کد خبر: ۲۰۲۳۰۰
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۴
همزمان با جنگ اوکراین، نگرانی اروپایی‌ها برای تامین گاز به اوج رسیده است، زیرا از طرفی روسیه را تحریم کرده اند و از طرف دیگر، گزینه جایگزینی برای واردات گاز ندارند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما ، ناقوس جنگ که زده شد، شاید چشم آبی‌ها بیش ازهمه نگران شدند.
 
در این رویارویی صحبت از سلاحی بنام گاز به میان آمد. روز‌های بحرانی که کمبود انرژی را برای ساکنان قاره سبز تشدید میکرد.
 
درست همین چند ماه قبل، مردم اروپا با اوج گیری تنش‌ها بین روسیه و اوکراین، با افزایش شدید قیمت گاز مواجه شدند. 
 
اما داستان این جنگ متفاوت بود، زیرا در این کارزار، اروپایی‌ها می‌خواستند با تحریم، روسیه را تنبیه کنند. یکی از اقدامات تنبیهی غرب علیه روسیه، توقف بهره برداری از خط لوله تکمیل شده نورداستریم-۲ بود. پروژه‌ای ۱۱ میلیارد دلاری که قادر بود سالانه ۱۱۰ میلیارد مترمکعب گاز را از روسیه به برخی کشور‌های اروپایی برساند 
اروپایی‌ها برای تامین این نیاز حیاتی خود وابستگی بیش از ۴۰ درصدی به روس‌ها داشتند بی هیچ گزینه جدی دیگری؛ در واقع گزینه‌های جایگزین هم گفته اند قادر به تامین تمام گاز مورد نیاز اروپا نیستند. 
 در همین ارتباط کارشناسان حوزه انرژی با انتشار آماری از نیاز وارداتی اروپا به گاز روسیه می‌گویند کشور‌هایی از جمله اتریش، مجارستان و استونی در صدر کشور‌هایی هستند که صد درصد نیاز خود را از طریق کشور روسیه تامین میکنند. 
 
این در حالیست قطر از رقبای آسیایی روسیه در این حوزه هم اعلام کرده ظرفیت بیشتری برای فروش گاز به اروپا ندارند.
 
ایران هم دومین دارنده ذخایر گاز طبیعی دنیا، در لیست تحریم‌های آمریکاست و اروپایی‌ها در این کارزار تحریمی در کنار آمریکا قرار دارند 
 
عملا اروپایی‌ها برای تامین گاز مورد نیاز خود بخصوص در کوتاه مدت، در بن بست کامل قرار دارند. - واکنش طنزآمیز نخست وزیر روسیه هم از همین امر حکایت دارد. 
 
دیمیتری مدودیف نوشت: اولاف شولتز، صدر اعظم آلمان دستور توقف روند صدور گواهینامه خط لوله گاز نورد استریم ۲ را صادر کرد؛ خب، به دنیای جدید و شجاعی خوش آمدید که در آن اروپایی‌ها به زودی برای هر هزار متر مکعب گاز طبیعی دو هزار یورو پرداخت خواهند کرد.
 
بن بست امروز اروپایی‌ها بیش از هر چیز، بهایی است که مردم این کشور‌ها بخاطر همگامی بی قید و شرط سران خود با سیاست‌های آمریکا می‌پردازند.
 
واقعیت این است که اگر اروپایی‌ها سیاست مستقلی در مقابل آمریکا داشتند، حالا اوضاع متفاوت بود و اروپا بازنده بزرگ این جنگ روسیه و اوکراین نبود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار