کد خبر: ۲۰۵۳۶۶
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۲
عضو هیئت مدیره کانون سراسری جایگاهداران سوخت گفت: فرآورده نفتی پس از تولید باید ۷۲ ساعت در مخازن پخش فرآورده‌های نفتی باقی بماند، اما مصرف بالا مانع می‌شود.

آقای امیری عضو هیئت مدیره کانون سراسری جایگاهداران سوخت گفت: کسری‌های بنزین، ناشی از فرآیند تولید است و در جایگاه‌های کشور اثر خود را نشان می‌دهد؛ قبلا برای بالا بردن اکتان بنزین، از ماده‌ای به نام تترا اتیل سرب استفاده می‌کردند که به علت سرطان زا بودن، از دنیا منسوخ شده و حالا به جای آن، از MTB استفاده می‌شود که چندین بار، فرّارتر از تترا اتیل سرب است.

او می‌گوید: جایگاهداران به علت تبخیر بیش از حد بنزین و گازوئیل، متضرر می‌شوند که یک علت دیگر آن، تاثیرات دمایی است؛ یعنی فرآورده با سرعت پس از تولید، به سمت جایگاه‌ها می‌رود و در مخازن جایگاه‌ها سرد می‌شود. این دو عامل در کنار یکدیگر، روی حجم نهایی فرآورده در مخازن جایگاه‌ها تاثیر می‌گذارد و کسری را به همراه دارد که به تبع آن، شرکت پخش فرآورده‌های نفتی، جایگاهداران را به تعزیرات معرفی و این سازمان هم صرف نظر از مسائل کارشناسی، جایگاهداران را به جرم ناکرده جریمه می‌کند.

به گفته آقای امیری، تانکر‌های سوخترسان به جایگاه‌ها دارای حجم‌های ۱۲، ۱۹ و ۳۱ هزار لیتری هستند که اگر بلافاصله پس از تولید، بنزین را به جایگاه‌ها منتقل کنند، کسری بیشتری در جایگاه‌ها اتفاق می‌افتد. فرآورده پس از تولید باید ۷۲ ساعت در مخازن پخش فرآورده‌های نفتی باقی بماند تا ماده MTB از آن جدا شود و وقتی به جایگاه رسید، کسری کمتری در مخازن جایگاه دیده شود؛ اما، چون مصرف بنزین و گازوئیل بالاست، امکان این که ۷۲ ساعت در مخازن باقی بمانند، وجود ندارد.

این عضو کانون سراسری جایگاهداران سوخت می‌گوید: یک جایگاه کم فروش روستایی در آذربایجان شرقی، ۷ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان جریمه شده که اگر تمام جایگاه به فروش برسد، به این رقم نمی‌رسد.

آقای جواد اوجی وزیر نفت هم گفته به دنبال سفر‌های نوروزی مصرف بنزین ۲۳ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار