کد خبر: ۲۰۲۵۰۱
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۴
عضو شورای عالی حوزه با بیان اینکه تعبیر از سیاست آن نیست که فرد درگیری و مبارزه داشته باشد، تفسیر درست، تدبیر است که باید نسبت به اقتضائات و شرایط آن را هزینه کرد، گفت: تفسیر اینکه سیاست یعنی درگیری و مبارزه، تفسیر صحیحی نیست.

به گزارش ایسنا،آیت‌الله سید احمد خاتمی، عضو شورای عالی حوزه، در نخستین پیش نشست کنگره صدسالگی باز تأسیس حوزه و همایش علمی آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی (ره)؛ میراث دار صدسال تاریخ حوزه علمیه قم که در سالن همایش‌های مدرسه عالی دارالشفا برگزار شد، عنوان کرد: خاندان مرحوم آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی خاندان مبارزه با طاغوت بودند، پدر و برادر بزرگ ایشان، حاج‌آقا علی صافی، ضد طاغوت و ضد شاه بودند.

وی بیان کرد: آیت‌الله گلپایگانی، پیامی می‌خواست به شاه بفرستد و حاج‌آقا علی صافی را برای این منظور انتخاب کردند، شاه را همه به غرور و تکبر می‌شناسند. مرحوم حاج‌آقا علی صافی فرمود، رفتم و منتظر شدم. شاه خیلی مغرور آمد. گفتم پیام آیت‌الله گلپایگانی را برای شما آوردم. رضاخان شروع به اهانت به آیت‌الله گلپایگانی کرد. منتظر نماندم و بدون خداحافظی از کاخ بیرون آمدم. آیت‌الله‌العظمی صافی هم همین موضع و شجاعت را داشت. با پیروزی انقلاب، ایشان نقش اساسی در تدوین قانون اساسی داشت و بحث تنفیذ ریاست جمهوری از پیشنهادهای ایشان بود که رأی هم آورد.

سخنگوی مجلس خبرگان رهبری، تصریح کرد: وی، جدا دیدن حوزه از سیاست را جدا دیدن حوزه از حوزه می‌دانستند، حوزه پیوند خورده باسیاست به معنای صحیح آن یعنی تدبیر و مدیریت است.

وی گفت: اگر بخواهم تعریفی از «سیاست» داشته باشم باید بگویم، تدبیر است. یک سال سیاست، قیام جانانه‌ای مثل قیام امام حسین (ع) می‌شود و یک‌بار نرمش قهرمانانه مثل اقدام امام حسن (ع) است. هر دو سیاس العباده هستند چه امام حسین (ع) که قیام کرد و چه امام حسن (ع) که آن نرمش قهرمانانه را انجام دادند.

وی تأکید کرد: تعبیر از سیاست آن نیست که فرد درگیری و مبارزه داشته باشد، تفسیر درست، تدبیر است که باید نسبت به اقتضائات و شرایط آن را هزینه کرد.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه، گفت: تفسیر اینکه سیاست یعنی درگیری و مبارزه، تفسیر صحیحی نیست و با این نگاه، کاری که مرحوم آیت‌الله حائری در اوج قدرت رضاخان انجام داد، کار بزرگی بود.

وی بیان کرد: این‌یک واقعیتی است که مرحوم آیت‌الله حائری با رضاخان برخورد داشت، در ماجرای حجاب برای رضاخان پیام فرستاد و شاگردان خود را دستور به ورود به این ماجرا کرد.

آیت‌الله خاتمی گفت: شرایطی که برای امام خمینی (ره) فراهم بود برای آیت‌الله حائری فراهم نبود؛ بعد از ماجرای مشروطیت، مردم دل‌زده و مأیوس شده بودند. در ماجرای ضرب و شتم آیت‌الله محمدعلی بافقی توسط رضاخان در مشهد، کمترین واکنشی از سوی مردم صورت نگرفت؛ اما در ماجرای مقاله توهین‌آمیز ارتجاع سرخ و سیاه، مردم به پا خواستند و انقلابی ایجاد شد.

انتهای پیام

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار