کد خبر: ۲۰۲۲۰۷
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۷
عمویی نماینده مجلس در گفتگو با "عصرایران":
کشتار غیر نظامیان مطلوب نظر ما نیست و از این جهت است که جمهوری اسلامی ایران اصرار دارد که طرفین سریعتر به میز گفت وگو برگردند.

"ابوالفضل عمویی" نماینده مجلس گفت: اتفاقی که در حال حاضر در اوکراین افتاده، جنگ و خونریزی است و مطلوب نظر ما نیست. 

این عضو کمیسیون سیاست خارجی مجلس در گفتگو با خبرنگار "عصر ایران" با اشاره به حمله نظامی روسیه علیه اوکراین افزود: اتفاقات اوکراین، هم خلاف حقوق بین الملل است و هم با روحیات جمهوری اسلامی ایران نمی خواند. ایران دغدغه این را دارد که خون افراد بیگناه در درگیری ها ریخته نشود.

عمویی ادامه داد: اما از جهت سیاسی، ریشه تحولاتی که الان در اوکراین اتفاق می افتد چند علت مختلف دارد.  یکی از آنها مربوط به توسعه طلبی ناتو می شود. در سال‌های گذشته ناتو در سال ۲۰۰۴و ۲۰۱۳ کشورهای مختلفی را عضو کرده است و یکی از برنامه های آن هم عضویت اوکراین در این پیمان امنیتی بود. آن هم در شرایطی که ناتو در اسناد رسمی خودش به خصوص آخرین سندی که اعلام کرده هدف اصلی خودش را مقابله با روسیه می داند. از این جهت دغدغه امنیتی روسیه برای اینکه کشورهای که همسایه اش هستند ارتباطات نزدیک با آنجا دارند مرزهای گسترده دارند تبدیل به پایگاهی برای مقابله با روسیه نشوند یکی از دغدغه های است که بر مبنای آن روسیه تصمیم گرفته است که دست به این اقدام بزند.

وی تاکید کرد: ما فکر می کنیم که اگر این توسعه طلبی ناتو نبود امروز شاهد این درگیری و خونریزی در اوکراین نبودیم. البته باید ابعاد اقتصادی ماجرا را نیز در نظر گرفت. حتما آمریکایی ها تلاش می کنند که وابستگی اروپا را به گاز و انرژی روسیه کم کنند از جمله اینکه به هدف قدیمی خودشان در از کار انداختن پروژه نورد استریم ۲رسیدند.

عمویی افزود: بیش از یازده میلیارد دلار در این پروژه سرمایه گذاری شده بود که بتواند گاز را به صورت مستقیم از روسیه به آلمان برساند ولی آمریکایی ها از ابتدا با آن مخالفت داشتند آمریکا هم می خواهد اروپا به روسیه وابسته نباشد هم می خواهد به نوعی فرصت جدیدی برای بازارهای انرژی که خودش وابسته است ایجاد کند از این جهت ابعاد موضوع هم ریشه اقتصادی و هم سیاسی و امنیتی دارد .

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: مهمترین نکته این است که این درگیری نباید به خونریزی بکشد باید سریعتر به آتش بس برسد و طرفین پشت میز گفت وگو بیایند ملاحظات همدیگر را بشنوند و برای این راه حل مرضی طرفین برسند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به این سوال که روسیه سابقه اشغالگری دارد و اینکه آیا اینگونه حملات خطری برای سایر کشورهای پیرامونی نیست، گفت: هر کشوری که اقدام نظامی می کند تحریکاتی هم از طرفهای مقابل می بیند چراکه این اقدامات فضا را ناامن می کند و از این جهت کسانی که دغدغه ثبات و امنیت دارند از جمله کشور ما تلاششان این است که به وضعیت با ثبات تر و حفظ امنیت برگردیم. از این جهت فکر می کنم که مسیر گفت وگو بهترین راهکار است و مطالبه ما هم همین است. 

وی افزود: مقامات کشورمان با طرف های موضوع سعی کردند ارتباط بگیرند و حفظ جان ایرانیانی که در اوکراین هستند موضوع جدی برای کشورمان است.

عمویی در مورد حمله روسیه به مناطق مسکونی و کشتار غیرنظامیان نیز گفت: موضوع کشتار غیر نظامیان مطلوب نظر ما نیست و از این جهت است که جمهوری اسلامی ایران اصرار دارد که طرفین سریعتر به میز گفت وگو برگردند و مسیر اعمال زور برای حل مشکلات را کنار بگذارند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار