به گزارش تجارتنیوز، شرکتهای خودروسازی علیرغم شرایط همهگیری کرونا سودآوری زیادی داشتند. اما چطور در شرایطی که اکثر کسب و کارها در جهان متضرر شدهاند شرکتهای خودرو سازی سودآوری داشتند؟براساس گزارشهای رسمی مالی، مجموع درآمد خودروسازیهای آستونمارتین، گروه بامو، دامیلر، فراری، فورد، گروه جیلی، جنرالموتورز، هوندا، گروه خودرویی هیوندای، ایسوزو، مزدا، اتحاد رنو-نیسان، استلانتیس، سوبارو، سوزوکی، گروه تاتا، تسلا، تویوتا و گروه فولکسواگن برابر ۱.۸۹ ترلیون دلار بوده است.این رقم در مقایسه با درآمد این خودروسازان در سالهای ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ بهترتیب ۶ و ۱۳ درصد رشد را به خود دیده است.این شرکتها در سال ۲۰۲۱ ۶۹.۵۴ میلیون وسیلهنقلیه فروختهاند؛ رقمی که نسبتبه سالهای ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ بهترتیب تا ۱۴ و ۲ درصد رشد داشته است.نتیجه مقایسه این دادهها بیان میکند که خودروسازان یا قیمتهایشان را افزایش دادهاند یا از تخفیفهای سالانهشان کاستهاند.بخشی از نتیجه عجیب مقایسه واحدهای فروختهشده در برابر سود، بهخاطر کمبود جهانی تراشه در سالهای اخیر قابل توجیه است.این شرکتها درنتیجه افزایش تقاضای ناشی از ممنوعیتهای حاصل از همهگیری ویروس کرونا و امکان ساخت خودروهای کمتر، قیمتهای خود را افزایش دادهاند.نتایج بررسیها نشان میدهد که سود متوسط برای هر واحد فروخته شده در سال ۲۰۲۱ برابر ۲۷,۲۷۰ دلار بوده؛ این رقم در مقایسه با سالهای ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ بهترتیب ۱۰ و ۱۱ درصد افزایش داشته است.۲۰۲۰ بدترین سال مالی، سود بیشتر در ۲۰۲۱
بگذارید از دیدی دیگر به دادهها نگاه کنیم. اگر میزان درآمد شرکتها را از فروش هر دستگاه بررسی کنیم، میبینیم که این رقم در میان سالهای ۲۰۱۹، ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ کاهش و سپس افزایش داشته است.این رقم برای سالهای یادشده بهترتیب برابر ۱,۲۷۰، ۸۹۲ و ۲,۰۶۹ دلار بوده است.خودروسازان و تامینکنندگان با فروش خودروهای برقی و مدلهای شاسیبلند موفق شدند تا کاهش سود ناشی از فروش مدلهای برقی کمدرآمد نظیر سدانهای احتراق داخلی را جبران کنند.