کد خبر: ۲۰۶۰۵
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۸
گزارش «تجارت» از حواشی هفتمین انتخابات هیات مدیره نظام مهندسی ساختمان
از طرفی دیگر با ابلاغیه وزیرراه وشهرسازی مبنی برعدم حضور دوشغله ها در انتخابات هیات مدیره نظام مهندسی ساختمان سال جاری به نظر می رسد که حال وهوای انتخابات امسال نسبت به سالهای گذشته متفاوت بوده وهمین امر می تواند در نتیجه انتخابات تاثیر بسزایی داشته باشد.
 احمدرضا صباغي -گروه راه ومسکن: درحالی که کمتر از24 ساعت به آغاز انتخابات هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان باقی مانده است به نظر می رسد که فعالان بخش مسکن وساخت وساز در این مدت کوتاه نگاهی ویژه به نحوه برگزاری این انتخابات ونتایج آن درشهرهای مختلف کشور داشته باشند.
اما نکته مهمی  که درانتخابات هیات مدیره نظام مهندسی ساختمان امسال خیلی جنجال برانگیز شد وسر وصدا کرد ابلاغیه وزیرراه وشهرسازی مبنی برعدم حضور دوشغله ها در انتخابات نظام مهندسی ساختمان است که این ابلاغیه حتی پای عباس آخوندی را هم به مجلس شورای اسلامی باز کرد تا وی مورد آزمایش مجدد نمایندگان خانه ملت قرار بگیرد.
درحقیقت ازدیگرحواشی مهم وبرجسته انتخابات هیات مدیره نظام مهندسی ساختمان سال جاری انصراف ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور از حضور در این انتخابات است به طوری که اکبرترکان هفته گذشته طی بیانیه‌ای رسمی مشغله کاری در مناطفق آزاد کشور را مهمترین دلیل انصراف خود از انتخابات سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور اعلام کرد.
از طرفی دیگر با ابلاغیه وزیرراه وشهرسازی مبنی برعدم حضور دوشغله ها در انتخابات هیات مدیره نظام مهندسی ساختمان سال جاری به نظر می رسد که حال وهوای انتخابات امسال نسبت به سالهای گذشته  متفاوت بوده وهمین امر می تواند در نتیجه انتخابات تاثیر بسزایی داشته باشد.
در واقع حوزه نظام مهندسی ساختمان به دلیل اینکه در سالهای گذشته به عنوان یک شغل برای مهندسان تعریف نشده بود به لحاظ درآمدی مورد توجه بسیاری از مهندسان رشته‌های مختلف ساختمان قرار می گرفت اما ابلاغیه اخیر وزیر راه وشهرسازی سبب شد تا نظارت برساختمانها برای مهندسان یک شغل محسوب شود.
ازسوی دیگر متاسفانه در سالهای گذشته حوزه نظام مهندسی ساختمان به دلیل عملکرد ضعیف مدیران با انتقادات وحتی مشکلات ساختمانی فراوانی از سوی سازندگان وحتی مردم عادی مواجه شده است به طوری که اکبرترکان ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در اظهار نظری جالب از حضور گسترده غیر متخصصان در این حوزه خبرداده  است.
اما هفتمین دوره انتخابات هیات مدیره سازمان نظلم مهندسی ساختمان در حالی برگزار می‌شود که این انتخابات به لحاظ چند ویژگی مهم ازاهمیت بالایی برخوردار است به طوری که در این انتخابات برای نخستین بار از داوطلبان فارغ التحصیل درهفت رشته تحصیلی ثبت نام به عمل آمده است.
ازسوی دیگر الکترونیکی برگزارشدن انتخابات هم ازدیگر مزایای این دوره از انتخابات هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان است که برگزاری الکترونیکی انتخابات برای نخستین بار وبه صورت آزمایشی در استانهای کشور انجام می شود.ازطرفی در انتخابات پیش رو از داوطلبان گواهی سو پیشینه وعدم اعتیاد به موادمخدر اخذ خواهد شد که این ویژگی در ادوار گذشته انتخابات سابقه نداشته است.
اما تایید صلاحیت شرکت کنندگان در انتخابات موضوعی بوده است که در ادوار گذشته انتخابات هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان چندان مورد توجه قرار نمی گرفت به طوری که در دوره های گذشته انتخابات شاهد لابی گری وجناح بندی بسیاری از دواطلبان بودیم که این موضوع بادرایت وزیر راه وشهرسازی وصادرشدن ابلاغیه ای مبنی برممنوعیت حضور دوشغله ها درانتخابات هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان به طورکاملا محسوسی کنترل شد.
تشکیل بانک اطلاعاتی از مهندسان عضو در سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور از دیگر مزایای مهم هفتمین انتخابات هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان در کشور است.
اما با وجود امتیازات مثبتی که برشمرده شد به جرات می توان گفت که مهمترین وجه تمایز هفتمین انتخابات هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان ممنوعیت حضور کاندیداهای دوشغله در انتخابات است که این موضوع عملکرد قاطع وروشن وزیر راه وشهرسازی را نشان می دهد.
 به هرحال انتخابات هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان با وجود حواشی مختلف ومتعددی که ازابلاغیه وزیر راه وشهرسازی درباره این انتخابات گرفته تا انصراف اکبرترکان ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور طی روزهای اخیر به وقوع پیوسته است در روزهای 16 و17 مهرماه سال جاری برگزار خواهدشد.
از طرفی با توجه به اینکه هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان در استانهای مختلف نقش بسزایی در رضایت ویا عدم رضایت سازندگان ویا حتی مردم عادی از روند کاری مهندسان ناظر دارند به نظر می رسد که حضور افراد خبره ومجرب در سازمانهای نظام مهندسی ساختمان به یک ضرورت غیر قابل انکار تبدیل شده است.بنابراین نکته مهم واساسی درهفتمین انتخابات هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان حضور جامعه مهندسی کشور در این انتخابات است تا آنها با انتخاب افرادی کارکشته وبا تجربه در این نهاد نظارتی-عمرانی سبب شوند تا دیگر حوزه نظام مهندسی ساختمان مانند سالهای قبل با اعتراض های شدید نسبت به تایید کیفیت ساخت وسازها در کشور روبرو نشود.

نام:
ایمیل:
* نظر: