کد خبر: ۲۰۴۹
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۳
معاون اول رئیس جمهور عنوان کرد:
جهانگیری گفت: ظرفیت‌های رشد گردشگری برای کشورهای در حال توسعه فرصت بی‌نظیری است تا بواسطه آن فرهنگ و سنن خود را به جهان عرضه کند و همچنین از ثمرات و فواید اقتصادی آن بهره بگیرد.
به گزارش تجارت آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در سمپوزیوم بین‌المللی برای زمینه‌سازی گردشگری پایدار اظهار داشت: ما روزی از فقرزدایی و کاهش فاصله شمال و جنوب سخن می‌گفتیم و همچنین از ناپایداری کشورهای تک محصولی یاد می‌کردیم اما امروزه به دنبال یافتن شیوه‌های پایداری توسعه هستیم.
 
وی در ادامه افزود: توسعه پایدار در ظاهر گویای پیشرفت رو به جلو است اما در واقع نشان از نگرانی ما به آینده زندگی بشریت دارد که شامل نگرانی از منازعات قومی و مذهبی، عدم اشتغال پایدار و تأمین اجتماعی مناسب، عدم احترام متقابل جوامع نسبت به یکدیگر، تغییرات اقلیمی، افزایش گازهای گلخانه‌ای،‌ خشکسالی و خطرات زیست محیطی می‌شود که استمرار حیات بشر را با چالش بزرگی مواجه نموده است.
 
معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه حصول توسعه مطمئن و پایدار برخی از آرزوی ملت‌ها و دولت‌هاست گفـت:‌ این نگرانی وجود دارد که در تبیین و تشریح توسعه و توجه به زیرساخت‌های مادی و ابزارهای فنی است و دیدگاه‌های فرهنگی آن غلبه پیدا کرده و دوباره مشکلی بر رنج جوامع بشری افزوده می‌شود.
 
جهانگیری با تأکید بر اینکه فرهنگ آگاهی بخش معنویت، هنر و جنبه‌های انسانی توسعه نباید در هیاهوی جهان مدرن مغفول بماند عنوان کرد:‌ ما باید تفاوت توسعه پایدار و مدرنیسم را به خوبی درک و از جسم و ابزار عبور و به مغز و روح بپردازیم.
 
وی بیان کرد: جهان ما جهانی پر از بیم و امید است بیم از جنگ و مناسبت‌های خصومت آمیز منطقه‌ای و جهانی، بیم نهادینه شدن فاصله طبقاتی و تبعیض خرد کننده ، بیم تباهی و نابودی منابع حیاتی بیم بی‌توجهی به کرامت و حقوق انسان و غفلت از اخلاق وجود دارد.
 
جهانگیری در ادامه افزود: در برابر این بیم‌ها امیدهای جدیدی نیز رویش کرده است که اقبال مردم و نخبگان به صلح و دوستی و ترجیح گفتگو بر ستیز و اعتدال بر افراط و مهم‌تر از همه استفاده منطقی از منابع را شامل می‌شود.
 
معاون اول رئیس جمهور گفت:‌ امروز منادیان خشونت در هر گوشه‌ای از جهان سربرافراشته و بر طبل وحشت می‌کوبند و جهان معاصر ما را با افکار و رفتارهای متعارض و آکنده از بیم و هراس خود زشت و ناموجه ترسیم می کنند اما عصر حاضر مزین به نیک نفسی و نیک اندیشی است که در آن مردان و زنان از همه ملت‌ها و جوامع با هم‌نوع دوستی و تعامل و تلاش و مجاهدت خود جهانی صلح‌پذیر و توأم با دوستی را بشارت می‌دهد.
 
وی در ادامه تصریح کرد: فردای بشریت بی‌تردید فردایی منزه و روشن است به صورتی که فردایی پرفروغ و آکنده از سرور و شادمانی را به ارمغان می‌آورد و علی‌رغم همه مشکلات به آینده امیدوار هستم که امید من ملهم از این باور مشترک همه ادیان آسمانی نشأت می‌گیرد که جهان را سرانجامی نیکو و روشن می‌کند.
 
معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه ایران در منطقه‌ای پرآشوب و پرتلاطم خاورمیانه یکیاز باثبات‌تین و امن ترین ک شورها  است گفت: برای دستیابی به تفاهم و مشترک و دائمی نیازمندمدهمکاری‌های مشترک سیاسی اجتماعی فرهنگی و اقتصادی هستیم.
 
وی در خصوص رویکرد اصولی دولت اظهار داشت: پایان بخشیدن به توهم ایران هراسی و زمینه‌سازی برای مشارکت راهبردی با همسایگان است که گردشگری به خوبی می تواند این نقش را ایفا نماید و در این سمپوزیوم جمع شده‌ایم تا با همفکری برای رسیدن به توسعه‌ای پایدار با بهره گیری از زظرفیت‌های گردشگری چاره‌جویی کنیم.  
 
جهانگیری تأکید کرد: نگاه سطحی و غیرعلمی بخشی‌نگری محیط زیست را ویران خواهد کرد و باید برنامه‌های توسعه‌ای با تکیه بر ماندگاری منابع اکولوژیکی و بهره‌وری اقتصادی تنظیم شود.
 
جهانگیری اظهار اشت: گردشگری پایدار مسلتزم پایداری محیط زیست است و پایداری محیط زیست منوط به سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری است در واقع گردشگری فعالیتی ارزآور است و ضمن برخوردار نمودن همه اقشار جامعه از درآمدهای آن کاهش فاصله طبقاتی توزیع عادلانه درآمد و همچنین اشتغال زایی را به همراه دارد.
 
معاون اول رئیس جمهور گفت: پایداری گردشگری مستلزم برنامه‌ریزی حفظ تنوع، و حمایت از مشارکت جوامع محلی و نظام اقتصاد است.
 
جهانگیری در ادامه افزود:در بحث گردشگری به مولفه های اقتصادی و در آمد زایی توجه وی‍‍ژه ای داریم،در واقع برکات امنیتی ،فرهنگی و اجتماعی گردشگری از مزایای صرف اقتصادی و مالی آن به مراتب بیشتر است.
 
وی با بیان اینکه گردشگری در نفس خود اساسا عامل تبدیل تازع به جاذبه و منازعه به مفاهمه است و گردشگری پتانسیل خلق جاذبه را دارد، گفت: ما امیدواریم در آینده نه چندان دور کشورمان به یکی از اولین مقاصد گردشگری تبدیل شود.
 
معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اینکه گردشگری عاملی برای توسعه جوامع محلی و تبادل فرهنگی به حساب می آید،اظهارداشت: گردشگری و محیط زیست مکمل یکدیگر هستند و ما در حال حاضر توجه ویژه ای به توسعه پایدار و الزامات زیست محیطی دنیای اطرافمان داریم.
 
جهانگیری اعلام کرد: برای رسیدن به اهداف سند چشم انداز بیست ساله در افق 1404 با استفاده از ظرفیت های فرهنگی، طبیعی، تاریخی، مذهبی و سلامت و بسیج کلیه امکانات و تامین زیرساخت های مورد نیاز و فراهم کردن بستر قانونی لازم است، که در نهایت موفق به میزبانی 20 میلیون گردشگر با حداقل 30 میلیارد دلار  درآمد خواهیم بود.
 
انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر: