کد خبر: ۲۰۴۱۲۵
تاریخ انتشار: ۰۳ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۱
در حالی که شاخص کل بورس تهران در سال ۱۴۰۰ حدود ۶ درصد رشد داشت اما شاخص گروه دارویی کاهشی بیش از ۲۳ درصدی را تجربه کرده و هم اکنون در محدوده ۸۸ هزار واحد است.

علی ملک لی تحلیلگر بازار سرمایه گفت: شاخص گروه دارویی در ابتدای سال ۱۴۰۰ در تراز ۱۱۴ هزار واحد بازگشایی شد و پس از افت ۱۶ درصدی در اردیبهشت، به عدد ۹۵ هزار واحد رسید و از آنجا موج صعودی بزرگ خود را آغاز کرد.

شاخص دارویی‌ها تا اواسط شهریور با ۴۳ درصد افزایش، تا ارتفاع ۱۳۷ هزار واحد رشد کرد و پس از آن در یک موج نزولی بزرگ به کف کانال نزولی میان مدت خود رسید. هم اکنون این شاخص در تراز ۸۸ هزار واحد قرار دارد که در ۲۳ ماه گذشته کمترین عددی است که به خود دیده است.

به گفته تحلیلگر بازار سرمایه، گروه مواد دارویی شامل ۲۹ شرکت است که از شاخص‌ترین آن‌ها گروه دارویی برکت، ایران دارو، دعبید، دسبحان را می‌توان نام برد. این گروه که یکی از ضعیف‌ترین عملکرد‌ها را در بین گروه‌ها و صنایع مختلف بورسی در سال ۱۴۰۰ داشته در سال‌های گذشته جزو بهترین صنایع محسوب می‌شده.

پایان موج اصلاح و آغاز موج صعودی صنعت دارو

او می‌گوید: حمایت اول شاخص دارویی محدوده ۸۸ هزار واحد است، چنانچه این محدوده از دست برود حمایت قوی بعدی محدوده ۵۰ هزار خواهد بود.

از دیدگاه روزانه و کوتاه مدت، این شاخص وضعیت مطلوبی ندارد. در ۶ ماه گذشته فقط شاهد کاهش شاخص این گروه بودیم که البته به حوالی کف کانال نزولی میان مدت خود نیز نزدیک شده و واکنش‌هایی را داشته است. با توجه به مقادیر اندیکاتور RSI که در محدوده بیش فروش قرار دارد و اندیکاتور MACD که واگرایی ضعیفی را مشخص می‌کند، می‌توانیم امیدوار باشیم که شاخص مذکور از کف این کانال به سمت سقف کانال در محدوده ۱۲۰ هزار واحد حرکت کند. اخبار حذف ارز ترجیحی (۴۲۰۰ تومانی) برای صنعت دارو، می‌تواند این فرضیه را تقویت کند.

پایان موج اصلاح و آغاز موج صعودی صنعت دارو
ملک لی گفت: از دیدگاه بنیادی، قیمت‌گذاری دستوری، مشکلات واردات مواد اولیه دارو و حذف یا عدم حذف ارز مرجع ۴۲۰۰ تومانی می‌تواند برای این گروه حیاتی باشد. همچنین دولتی بودن بخش زیادی از صنعت دارو باعث عدم رشد این شرکت‌ها شده و عدم توان نوسازی و رفع فرسودگی خطوط تولید را به همراه داشته است. اصلاح نظام قیمت‌گذاری دارو، واگذاری شرکت‌های شبه دولتی به بخش خصوصی واقعی، تسهیل واردات و صادرات توسط دولت می‌تواند بر بهبود این صنعت تاثیر زیادی داشته باشد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار