کد خبر: ۱۹۹۷۱۵
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۶
همانطور که در هر جامعه، تعداد مشخصی اسکناس مربوط به ارز رایج آن بعد از چاپ در گردش است، در شبکه ارزهای دیجیتال نیز مقدار عرضه کنترل می‌شود. یکی از راهکارها به منظور کنترل آن، سوزاندن توکن یا کوین است. ابتدا بد نیست تفاوت بین Token و Coin را بدانید.

همانطور که در هر جامعه، تعداد مشخصی اسکناس مربوط به ارز رایج آن بعد از چاپ در گردش است، در شبکه ارزهای دیجیتال نیز مقدار عرضه کنترل می‌شود. یکی از راهکارها به منظور کنترل آن، سوزاندن توکن یا کوین است. ابتدا بد نیست تفاوت بین Token و Coin را بدانید. در این مقاله ابتدا به بررسی تفاوت این دو پرداخته و سپس به بررسی مفهوم و کاربرد سوزاندن کوین یا توکن ارز دیجیتال خواهیم پرداخت.

تفاوت Token و Coin ارز دیجیتال چیست؟

یک نوع دارایی بومی (نیتیو – Native) در بلاک چینی منحصربه‌فرد، کوین خطاب می‌شود. بهترین نمونه‌ها، بیت کوین، اتریوم و لایت کوین محسوب می‌شوند، چرا که هر یک بلاک چینی جداگانه برای خود دارند. با استفاده از سکه دیجیتال، تمام افراد قادر به ایجاد تراکنش و انجام معامله با یکدیگر خواهند بود.

منظور از سوزاندن توکن یا کوین کریپتوکارنسی چیست؟

به طور ساده، این کار به معنی حذف دائمی تعدادی از سکه‌ها یا توکن‌های در گردش داخل یک شبکه رمز ارزی است. این روش، کاهش دائمی کل عرضه در بازار ارز دیجیتال مربوط به شبکه را تضمین می‌کند. این روش به رمز ارزهای خاصی اختصاصی نداشته و تقریبا برای همه ارزهای دیجیتال، اعم از Coin یا Token، قابل پیاده‌سازی است. هدف اصلی، مقابله با کاهش ارزش هر واحد ارز دیجیتال مورد نظر است.

توکن سوزی به رشد کمک می‌کند، اما معجزه نخواهد کرد

بررسی‌های وب سایت  certik به طرح یک نمودار دقیق منتهی شد که نحوه عملکرد مکانیزم توکن سوزی شیبا اینو را نشان می‌دهد. ممیزی صرافی غیر متمرکز شیبا سواپ و همچنین نمودار، هیچ کدام اشاره‌ای به یک برنامه توکن سوزی منظم ندارند. البته، این به معنی دروغ بودن ادعای سوزاندن توکن‌ها نیست و این اتفاق واقعا رخ داده است.

دلیل توکن یا کوین برن (Burn) چیست؟

نتیجه این روال، فراهم شدن ارزش افزوده برای سرتاسر شبکه است، چرا که روند کاهش، پایدار، قطعی و غیر قابل جبران است. رویکردهای زیر، ارزش افزوده ایجاد شده به واسطه سوزاندن توکن یا کوین را نشان می‌دهند.

مکانیزم اجماع کارآمدتر

به خصوص رمز ارزهای مبتنی بر روند اثبات سوزاندن (PoB –> Proof Of Burn)، این رویکرد را اتخاذ می‌کنند. PoB یک رویکرد منحصربه‌فرد به منظور رسیدن به توافق و اجماع در یک شبکه توزیع شده است.

افزایش ارزش ارز دیجیتال با سوزاندن توکن یا کوین

در نظر داشته باشید رمز ارزها، از اصول اقتصاد بازار تبعیت کرده و قیمت را بر اساس عرضه و تقاضا مشخص می‌کنند. کمیاب شدن یک منبع، یک مفهوم اقتصادی مرکزی به منظور تعیین قیمت یک دارایی مشخص است. ماهیت ضد تورمی آن‌ها، ارزهای دیجیتال را مخصوصا در مقایسه با انواع ارز فیات توصیف می‌کند.

محافظت در برابر اسپم

یکی دیگر از مزیت‌های سوزاندن توکن یا کوین در یک شبکه کریپتوکارنسی، ایجاد محافظتی طبیعی در برابر حملات DDoS و تراکنش‌های اسپم است. به طور طبیعی، کاربران یک شبکه به منظور انجام تراکنش‌های خود، کارمزدی مشخص پرداخت می‌کنند. همچنین در پلتفرم اتریوم، اجرای یک قرارداد هوشمند به یک کارمزد گس نیاز دارد. از بین بردن Tokenها یا Coinهای در گردش داخل یک شبکه، رویکرد مشابهی را دنبال می‌کند.

تعهد طولانی مدت نسبت به پروژه

در نهایت، سرمایه گذاران می‌توانند چنین عملکردی را به عنوان یک سیگنال مثبت از طرف توسعه‌دهندگان تفسیر کنند. همه پروژه‌ها سعی در ایجاد حداکثر ارزش افزوده برای سرمایه گذاران و کاربران دارند. به وسیله سوزاندن کوین و توکن در یک شبکه به شکلی پایدار، بسیاری از مشکلات را می‌توان در کنار بالا بردن ارزش، حل کرد. تعدادی از پروژه‌ها، قسمتی از دارایی‌های در گردش را با هدف خارج کردن پایدار آن‌ها از بازار خریداری می‌کنند. آن‌ها در نتیجه، ارزش تولید شده را افزایش خواهند داد.

انواع روش‌های سوزاندن توکن و کوین کریپتوکارنسی

تا اینجا به مزیت‌های سوزاندن Token یا Coin از شبکه یک رمز ارز پی بردیم. اما چطور می‌توان این تکنیک را پیاده کرد؟

الگوریتم‌های اثبات سوزاندن (PoB)

در عمل، شبکه برخی ارزهای دیجیتال از الگوریتم اثبات سوزاندن به منظور رسیدن به اجماع و توافق استفاده می‌کنند. در اینجا ماینرها یا همان استخراج‌کنندگان به شکلی متفاوت عمل کرده و می‌بایست از بین بردن بخشی از کوین‌ها یا توکن‌های در اختیارشان را به اثبات برسانند.

اگرچه این روش کمی گیج‌کننده است، اما همچنان توسعه‌دهندگان را از چالش‌های مربوط به الگوریتم اثبات کار (PoW –> Proof Of Work) رها می‌کند. به عنوان نمونه، دیگر نیازی به منابع پردازشی زیاد و سیستم‌های کامپیوتری قدرتمند به منظور هشینگ مستمر نیست و الگوریتم اجماع، فقط به سوزاندن کوین نیازمند است.

در عمل، برای سوزاندن بخشی از کوین یا توکن در گردش داخل شبکه، از مدل‌های PoB زیر استفاده می‌شود:

  • نابودی کوین‌های بومی برای حقوق استخراج: قبل از این که یک کاربر بتواند به عنوان یک استخراج‌کننده ایفای نقش کند، می‌بایست بخشی از توکن‌ها را نابود کند.
  • نابودی بیت کوین‌ها برای ایجاد کوین‌های بومی جدید: برخی بلاک‌ چین‌ها، به منظور به دست آوردن مقدار متناظر سکه دیجیتال، متکی بر از بین بردن تعدادی بیت کوین هستند.
  • تعادل سوزاندن و استخراج: روش آخر، از بین بردن سکه‌های بومی برای به دست آوردن حقوق است. از این مدل بیشتر در شبکه‌های مبتنی بر اثبات سهام، که از استیکینگ برای رسیدن به اجماع بهره می‌برند، استفاده می‌شود.

شرایط عمومی اقتصادی

این دسته‌بندی از مکانیزم سوزاندن کوین و توکن رمز ارزی، به طور کلاسیک یک فریم ورک یا برنامه اقتصادی از پروژه است. این به طور مستقیم در کد یکپارچه نشده و فقط می‌تواند یک مرتبه رخ بدهد، یا به طور مستمر اجرا شود. کوین یا توکن برن همچنین راهی برای دور زدن مقررات امنیتی است. در نظر داشته باشید به وسیله برگرداندن سود سرمایه به سرمایه گذاران، رمز ارزها تبدیل به ابزار سرمایه گذاری می‌شوند. در نتیجه احتیاج به نظارت رگولاتوری‌ها بروز می‌کند.

یک مثال عملی از سوزاندن کوین و توکن کریپتوکارنسی ؛ بایننس کوین

بایننس بزرگترین صرافی رمز ارزی دنیا است. یکی از دلایل محبوبیت بسیار بالای‌ آن، داشتن کارمزدهای پایین است، به طوری که از هر ترید، تنها 0.1 درصد کسر می‌کند. در صورتی که برای مبادله ارزش از BNB، ارز دیجیتال اختصاصی این پلتفرم استفاده کنید، پنجاه درصد تخفیف کارمزد شامل حالتان خواهد شد.

سوزاندن توکن های بایننس چگونه است؟

این فرآیند به ترتیب، به شکل زیر رخ می‌دهد:

  • یک نگهدارنده ارز دیجیتال، تابع سوزاندن را فرا خوانده و تمایلش برای از بین بردن تعدادی توکن را اعلام می‌کند.
  • قرارداد هوشمند سپس موجودی کیف پول ارز دیجیتال کاربر را بررسی کرده و از معتبر بودن تعداد وارد شده اطمینان پیدا می‌کند. تنها اعداد مثبت قابل قبول هستند.
  • در صورتی که کاربر فاقد موجودی کافی در والت خود باشد، یا این که اعدادی غیر قابل قبول نظیر 0 و -5 وارد کرده باشد، عملیات سوزاندن توکن اجرایی نخواهد شد.
  • اگر موجودی کافی باشد، تعداد Tokenهای اعلام شده از سوی کاربر از موجودی کیف پول کسر می‌شود. در ادامه، تعداد کل توکن‌های در گردش داخل رمز ارز مورد نظر به‌روزرسانی خواهد شد. به این ترتیب، تعداد مشخصی از چرخه خارج شده‌اند.

به عبارت دقیق‌تر، قرارداد BNB دارای تابعی به نام «سوزاندن» است. این تابع در هر زمان، در دسترس همه کاربران قرار داشته و محدودیتی از این بابت وجود ندارد. یک کاربر به وسیله صدا زدن این تابع قادر خواهد بود تعداد مشخصی رمز ارز را برای همیشه از کل چرخه حذف کند. در تصویر زیر می‌توانید کد مربوط به این فانکشن (تابع) را مشاهده کنید.

آیا با سوزاندن توکن یا کوین، ارزش ارز دیجیتال بیشتر می‌شود؟

با استفاده از یک اکسپلورر بلاک چین، نظیر etherscan.io، می‌توانید تراکنش‌های مربوط به سوزاندن توکن بایننس را اعتبارسنجی کرده و از صحت ادعاعای این شرکت اطمینان پیدا کنید.

وضعیت کنونی سوزاندن کوین های بایننس

تمام فرآیندهای توکن‌ سوزی BNB ERC20 در بلاک چین اختصاصی بایننس تکثیر شد تا از یکسان باقی ماندن عرضه کل اطمینان حاصل شود. تا قبل از اتکای صرافی بایننس به بلاک چین اختصاصی خود، نزدیک به 11 میلیون توکن BNB در بلاک چین اتریوم سوزانده شده بود. بعد از مهاجرت، همین تعداد کوین در بستر جدید سوزانده شدند

عموما فرایند توکن سوزی باکاهش عرضه کوین منجر به افزایش قیمت ارز در آن لحظه میشود. برای آگاهی از این فرایند باید قیمت لحظه ای رمز ارزها را دائم زیر نظر بگیرید.

فرآیند کنونی دیگر متکی بر قراردادهای هوشمند نیست و به شیوه‌ای دیگر اجرا می‌شود. در اینجا برای عملی شدن روند، یک دستور در زنجیره بایننس اجرا می‌شود.

تهیه شده در بیت 24 (bit24.cash)

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار