کد خبر: ۲۰۰۴۱۵
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۳
دانشگاه علوم پزشکی مشهد اعلام کرد
ایسنا/خراسان رضوی دبیر قرارگاه مرکزی مدیریت کرونا در دانشگاه‌های علوم پزشکی استان خراسان رضوی با بیان اینکه استان خراسان رضوی در حال حاضر در اوج پیک ششم کرونا در تعداد بیماران سرپایی قرار دارد، اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود ظرف روزها و هفته‌های آینده، تعداد بیماران بستری نیز افزایش یابد که در این راستا تمهیدات لازم برای خدمات رسانی مطلوب در استان در نظر گرفته شده است.

دکتر علی اصغر انجیدنی با بیان اینکه در این راستا تمامی بیمارستان‌های استان برای ارائه خدمات مناسب به بیماران بستری و بدحال در آمادگی کامل هستند و پیش‌بینی‌های لازم برای افزایش ظرفیت تخت های بستری و رفع مشکلات و چالش‌ها صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: با توجه به برنامه‎ریزی‌ها و اقدامات انجام شده، تمامی بیمارستان‌های استان با مشکل کمبود تخت و یا اکسیژن روبه‌رو نیستند و داروها و ملزومات مصرفی مورد نیاز در پیک ششم نیز تامین و ذخیره‌سازی شده است.

وی با بیان اینکه تقویت سامانه ۱۹۱ در راستای اطلاع رسانی، آموزش و هدایت بیماران به سطوح بهداشتی و درمانی در دستور کار تمامی دانشکده‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی استان قرار گرفته است، تصریح کرد: بر این اساس با هماهنگی با استانداری و مخابرات استان، علاوه بر دانشگاه علوم پزشکی مشهد، این سامانه در سایر دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی استان در حال راه اندازی است.

دبیر قرارگاه مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به رصد بیماران سرپایی و اجرای پروتکل یکپارچه درمان در سطح استان گفت: تلاش می‌شود، بیمارستان‌ها با مشکل ازدحام و شلوغی روبه‌رو نشوند. تکمیل واکسیناسیون و افزایش پوشش دوز سوم واکسن و تشویق مردم به مشارکت در این برنامه یکی از استراتژی‌های مهم قرارگاه به شمار می‌رود ضمن اینکه رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به ویژه در استفاده از ماسک با اجرای برنامه‌های نظارتی مورد تاکید است.

انجیدنی با بیان اینکه تلاش می‌شود با تمهیداتی که در نظر گرفته شده است با کمترین آسیب از پیک ششم کرونا عبور نماییم خاطرنشان کرد: در این راستا تمامی شهرستان‌های استان خراسان رضوی به طور مستمر و روزانه مورد رصد قرار می‌گیرند و با دریافت گزارش‌ها و برگزاری نشست‌های روزانه قرارگاه، تلاش می‌شود در صورت بروز هرگونه چالش، نسبت به رفع آن اقدام شود.

وی با اشاره به برنامه ریزی و دریافت مصوبات از قرارگاه کرونا برای تامین نیروی انسانی، افزود: تمدید طرح برخی از نیروهای این حوزه در دستور کار قرار گرفته است. همچنین تلاش می‌شود با همکاری سازمان‌های بیمه‌گر، تزریق رمدسیویر سرپایی در تمامی دانشگاه‌ها و دانشکده‌‎های علوم پزشکی مشهد اجرایی شود تا در صورت نیاز بتوان به بیماران به شکل مناسب خدمات رسانی نمود.

دبیر قرارگاه مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه تلاش می‌شود با گسترش دسترسی در تمامی مراکز خدمات جامع سلامت منتخب، دسترسی مردم به تست کرونا افزایش یابد، اظهار کرد: این امر موجب شده است که شاهد ازدحام مراجعان در مراکز خاص همانند پیک پنجم کرونا نباشیم و خدمات به شکل مناسبی در دسترس مردم قرار گرفته است.

انجیدنی گفت: با اقدامات انجام شده تاکنون استان خراسان رضوی با مشکل خاصی روبه‌رو نشده است و امیدواریم بتوانیم با شرایط مناسب پیک ششم کرونا را به پایان برسانیم.

بستری ۲۰ درصد بیماران کرونا در بخش مراقبت‌های ویژه

همچنین دکتر محمد پهلوان، رئیس کمیته رسانه و اطلاع‌رسانی قرارگاه مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه روند بیماران بستری در مراکز درمانی و همچنین بیماران بدحال در خراسان رضوی افزایشی است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۲۲۶ بیمار بدحال مبتلا یا مشکوک به کرونا در بخش‌های مراقبت ویژه استان تحت مراقبت قرار دارند که از این تعداد ۱۷۴ بیمار در مراکز درمانی زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد بستری هستند. در مجموع ۲۰ درصد از بیماران بستری در مراکز درمانی استان خراسان رضوی در بخش‌های مراقبت ویژه قرار دارند.

وی تعداد بیماران مبتلا یا مشکوک به کرونا بستری در مراکز درمانی استان را ۱۱۴۹ نفر اعلام کرد که از این تعداد ۸۶۶ بیمار در مراکز درمانی زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد بستری هستند .

رئیس کمیته رسانه و اطلاع‌رسانی قرارگاه مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: طی یک روز گذشته ۳۱۵ بیمار مشکوک یا مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان خراسان رضوی بستری شدند که از این تعداد ۲۳۴ نفر متعلق به دانشگاه علوم پزشکی مشهد است.

وی گفت: مراجعه به مراکز منتخب کرونا در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد طی یک روز گذشته به ۶۳۵ نفر رسید و ۱۱۸۰ نفر نیز به طور مستقیم به بیمارستان‌های تحت پوشش مراجعه کردند.

 پهلوان تاکید کرد: پیشگیری از وقوع موج ششم کرونا و مهار تبعات آن علاوه بر تکمیل و پوشش فراگیر واکسیناسیون به شدت نیازمند رعایت پروتکل‌های بهداشتی، استفاده از ماسک و رعایت فاصله فیزیکی در اجتماع از سوی آحاد مردم است.

وی با بیان اینکه تمامی مراکز بهداشتی و درمانی برای خدمات‌رسانی به بیماران در آمادگی کامل هستند، از عموم مردم خواست در صورت بروز علائم مشکوک به کرونا به نزدیک‌ترین مرکز خدمات جامع سلامت منتخب کرونا یا مراکز درمانی سطح یک و دو مراجعه نمایند و از حضور مستقیم به بیمارستان‌ها اجتناب کنند.

رئیس کمیته رسانه و اطلاع‌رسانی قرارگاه مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاکید کرد: مراجعه مستقیم بیماران به بیمارستان‌ها ضمن ایجاد ازدحام مراکز درمانی، روند خدمات رسانی به بیمارانی که نیازمند اقدامات درمانی هستند را کند می‌کند.

مثبت شدن تست ۷۰ الی ۷۵ درصدی بیماران سرپایی

به گزارش دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دکتر محمدحسن درخشان، مدیر توسعه و ارتقای شبکه دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز اظهار کرد: در حال حاضر روزانه ۲۵۰۰ الی ۳۰۰۰ نفر به مراکز جامع سلامت منتخب کرونا مراجعه می‌کنند که نتیجه تست ۷۰ تا ۷۵ درصد این بیماران مثبت می‌شود.

خاطر نشان کرد: در سویه امیکرون آمار ابتلا در کودکان به کرونا افزایش چشمگیری یافته است، از همین رو از عموم مردم درخواست می‌شود به منظور حفظ سلامتی کودکان از حضور در دورهمی پرهیز کنند و به صورت مستمر از ماسک استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه نسبت به هفته قبل میزان مراجعات مردمی تغییر محسوسی نداشته است، اما موارد مثبت به شدت افزایش یافته که نشان از چرخش سریع ویروس در بین مردم است، تصریح کرد: در این سویه میزان ابتلای خانوادگی به شدت بالاست به حدی که درصد بالایی از بیماران با یکدیگر رابطه خویشاوندی دارند و به صورت یک خانواده برای درمان مراجعه می‌کنند.

وی افزود: در حال حاضر اکثر نقاط کشور قرمز رنگ است و روند تعداد بیماران سرپایی و بستری مبتلا به کرونا همچنان افزایشی است. برای کاهش عوارض بیماری، استفاده مستمر از ماسک و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی اهمیت دو چندانی دارد.

درخشان با بیان اینکه با این سرعت انتشار بالای سویه امیکرون، خطر برای سالمندان، مادران باردار و افراد مبتلا به بیماران زمینه‌ای بسیار زیاد است، عنوان کرد: این افراد باید در قرنطینه معکوس باشند و کمترین مراوده را تا فروکش کردن بیماری در سطح جامعه داشته باشند.

انتهای پیام

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار