ده ساله دارند از حجم آبی که امکان تردد در خیابان‌ها را از آن‌ها گرفته و زندگی عادی را با شرایطی سخت مواجه کرده است.

آقای عسگری از ساکنان شهر اهواز می‌گوید: این مشکل پیش از تولدش نیز وجود داشته است هر بارندگی شدیدی که رخ می‌دهد آنچنان خیابان‌ها مملو از آب می‌شود که کسی نمی‌تواند از آن عبور کند.

اما حالا شرایط فرق کرده است این روز‌ها در خیابان‌های اهواز که تردد می‌کنید، تعدد دیوار‌های موج دار آبی، خبر از رونق گرفتن اجرای طرحی می‌دهد که ۳۱ سال از نخستین روز‌های شروع عملیات اجرایی اش می‌گذرد.

محمدرضا کرمی نژاد مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خوزستان با اشاره به سرعت گرفتن اجرای طرح فاضلاب اهواز می‌گوید: سرعت اجرای شبکه فاضلاب اهواز قابل مقایسه با گذشته نیست و سرعت اصلاح، تعمیر و توسعه شبکه فاضلاب اهواز در دولت سیزدهم هفت برابر شده است. پیش از سفر رئیس دولت سیزدهم به خوزستان، تنها ۲۰ جبهه کاری فعال برای اصلاح شبکه فاضلاب اهواز وجود داشت که امروز با پیگیری وزیر نیرو و تاکید رییس جمهور، این شبکه در ۱۴۱ جبهه کاری فعال در حال اصلاح، تعمیر و توسعه است.

طرح جامع فاضلاب اهواز با ۳۶۵۰ کیلومتر شبکه جمع آوری ,۶۹ ایستگاه پمپاژ، و دو تصفیه خانه در غرب و شرق رودخونه کارون از سال ۶۹ کلید خورد، اما تا سال ۱۴۰۰ فقط ۴۶ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است موضوعی که حالا با همکاری قرار خاتم النبیاء سرعت بیشتری به خود گرفته است. البته این طرح در حال حاضر به صورت منطقه‌ای به دست پیمانکاران واگذار شده است.

محمودی مدیر طرح فاضلاب اهواز در هلدینگ نیرو در قرارگاه خاتم النبیاء با اشاره به اینکه کارگاه عملیاتی این هلدینگ در یک منطقه از اهواز فعال است و ۳۶۰۰ متر شبکه جمع آوری فاضلاب را در آن اجرا می‌کند گفت: تاکنون ۷۰۰ متر از این میزان شبکه جمع آوری اجرا شده است که با استفاده از سیستم جدید و با کمک شرکت‌های دانش بینان ساخته شده است شبکه را تا پایان فروردین ماه سال ۱۴۰۱ به پایان می‌رساند.

البته همه این فعالیت‌ها در حالی است که به گفته آقای محمودی هنوز هم شهرداری و پلیس راهور همکاری لازم را ندارد و برای صدور مجوز‌ها باید روز‌های متعددی را در راهرو‌های این مراکز سپری کرد.

به هرحال در مناطقی که طرح به پایان رسیده به سراغ مردم اهواز که می‌رویم رضایت نسبی را می‌توان از آن‌ها شنید آقای مکوندی از کسبه محله زکی زاده می‌گوید: حتی تا سال گذشته نیز با نخستین بارش، حجم قابل توجهی از آب در خیابان جمع شده و تا درب مغازه‌ها هم می‌آمد به نحوی که لاستیک ماشین‌ها تا نیمه در آب فرو می‌رفت، اما امسال این اتفاق رخ نداده است.

موضوع اینجاست که فاضلاب برای کشور نیمه خشک ایران ظرفیتی مهم در رفع بخشی از کمبود‌های آب است، به همین دلیل طبق ماده ۳۷ قانون برنامه ششم توسعه، دولت مکلف شده جمعیت تحت پوشش شبکه‌های فاضلاب شهری را با سالانه ۵ درصد رشد (یعنی ۲۵ درصد در طول ۴ سال) از ۴۶.۸ درصد جمعیت تحت پوشش در سال ۹۵ به ۷۲ درصد در سال جاری برساند درحالی که طبق این شاخص تا پایان سال ۹۹ به عدد ۵۲.۶ درصد رسیده یعنی فقط ۵.۸ درصد پیشرفت رخ داده است.

حمید رضا کشفی معاون راهبری و نظارت شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با بیان اینکه ما نسبت به برنامه ششم عقب هستیم می‌گوید: تصفیه خانه‌ها برای تکمیل به اعتبار نیاز دارد تا همه پساب جمع آوری شده به این مراکز وارد شوند.

خاک نرم ماسه‌ای و سفره‌های آب زیرزمینی اهواز بزرگترین موانع پیشرفت این طرح هستند، اما با این وجود هدفگذاری‌های انجام شده می‌گوید تا ۳ سال آینده اهواز دیگر معضلی به نام آب گرفتگی‌های خیابان و پس زدگی‌های فاضلاب نخواهد داشت.
صدا و تصویر هم دارد/
گزارش مکتوب از: آسیه سلیمی خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار