کد خبر: ۲۰۵۲۸۵
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۳
رسانه‌های عبری خبر دادند یک هیأت رسمی اوکراینی مدتی است که برای رایزنی با شرکت‌های تسلیحاتی رژیم صهیونیستی وارد تل‌آویو شده است.

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری فارس، منابع عبری خبر دادند که هیأتی اوکراینی به منظور رایزنی با شرکت‌های سازنده تسلیحات در اراضی اشغالی و خرید جنگ‌افزار از آن‌ها وارد تل‌آویو شده است.

پایگاه خبری «عرب۴۸» به نقل از روزنامه عبری «هاآرتص» در این خصوص گزارش داد که یک هیأت رسمی از اوکراین از حدود یک هفته پیش وارد تل‌آویو شده و در تلاش است تا از چند شرکت صهیونیستی تسلیحات خریداری کند. طبق گزارش هاآرتص، تل‌آویو برای آنکه خشم روسیه را بر نینگیزد هنوز به شرکت‌های صهیونیستی اجازه فروش تسلیحات به اوکراین را نداده است.

اعضای این هیأت اوکراینی که به شدت راغب به خرید تسلیحات خوانده شده‌اند، با یک مقام ارشد سابق ارتش رژیم صهیونیستی که شرکتی در زمینه سرمایه‌گذاری‌های امنیتی دارد، دیدار کرده‌اند و با او راه‌های خرید تسلیحات را مورد بحث و بررسی قرار داده‌اند. 

هاآرتص همچنین به نقل از یک منبع در هیأت مذکور خبر داد که همگام با مخالفت کابنیه تل‌آویو با ارائه کمک‌های نظامی به اوکراین، وزارت جنگ این رژیم نیز تمام مجوزهای فروش اسلحه به کی‌یف را از زمان آغاز جنگ میان روسیه و اوکراین تعلیق کرده است.

این روزنامه عبری همچنین به نقل از برخی کارمندان عالی‌رتبه در اراضی اشغالی گزارش داد که اوکراین در سال اخیر میزان سفارش‌های خود برای خرید تسلیحات نظامی و دریافت اطلاعات از تل‌آویو را افزایش داده است. با این حال، این روزنامه مدعی شد که تل‌آویو به بسیاری از این درخواست‌ها پاسخ منفی داده است.

پیش از این، «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین نیز در گفت‌و‌گو و دیدار با «نفتالی بنت» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی درخواست تسلیحات کرده بود که تل‌آویو این خواسته را به علت ترس از واکنش روسیه نپذیرفت.

این گزارش در حالی منتشر شده است که  روزنامه عبری «یدیعوت آحارنوت» اخیرا خبر داد که یک نظام آموزشی سری متشکل از جنگجویان پیشین رژیم صهیونیستی از اعضای یگان‌های ویژه ارتش این رژیم از جمله «سایرت متکال» در خاک اوکراین حضور دارند و در حال آموزش به شبه‌نظامیان اوکراینی برای جنگ با نیروهای روسیه هستند.

«یوگن کورنیچوک» سفیر اوکراین در فلسطین اشغالی نیز پیش از آن اعلام کرده بود که شماری از عناصر اسرائیلی برای جنگ علیه روسیه به اوکراین رفته‌اند. کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی در این خصوص گزارش داده بود که سفیر اوکراین در تل‌‌آویو در پاسخ به سؤالی درباره مشارکت ساکنان اراضی اشغالی در جنگ با روسیه، گفته است: «هر کسی که گذرنامه اوکراینی داشته باشد و بخواهد برای جنگ برود، می‌تواند این کار را بکند. این از نظر من ایرادی ندارد». وی در ادامه به برخی از ساکنان اراضی اشغالی اشاره کرد که گذرنامه‌ اوکراینی دارند و خواهان جنگ در کنار ارتش اوکراین هستند.

یوگن کورنیچوک با بیان اینکه کی‌‌یف این افراد را به عنوان شهروند خود به رسمیت می‌شناسد، درباره شمار نیروهای ارتش رژیم صهیونیستی که برای جنگ با ارتش اوکراین رفته‌اند، گفت: «ما تعدادشان را نمی‌دانیم؛ می‌دانیم که آن‌ها آمده‌اند».

پیشتر، «لیور خیاط» سخنگوی وزارت خارجه رژیم صهیونیستی، در اولین واکنش تل‌آویو به تحولات شرق اوکراین واکنش از اقدام روسیه در به رسمیت شناختن دو منطقه لوهانسک و دونتسک در شرق اوکراین، ابراز نگرانی کرده بود.

وی در پیامی که در صفحه توییتری خود منتشر کرده بود، نوشته بود: «اسرائیل از امنیت ارضی و حاکمیت اوکراین حمایت می‌کند و نگران اقدامات انجام شده در شرق این کشور است. اسرائیل خود را در نگرانی‌های جامعه بین‌الملل در خصوص گام‌های برداشته شده در شرق اوکراین و تشدید جدی اوضاع شریک می‌داند و برای یک راه‌حل دیپلماتیک که به آرامش منتهی شود، امیدوار است و در صورت درخواست، آماده کمک است».

این مقام صهیونیست همچنین ضمن ابراز نگرانی از اوضاع صهیونیست‌ها و یهودیان ساکن شرق اوکراین افزوده بود: «اسرائیل از تمامیت ارضی و حاکمیت اوکراین حمایت می‌کند. اسرائیل نگران رفاه هزاران شهروند اسرائیلی ساکن در اوکراین و رفاه جامعه بزرگ یهودیان در این کشور است». خیاط همچنین با ابراز آمادگی در خصوص کمک‌های بشردوستانه رژیم صهیونیستی به اوکراین نوشت: «اسرائیل آماده و مایل است تا فوراً کمک‌های بشردوستانه را بر اساس نیاز این کشور به اوکراین منتقل کند و در این خصوص این موضوع با مقامات اوکراینی در تماس است».

انتهای پیام/م

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار