کد خبر: ۲۰۶۴۶۸
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۲
آذرمند گفت: جایگزینی صورت حساب الکترونیکی به جای فیزیکی، اعتبار صورت حساب، کارایی و شفافیت گردش مالی را افزایش می‌دهد.

حمید آذر‌مند مدیر اداره تامین مالی زنجیره تولید بانک مرکزی در گفت و گوی تلویزیونی به تشریح موضوع جایگزینی صورت حساب الکترونیکی پرداخت و به سوالات زیر پاسخ داد.

سوال: از ابتدای اردیبهشت چه مشاغلی برای دریافت تسهیلات مرتبط با زنجیره تولید نیازمند به داشتن صورت حساب الکترونیکی هستند؟

آذر مند: صورت حساب الکترونیکی ثبت شده در سامانه جامع تجارت از این به بعد به عنوان اسناد مورد نیاز برای پرداخت تسهیلات منظور می شود و به تدریج صورت حساب فیزیکی حذف خواهد شد. همچنین بانک مرکزی به بانک‌ها ابلاغ کرده، از این به بعد صورت حساب الکترونیکی برای انواع تسهیلات که نیاز به صورت حساب دارند، مبنا قرار گیرد.

سوال: هم اکنون کدام صنایع مشمول صورت حساب به صورت الکترونیک می‌شوند؟

آذر مند: از ابتدای اردیبهشت طبق اعلام وزارت صنعت در ۷ استان، خراسان رضوی، یزد، فارس، تهران، آذربایجان شرقی، مرکزی و خوزستان صنایع غذایی، تایر، قطعات خودرو، لوازم خانگی، مصالح ساختمانی مشمول این ابلاغیه می‌شوند. همچنین از ۱۵ اردیبهشت در تمام استان‌ها ۵ صنعت مشمول خواهند بود و از ابتدای خرداد تمام فعالیت‌ها در تمام استان‌ها مشمول صورت حساب الکترونیکی خواهند بود.

سوال: استعلام این صورت حساب‌ها به چه صورتی است؟

آذر مند: فروشنده محصول و کالا به سامانه جامع تجارت مراجعه و نسبت به ثبت صورت حساب خود در سامانه اقدام می‌کنند و بانک‌های عامل در فرایند کار، این صورت حساب را از سامانه جامع تجارت استعلام می‌کنند.

سوال: صورت حساب الکترونیکی دارای چه مزایایی است؟

آذر مند: جایگزینی صوت حساب الکترونیکی اعتبار صورت حساب، کارایی و شفافیت گردش مالی افزایش می‌دهد و امکان صدور و سواستفاده از صورت حساب جعلی و تامین مالی مکرر صورت حساب را کاهش می‌دهد. همچنین زیر ساخت لازم برای توسعه نظام تامین مالی زنجیره را برای نظام پولی و مالی تامین می‌کند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار