کد خبر: ۲۰۵۵۶۸
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۵
ارزیابی های اولیه سرما زدگی یک ماه اخیر در سطح 14 استان کشور از خسارت 40هزار ملیارد تومانی به باغداران حکایت دارد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ؛ محمدمهدی برومندی معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرگزاری صدا و سیما گفت : 14 استان از جمله استان‌های کرمان ، یزد ،فارس، اصفهان ،خراسان رضوی ، خراسان شمالی ، خوزستان ، اردبیل ،همدان، مرکزی، قم ،سمنان ،کهگیلویه و بویر احمد وگلستان دچار سرمازدگی شده اند.
برومندی گفت : بروآورد اولیه نشان می دهد بالغ بر ۴۵۰ هزار هکتار از باغات کشور دچار سرمازدگی شده اند. البته میزان خسارت وارده در محصولات و استان های مختلف، متفاوت است. به طور مثال در محصولی مانند پسته بیش از ۵۰۰ هزار تن و حدود 202 هزار هکتار از باغات پسته دچار سرمازدگی شده که در استان فارس ۶۷ درصد، در استان کرمان ۵۵ درصد ، در استان اصفهان ۲۰ درصد از پسته دچار سرمازدگی شده است.
به طور میانگین در محصول بادام تقریباً ۶۶ هزار هکتار ، در محصول انگور تقریبا ۴۷ هزار هکتار ، در محصول گردو تقریباً ۲۰ هزار هکتار از باغات کشور در استان‌های مختلف دچار خسارت و سرمازدگی شده است
معاون امور باغبانی در مورد اقدامات وزارت جهاد کشاورزی برای حمایت از کشاورزان خسارت دیده گفت : وزیر جهاد کشاورزی طی نامه ای از دولت محترم در خواست کرده اند تسهیلات ارزان‌قیمت قرض الحسنه در اختیار وزارت جهاد کشاورزی و بانک کشاورزی قرار بگیرد که بتوانیم به خسارت دیدگان تسهیلات بانکی پرداخت کنیم و همینطور به دنبال این هستیم یارانه ای را از دولت برای باغدارانی که تسهیلاتی را به منظور تولید دریافت کرده اند و بدهی هایی به بانک های کشاورزی و یا سایر بانک‌ها دارند بگیریم، به گونه ای که بتوان سود و تسهیلات این بدهی ها را به کشاورزان پرداخت و اصل تسهیلات را تمدید و به سال‌های بعد موکول و استمهال کرد.
او افزود :صندوق بیمه محصولات کشاورزی موضوع سرمازدگی را در دستور کار خود قرار داده و در حال تامین اعتبارات است تا با پرداخت هرچه سریعتر بتواند بخشی از خسارت های کشاورزان را پرداخت نماید .
برومندی در پایان گفت : ریاست محترم جمهور و وزیرجهاد کشاورزی با عنایت به توصیه‌های مقام معظم رهبری ، بر استفاده از روش‌های علمی و دانش بنیان که بتوانیم ایمنی بیشتری را برای باغات ایجاد کنیم تاکید داشتند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار