کد خبر: ۲۰۰۴۲۶
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۸
رئیس کمیته دولتی سرمایه گذاری و مدیریت اموال دولتی تاجیکستان، چین را عمده‌ترین سرمایه‌گذار خارجی در اقتصاد این کشور در سال گذشته میلادی اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «سعدی کامل زاده» رئیس کمیته دولتی سرمایه گذاری و مدیریت اموال دولتی تاجیکستان در نشست مطبوعاتی با حضور رسانه‌ها در مورد سرمایه گذاری کشورهای خارجی در اقتصاد این کشور گزارش داد.

به گفته وی، چین با سرمایه گذاری 210 میلیون دلاری عمده ترین سرمایه گذار خارجی در اقتصاد تاجیکستان در سال گذشته میلادی بوده است. کشورهای ترکیه با 25 میلیون دلار، سوئیس با 21 میلیون دلار، فرانسه 19 میلیون دلار، قبرس با 10 میلیون دلار و بریتانیا با 6 میلیون دلار در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

کامل زاده گفت: سرمایه گذاری‌های خارجی در اقتصاد تاجیکستان 1.7 برابر افزایش داشته و 700 میلیون دلار را تشکیل داد که نسبت به سال 2020 میلادی به مبلغ 280 میلیون دلار بیشتر شده است.

وی ادامه داد: حجم سرمایه گذاری‌های مستقیم 56.9 درصد استخراج معادن، 9.9 درصد صنعت، 2.1 درصد ساختمان و 31.1 درصد سایر حوزه‌ها را شامل می‌شود با افزایش 2.1 برابری به مبلغ 340 میلیون دلار رسیده است.

به گفته کامل زاده، در حال حاضر 78 پروژه سرمایه گذاری به ارزش 42 میلیارد سامانی (بیش از 3.7 میلیارد دلار) در حال اجرا است که تاکنون 5 میلیارد سامانی از آن مصرف شده است.

به طور خاص، سرمایه گذاری 160 میلیون دلاری با هدف ایجاد شرکت‌ها برای تولید تجهیزات انرژی، گلخانه‌های نوآورانه، تولید گوشت و فرآوری مواد معدنی انجام شده است.

این مقام تاجیک ادامه داد: 6 پروژه دیگر شامل تاسیس شرکت‌های تولید کودهای معدنی، نساجی و مصالح ساختمانی هستند که اجرای این پروژه‌ها ایجاد 3500 شغل جدید را تضمین می‌کند.

وی عنوان کرد: در سال 2021 میلادی برای اجرای طرح‌های اولویت دار با شرکا در زمینه توسعه توافقاتی به مبلغ بیش از 6 میلیارد سامانی به امضا رسیده که 80 درصد از آن را کمک‌های بلاعوض تشکیل می‌دهند.

انتهای پیام/ح

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار