کد خبر: ۲۰۰۵۴
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۶
چگونه است در زمانه‌ای که برخی از دلواپسان مجلس نشین، اعلام می‌کردند که توافق تا اعلام نظر ما، نه به باراست و نه به دار! اکنون مذاکره کنندگان توافق، توشه خود را بسته اند و روانه سفر برای پیگیری اجرایی کردن آن شده اند ؟
 به گزارش تجارت آنلاين به نقل از روزنامه افتاب یزد، در گزارشی با عنوان «ماموریت‌ معنا‌دار» به حکم ظریف به عراقچی پرداخته و می نویسد:« هنوز مهرش خشک نشده بود، مهر نا خواسته تایید کنگره آمریکا بر توافق... که بلافاصله جان کری میخ اجرای برجام را با انتصاب "استفان مال" به سمت رئیس دفتر هماهنگی اجرای توافق، محکم کوبید، تا پیش از هر چیز با انجام این عمل دهن کجی‌ای کرده باشد به جمهوری خواهانی که 60 روز از هر نیرو و حربه‌ای بهره بردند تا جلوی توافق را بگیرند، اما نتوانستند.
 
"کری" آن روز شادمانه با انتخاب این دیپلمات کهنه کار(استفان مال ) نشان داد که دیگر زمان اجراست و تعلل در این امر، یعنی اینکه ممکن است زمانی خریده شود برای تندروهای آمریکایی تا دوباره با ایجاد جو و هیاهویشان مسیر صلح را به انحراف بکشانند و مذاکره را با رجز خوانی اشتباه بگیرند.
 
برای همین کری و اوباما بعد از پایان مهلت 60 روزه کنگره، با جشنی کوچک از موفقیت هسته ایشان یاد کردند و دفتر هماهنگی اجرای توافق را به راه انداختند تا مبادا پنبه شود هر آنچه رشته بودند. اما در همین گیرو دار، دیروز اتفاق جالب دیگری هم رخ دادو آن اینکه با حکم ظریف؛ عراقچی رییس ستاد پیگیری اجرای برجام شد. یعنی همان کاری که جان کری هفته پیش با انتصاب" استفان مال " کرد، اینجا در کشورمان با انتخاب "عراقچی" انجام می‌شود اما بایک تفاوت عمده و قابل بحث. درآمریکا همه منتظر رای نهایی کنگره بودند وپس از آن ستاد اجرای برجام راه اندازی شد، اما در ایران هنوز کمیسیون برجام اعلام نظر نکرده عراقچی مسئول اجرایی کردن توافق نام گرفته است و همراه با مافوقش روانه نیویورک شده اند تا اموررا پیگیری کنند !
 
انتخاب عراقچی نشانه چیست؟
 
چگونه است در زمانه‌ای که برخی از دلواپسان مجلس نشین، اعلام می‌کردند که توافق تا اعلام نظر ما، نه به باراست و نه به دار! اکنون مذاکره کنندگان توافق، توشه خود را بسته اند و روانه سفر برای پیگیری اجرایی کردن آن شده اند ؟ مگر نه اینکه قرار بود کمیسیون برجام نظر نهایی اش را بدهد و بعدا... مگرنه اینکه در همین کمیسیون عده‌ای مطرح می‌کردند که ما با ایجاد تغییراتی در توافق از مذاکره کنندگان می‌خواهیم تا دوباره برای گفتگو با 1+5 اقدام کنند؟! مگر نه اینکه آن طور که جلیلی نطق می‌کرد این توافق هیچ عایدی برای کشور نداشته است؟...
 
پس حالا دولتمردان وزارت خارجه به کجا چنین شتابان به دیارغربت از نوع آمریکایی اش رفته اندو می‌خواهند پیگیر عملیاتی کردن برجام شوند ؟برجامی که هنوز کمیسیون مجلس بررسی هایش در باره آن ادامه دارد، آیا این اتفاق و این روند معنای خاصی می‌تواند داشته باشد؟ معنایی شبیه به تقابل بیشتر بین دولت و مجلس در این زمینه، یا شاید هم دهن کجی وزارت خارجه به کمیسیون برجام ؟ شاید هم اساسا این موضوع نشان دهنده این است که برجام و اجرایی شدن آن خیلی وقت است که نهایی شده و نمی تواند تغییری در مسیر برجام ایجاد کند.
 
از سویی انگار در کمیسیون برجام نیز یک سردرگمی و غیرقابل انکاری وجود دارد اینکه در حالی سخن از تایید مشروط برجام در روزهای آینده می‌شود و نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون برجام می‌گوید که کمیسیون به مجلس پیشنهاد خواهد داد که برجام را در قالب طرح در صحن علنی مجلس شورای اسلامی بررسی کند. اما مسعود پزشکیان عضو دیگر برجام به تابناک پاسخ می‌دهد: "قرار نیست اتفاقی در خصوص برجام در صحن علنی روی دهد، مگر اینکه گزارش کمیسیون ویژه تبدیل به طرح شود. خروجی کمیسیون ویژه تنها یک گزارش بوده و قضاوت با مردم خواهد بودو نمی توان برجام را مشروط پذیرفت" و البته نوذر شفیعی عضو کمیسیون امنیت ملی هم معتقد است اساسا برجام در حال حاضر در حال اجراست و برجام عملی شده است.
 
با در نظر گرفتن تمامی این موارد چه نتیجه گیری می‌توان از راه اندازی ستاد اجرایی برجام توسط دولت آن هم پیش از نظر کمیسیون مجلس درباره بررسی توافق گرفت ؟کارخودشان را می‌کنند»
برچسب ها: ظریف ، عراقچی ، مجلس
نام:
ایمیل:
* نظر: