کد خبر: ۲۰۶۷۹۵
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۸
در مرحله پنجم طرح خرید شفاف، قیمت وارد کننده و حداکثر قیمت مصرف کننده روی کالاهای وارداتی درج می‌شود و فروشندگان می‌توانند در این بازه قیمتی با یکدیگر رقابت کنند.

سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، همزمان با آغاز مرحله پنجم درج قیمت از دیروز، جداول ضرایب سود و هزینه‌های شبکه‌های توزیع و عرضه را منتشر کرد. در این رابطه مدیر کل نظارت بر خدمات عمومی شبکه توزیع وزارت صمت توضیحاتی ارائه داد.

وارد کننده در طرح درج قیمت باید چه مراحلی را طی کنند؟

حسین لویی: همه تولید کننده و وارد کننده‌ها باید دو نوع قیمت را روی کالا درج کنند، اول قیمت تولیدکننده یا وارد کننده و دوم حداکثر قیمت مصرف کننده که تفاوتی برای شرکت‌های تولیدی یا وارداتی ندارد. قانون حمایت از مصرف کننده که در سال ۸۸ مصوب شده تفاوتی برای تولید داخل یا کالای وارد شده نمی گذارد. کالا‌هایی که برای آن‌ها واردات اتفاق می‌آُفتد قیمت وارد کننده درج می‌شود و مالیات بر ارزش افزوده و ضرایب سود عمده  نیز به آن اضافه می‌شود و عرضه کنندگان می‌تواند پایین‌تر از قیمت حداکثر آن را به فروش برساند.

فروشندگان در مقابل درج قیمت کالا باید چه کنند؟

حسین لویی: روی کالا قیمت وارد کننده و قیمت حداکثر قیمت مصرف کننده درج می‌شود. فروشندگان می‌توانند در بین  این بازه قیمتی با یک دیگر رقابت کنند.به عنوان مثال خریداران در رابطه با موبایل می‌توانند با از سامانه همتا و گارانتی استعلام بگیرند و از قاچاق بودن کالا باخبر شوند.

اگر کالایی شناسه تولید نداشته باشد قاچاق است؟

حسین لویی: کالایی که شناسه تولید ندارد قاچاق محسوب می‌شود و ما با آن فروشنده برخورد می کنیم. ما خواهشمند هستیم که اگر  خریداری با کالای  قاچاق مواجه شده با شماره ۱۲۴ تماس بگیرد.

موارد استثنا شامل چه کالا‌هایی می‌شود؟

حسین لویی: با آغاز مرحله پنجم اجرای طرح، همه کالا‌ها به جز ۱۳ گروه کالایی، مشمول درج همزمان قیمت تولیدکننده و مصرف کننده شوند. 

این ۱۳ گروه شامل موارد زیر می‌شود
الف – اقلام دارویی و پزشکی
ب – مواد اولیه و کالا‌های واسطه‌ای غیر قابل عرضه به مصرف کننده نهایی
ج – انواع البسه، پارچه و پوشاک
د – انواع طلا، جواهر و زیور آلات
ه_ انواع صنایع دستی
و – محصولات کشاورزی غیر بسته‌بندی
ز- محصولات بورسی و کالا‌های عرضه شده در بورس
ح – انواع قطعات، ابزار و لوازم غیربسته‌بندی
ط – انواع مصالح ساختمانی غیر قابل بسته‌بندی‌ی – محصولاتی که امکان بسته‌بندی ندارند
ک – انواع لوازم‌التحریر غیر قابل بسته‌بندی
ل – گوشت، مرغ، تخم مرغ، شکر، برنج
م – کالا‌های صنفی که در محل تولید عرضه می‌شوند از قبیل آش، حلیم، قنادی و …

 

طرح خرید شفاف (یا همان درج قیمت تولیدکننده) از دی ماه آغاز شده و تا تابستان ۱۴۰۱ ادامه خواهد داشت. در مرحله از این طرح تعدادی کالا ملزم به درج قیمت تولیدکننده به جای مصرف کننده شدند، اما در نهایت به دلیل نارضایتی‌ها از حذف قیمت مصرف کننده مقرر شد که از امروز با آغاز مرحله پنجم اجرای طرح، همه کالاها به جز ۱۳ گروه کالایی، مشمول درج همزمان قیمت تولیدکننده و مصرف کننده شوند. 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار