کد خبر: ۲۰۳۹۳۹
تاریخ انتشار: ۰۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۷
منابع وابسته به شبه نظامیان «قسد» مورد حمایت آمریکا از رایزنی هیئت امنیتی عراقی در قامشلی و اهداف این سفر خبر دادند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه الشرق الاوسط، یک فرمانده وابسته «قسد» از توافق با بغداد برای بازگرداندن 30 هزار پناهنده عراقی از اردوگاه‌های سوریه خبر داد.

این فرمانده ارشد شبه نظامیان قسد گفت که هیئتی از مقامات وزارت کشور و دستگاه‌های امنیتی سوریه با مقامات نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) در قامشلی دیدار و سازوکار بازگشت این آوارگان طی چند مرحله را بررسی کردند.

در این دیدارها همچنین پرونده زندانیان عراقی متهم به وابستگی به داعش و اقدامات تروریستی بررسی شد که در زندان‌های قسد در سوریه به سر می‌برند.

این فرمانده شبه نظامیان قسد افزوده است که این دیدارها زیر نظر و با هماهنگی ستاد عملیات ائتلاف بین‌المللی و به منظور بازگرداندن آنها به عراق و محاکمه‌شان در دادگاه‌های عراق انجام شده است.

بر اساس این گزارش، هیئت عراقی روز جمعه گذشته با تدابیر گسترده امنیتی و به دور از چشم خبرنگاران وارد قامشلی شده است.

به گفته این فرمانده ارشد کرد، هیئت عراقی در این سفر از اردوگاه الهول، که مرکز نگهداری خانواده‌های تروریست‌های داعش است، دیدن کرده و توافق شده که 25 هزار شهروند عراقی که داوطلبانه خواستار بازگشت به عراق هستند و برای این منظور نام‌نویسی کرده‌اند از ماه آینده طی چند مرحله به عراق بازگردانده شوند.

این فرمانده افزود که تشریفات انتقال این افراد به عراق شامل ثبت اثر انگشت و اثر چشم و همه اطلاعات است.عراق پیش از این اعلام کرد که مراکزی برای پذیرش و بازپروری این افراد در نزدیکی موصل راه‌اندازی کرده است.

اردوگاه‌های الهول و «روژ» و دیگر اردوگاه‌های مناطق تحت کنترل کردها در سوریه دربردارنده بیش از هشت هزار خانوار عراقی و حدود چهار هزار متهم فعالیت‌های تروریستی است.

عراق در 10 ماه گذشته 120 خانوار شامل 490 نفر را از سوریه به عراق منتقل کرده و در اردوگاهی در استان نینوا جا داده است.

در همین راستا، روز گذشته اعلام شد که هیئتی بلندپایه از وزارت خارجه آمریکا شامل معاون وزیر خارجه این کشور در امور خاور نزدیک و مدیر پرونده سوریه و عراق در شورای امنیت سازمان ملل و نماینده آمریکا در شمال سوریه در 14 مارس به قامشلی سفر کرده‌اند و موضوع اصلی مذاکراتشان وضعیت زندان‌های این منطقه است که تروریست‌های داعش در آن به سر می‌برند.

انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار