کد خبر: ۲۰۴۰۹
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۸
با وجود ممنوعيت؛ واردات خودروهاي لوكس همچنان ادامه دارد
واردات خودرو طي ماه‌هاي گذشته كاهش چشمگيري پيدا كرده است.
به گزارش روزنامه تجارت، بسياري از كارشناسان دليل اين كاهش را اجراي دستورالعملي وزارت صنعت، معدن و تجارت از زمستان سال گذشته مي‌دانند. قانوني كه براساس آن تنها نمايندگي‌هاي كمپاني‌هاي خارجي و شركت‌هاي داراي مجوز از وزارت صنعت، معدن و تجارت اجازه واردات خودرو به كشور را دارند. از طرف ديگر براساس قوانين واردات خودروهاي لوكس به كشور همچنان ممنوع است. با اين وجود بررسي آمارهاي منتشر شده نشان مي‌دهد كه با وجود اين ممنوعيت واردات برندهاي لوكس خودروسازي مانند بي‌ام و، برخي مدل‌هاي بنز، لكسوس و پورشه به كشور همچنان ادامه دارد.
براساس گزارش‌ها در پنج‌ماهه امسال در مجموع 17,540 دستگاه انواع خودروی سواری (شامل خودروهای SUV و کراس اوور) وارد ایران شده که در مقایسه با مدت مشابه سال 93 افت 55 درصدی را نشان می‌دهد. در مردادماه مجموعه 3,434 دستگاه خودروی سواری وارد کشور شده که افت اندکی را نسبت به ماه پیش از آن نشان می‌دهد اما در مقایسه با آمار واردات بیش از شش هزار دستگاه در خردادماه سال جاری، افت واردات در مردادماه بسیار شدید بوده است. بیشترین سهم واردات خودرو در پنج‌ماهه امسال متعلق به برند هیوندای بوده و پس از آن شرکت کیا و تویوتا در رتبه‌های دوم و سوم ایستاده‌اند.

كدام خودروها بيشترين واردات را داشتند؟
در دوره مورد بررسی مجموعا 7,243 دستگاه انواع خودروهای هیوندای وارد ایران شده است و به این ترتیب این برند توانسته به‌تنهایی سهم 41.29درصدی از واردات خودرو به ایران را به خود اختصاص دهد. در میان مدل‌های مختلف هیوندای، سانتافه با واردات 2,971 دستگاه بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است و نزدیک به 17درصد از سهم بازار خودروهای وارداتی را به دست آورده است. در خانواده محصولات کیا، مدل اسپورتیج پیشتاز سایرین است و با واردات 1,374 دستگاه، به‌تنهایی بیش از 45درصد از واردات محصولات کیا به ایران را شامل می‌شود ضمن آنکه بیش از 7درصد از واردات خودروها به ایران در دوره مورد بررسی متعلق به این خودرو بوده است. پس از این دو شرکت کره‌ای، تویوتا ژاپن در رتبه سوم برترین برندهای وارداتی به ایران ایستاده است. تویوتا در دوماهه نخست سال شروع قدرتمندی داشت و توانست جایگاه دوم کیا را از آن خود کند اما رفته‌رفته محصولات کیا توانستند رتبه دوم را از تویوتا بازپس بگیرند. تویوتا RAV4 محبوب‌ترین مدل تویوتا در این مدت بوده و با واردات 1,062 دستگاهی، بیش از 40درصد مجموع تویوتاهای وارد شده به کشور را شامل می‌شود. پس از این خودرو مدل‌های کرولا، یاریس و کمری در جایگاه‌های بعدی ایستاده‌اند.

پیشتازان واردات برندهای لوکس خودرو
در میان برندهای لوکس وارد شده به کشور، خودروهای ب‌ام‌و با مجموع واردات 900 دستگاه در پنج‌ماهه نخست سال جاری بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند و عملا سهم عمده‌ای از این بازار در اختیار محصولات ب‌ام‌و است به‌گونه‌ای که تعداد خودروهای وارد شده از این برند بیش از مجموع رقبا است. ب‌ام‌و های وارد شده به کشور تنوع بالایی دارند اما در پنج‌ماهه نخست سال، بیشترین سهم به مدل تازه‌وارد X4 اختصاص داشت که با واردات 326 دستگاه، به‌تنهایی 36درصد از ب‌ام‌و های وارد شده به کشور را شامل می‌شود و پس از آن مدل‌های X3، سری5 و سری4 در رتبه‌های بعدی ایستاده‌اند. در مردادماه البته ورود X4 اندکی کاهش داشت انواع مدل‌های سری5  توانستند سهم بیشتری را از بازار به دست آوردند ضمن آنکه ورود کم شمار سری3 در این میان قابل توجه است. در مدت مورد بررسی همچنین 38 دستگاه i8 وارد کشور شده است. پس از ب‌ام‌و با اختلاف زیاد، برند مرسدس بنز جای گرفته است. درمجموع 464 دستگاه از خودروهای مرسدس بنز در پنج‌ماهه نخست سال جاری وارد کشور شده‌اند که در این میان مدل‌های Eکلاس نزدیک به 85درصد از واردات مرسدس بنز به ایران را شامل می‌شود و پس از آن Sکلاس و Cکلاس در رتبه‌های بعدی جای دارند. لکسوس دیگر بازیگر این بخش از بازار است که البته همچون همیشه به رتبه سوم قناعت کرده است. در پنج‌ماهه نخست سال درمجموع 170 دستگاه انواع لکسس وارد کشور شده است که در این میان مدل ES بیشترین سهم را از آن خود کرده است. در پنج‌ماهه نخست سال جاری همچنین 20 دستگاه پورشه ماکان نیز وارد کشور شده است تا برند پورشه نیز سهمی از بازار خودروهای لوکس وارداتی از آن خود کند.

رسيدگي به عملکرد واردکنندگان خودرو
در همين ارتباط يك عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: امیدواریم مسئولان به عملکرد شرکت‌های واردکننده خودرو هرچه سريع‌تر رسیدگی کنند. امرالله امینی در گفت‌وگو با خبرنگار روزنامه تجارت ادامه داد: در گزارش برخی نهادهای رسمی کشور از جمله گزارش منتشر شده از سوي مجلس به مواردی از تخلفات شرکت‌های واردکننده خودرو اشاره شده است. او با بیان اینکه پيش از اين وزیر بهداشت دولت قبل در سال 1391 از تخلف بزرگی چون واردات خودرو با ارز دارو خبر داده بود، گفت: با این حال تاکنون گزارشی از نحوه بررسی این تخلفات و چگونگی برخورد با آن منتشر نشده است. این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: این در حالی است که وقتی تخلفات شرکت‌های واردکننده خودرو از سوی مجلس و یک وزیر دولتی مورد اشاره قرار می‌گیرد حتما تخلفاتی رخ داده و باید به آن رسیدگی شود.
اميني افزود: این وضعیت در حالی است که واردات خودرو نیز از سال گذشته به نمایندگی‌های رسمی خودروسازان خارجی منحصر شده که در این زمینه باید پرسید وقتی واردکنندگان خودرو در شرایط غیر انحصاری، چنان تخلفاتی را مرتکب شدند در بازار انحصاری فعلی چه خواهند کرد. اين مدرس دانشگاه با بیان اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت مسئولیت نظارت بر عملکرد شرکت‌های واردکننده خودرو را دارد، گفت:‌ امیدواریم به تخلفات شرکت‌های واردکننده خودرو رسیدگی شود و گزارشی از نحوه برخورد با آنها منتشر گردد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار