کد خبر: ۲۰۳۱۴۰
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۱
وب سایت سعودی لیکس به نقل از یک مقام سعودی اعلام کرد که عربستان در حال مذاکره با دولت آمریکا در خصوص اعطای مصونیت به بن سلمان است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، یک مقام سعودی اعلام کرد که عربستان تایید کرد که پادشاهی در حال مذاکره با «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در خصوص اعطای مصونیت به «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی و چندین موضوع دیگر است.

این مقام که خواست نامش فاش نشود، به سعودی لیکس گفت که در مذاکرات جاری که عمدتاً بر اساس توافق بر سر یک دیدگاه مشترک در مورد تولید نفت و بحران روسیه و اوکراین است، پیشرفت حاصل شده است.

این منبع همچنین تاکید کرد که محمد بن سلمان می‌خواهد از بحران اوکراین برای به دست آوردن منافع شخصی سوء استفاده کند که مهم‌ترین آن گرفتن مصونیت قانونی از دولت آمریکا است.

وی افزود: بن سلمان همچنین به دنبال محافظت قانونی از خود با توجه به پرونده‌های متعدد قضایی در ایالات متحده از جمله پرونده قتل «جمال خاشقجی» روزنامه نگار منتقد سعودی است.

وال استریت ژورنال گزارش داد که رهبران دو کشور عربی در خاورمیانه از برقراری تماس تلفنی با جو بایدن که می‌خواست درباره وضعیت اوکراین و احتمال افزایش تولید نفت با آن‌ها گفت‌و‌گو کند، خودداری کردند.

این روزنامه به نقل از مقام‌های خاورمیانه و ایالات متحده نوشت که کاخ سفید برای تماس تلفنی بین بایدن و رهبران عربستان سعودی و امارات تلاش کرد، اما بیهوده بود، حال آنکه آمریکا برای ایجاد حمایت بین‌المللی از اوکراین و مهار افزایش قیمت نفت به دنبال کسب حمایت بین‌المللی است.

این منابع گفتند که محمد بن سلمان و «محمد بن زاید آل نهیان» ولیعهد ابوظبی در هفته‌های اخیر درخواست‌های آمریکا برای صحبت با بایدن را رد کرده‌اند و مقام‌های سعودی و اماراتی در هفته‌های اخیر انتقادات خود را از سیاست‌های آمریکا در خلیج ‌فارس‌ با صراحت بیشتری بیان کرده‌اند.

عربستان ظاهراً قصد دارد ایالات متحده را در بحران اوکراین به چالش بکشد. ولیعهد سعودی اخیراً در تماس تلفنی با «امانوئل ماکرون» رئیس جمهوری فرانسه تاکید کرد که به توافق اوپک پلاس درباره میزان تولید نفت با روسیه متعهد است.

نکته مسلم این است که مواضع عربستان سعودی در هماهنگی با روسیه در زمینه تولید نفت و تعهد به توافق اوپک پلاس با این کشور منجر به بروز یک سری اختلافات میان ریاض با دولت آمریکا و جو بایدن خواهد شد؛ جو بایدنی که ابتکار عمل را در ابتدا برای تماس با «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه سعودی در دست گرفته و از او خواست تا تولید نفت کشورش را برای عرضه به بازارهای جهانی افزایش دهد تا گامی برای کاهش قیمت‌ها با هدف نجات آمریکا و اروپا از بحران اقتصادی و جبران کمبود نفت به ویژه در نتیجه تحریم‌های تحمیل شده علیه نفت روسیه باشد.

یک مقام آمریکایی اعتراف کرد که بن سلمان تصمیم گیرنده اصلی عربستان سعودی است و دولت بایدن باید راه‌هایی برای همکاری با ولیعهد در مورد همه پرونده‌ها از سیاست انرژی گرفته تا عادی سازی روابط با اسرائیل بیابد.

به طور کلی همواره روابط آمریکا و عربستان سعودی بر پایه نفت برقرار بوده و همه پادشاهان سعودی به این مسئله پایبند بوده‌اند و توافق کردند که به همه درخواست‌های آمریکا جهت افزایش تولید نفت به منظور کاهش قیمت‌ها و حفظ ثبات بازار‌های غربی پاسخ مثبت دهند. بنابراین در حال حاضر تنها محمد بن سلمان با تاکید بر پایبندی به توافق اوپک پلاس، از این قانون وضع شده در روابط آمریکا و عربستان سرپیچی کرده است.

انتهای پیام/

برچسب ها: بن سلمان
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار