کد خبر: ۲۰۲۸۴۶
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۲
مدیر نظارت بر بورس گفت: در خصوص ارزش گذاری سازکاری که در بازار سرمایه وجود دارد با روند کارشناسان دادگستری متفاوت است کارشناس رسمی بر مبنای سنتی ارزش گذاری را انجام دادند.

امروز اولین روز از پذیره نویسی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در فرابورس ایران آغاز شد؛ دیشب سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی گفته بود: راهبرد وزارت اقتصاد در مورد استقلال و پرسپولیس این است که تکالیف قانونی را انجام دهیم تا اولاً به حل مسائل بین المللی این باشگاه‌ها خاتمه دهد و ثانیاً تبدیل به باشگاه‌های دارای مدیریت حرفه‌ای و درآمد‌های پایدار شوند که عدم شفافیت در آن‌ها وجود نداشته باشد و مردم در آن‌ها مشارکت داشته باشند.

او گفت: در حال افزایش سرمایه این دو باشگاه هستیم که این کار از طریق آورده مردمی رخ می‌دهد؛ فعلاً این موضوع که چه میزان از سهام دولت قرار باشد واگذار شود، از دستور کار هیئت واگذاری خارج شده و در حال حاضر ۱۰ درصد قرار است واگذار شود. این که در آینده چه مقدار به این درصد اضافه شود، منوط به مصوبه هیئت واگذاری است.

در میز اقتصادی امروز، فدایی مدیر عامل شرکت فرابورس ایران، پارچینی مدیر نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار، پویانفر کارشناس بازار سرمایه و نوروزی مدیر عامل شرکت نوآوران امین (از شرکت‌های مشاور سرمایه گذاری بورس)  در خصوص این واگذاری به گفت و گو نشستند.

میثم فدایی مدیر عامل شرکت فرابورس گفت: امروز اولین روز از پذیره نویسی این دو تیم شروع شد.

برخی افراد مشترک سهام این تو تیم را خریداری کردند بر اساس قانون، پذیره نویسی ۳۰ روز است فردا نیز مانند امروز این روند ادامه دارد هر زمان که افزایش سرمایه تکمیل شود پذیره نویسی متوقف می شود .فرابورس هیچ توصیه ای برای خرید و فروش ندارد.

برای افزایش سرمایه نماد ها متوقف و بعد در اداره ثبت انجام روند صورت می گیرد بعد در پرتفوی افراد سهام قرار می گیرد.

 در ادامه پارچینی مدیر نظارت سازمان بورس به سوالات زیر پاسخ داد:

سوال:منابع حاصل از پذیره نویسی وارد باشگاه‌ها خواهد شد؟
پارچینی: وقتی افزایش از محل سلب حق تقدم است منابع مستقیم وارد باشگاه‌ها می‌شود. رقابت زمانی در این مدل وجود ندارد. این دو شرکت در بازار سرمایه درج شدند و پذیرش نشده اند. مقداری شفافیت شرکت‌های حاضر در بازار پایه کمتر است دولت برای رفع ابهام‌ها در این زمینه بسیار کمک کرد.

سوال:چرا این دو باشگاه در بازار پایه نارنجی فرابورس پذیرش شدند؟
پارچینی:به لحاظ سایز این دو تیم و شرایط آن‌ها به بازار پایه نارنجی رفتند

میزان شفافیت چگونه است؟
پارچینی:حوزه شفافیت به مدیران شرکت‌ها باز می‌گردد و سازمان بورس تنها بستر را فراهم می‌کند. در این زمینه شفافیت مسیر‌های مانند کدال ایجاد شده است از امروز مسئولیت هئیت مدیره این دو تیم افزایش پیدا می‌کند.

سهامداران از چه حقوقی برخوردار می‌شوند؟
پارچینی:سهامداران می‌توانند در مجامع شرکت کنند این خودش گامی رو به جلو است. خواسته فعالان بازار شفافیت است. سهامداران می‌توانند در سامانه تدان سوالات خود را بپرسند. به محض آغار معاملات ثانویه بازار سرمایه میزبان خریداران بلوکی خواهد بود. هر خریدار می‌تواند مشارکت کند.

پویانفرکارشناس بازار سرمایه گفت:  قیمت گذاری انجام شده منصفانه نیست ارزش این دو باشگاه بسیار بیشتر از این‌ها است. خیلی جا‌ها روال‌های قانونی انجام نشده است. اطلاعات ارزشمندی منتشرشده، اما به طور کامل نیست به طور مثال در رابطه با قرار داد‌ها باشگاه‌ها تنها مجموع این مبلغ را مطرح کردند.

علی نوروزی مدیر عامل شرکت نوآوران امین گفت: صورت‌های مالی باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس شفاف نیستند؛ بند ۸ صورت‌های مالی استقلال و بند ۱۴ صورت‌های مالی پرسپولیس به صورت واضح می‌گوید که سیستم های کنترلی مالی مناسب و کارآمد جهت شناسایی و ثبت رویدادهای مالی و گردآوری اسناد و مدارک در این دو باشگاه استقرار نیافته و ثبت و شناسایی درآمدهای آن ها امکان پذیر نیست؛ یعنی نمی توان در مورد این صورتهای مالی اظهار نظر کرد.

شفاف شدن زمان بر است و باید در آینده ببینیم که آیا مجمع سال بعد صورت های مالی ۶ ماهه این دو باشگاه اصلاح خواهد شد یا خیر. محرک اصلی ارزش‌گذاری درآمده است و وقتی نمی‌توان صحت درآمدها را تایید کرد بحث ارزش‌گذاری نیز به مشکل می‌خورد.

سازمان بورس و اوراق بهادار آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌هایی را درباره سطح افشای اطلاعات دارد که فرابورس باید دستورالعمل ها را برای این دو باشگاه به صورت ویژه تری در نظر بگیرد .مثلاً موضوع افشای قرارداد هر بازیکن ممکن است به علت وجود رقبایی که دارند تبعاتی را برای کل باشگاه داشته باشد.

محرمانگی بودن قراردادهای حرفهایت را می توان در سطح سازمان بورس افشا کرد و روی سامانه قرار نداد و فقط مجموعه قراردادها را افشای عمومی کرد.

دستورالعمل حاکمیت شرکتی را در بازار سرمایه داریم که وقتی وارد بازار پایه می‌شوند .اگر موضوع دارای اهمیت باشد نماد به صورت موقت متوقف می شود تا این مشکل برطرف شود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار