کد خبر: ۲۰۷۰۲۸
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۶
قائم مقام سازمان جنگل ها گفت: جنگل های زاگرس با کنترل ۴۰ درصد نزولات جوی، قدرت نفوذ ۵۰ تا ۶۰ میلیارد متر مکعب آب را دارند.

آقای رضا بیانی گفت: جنگل های کشور در پنج ناحیه رویشی واقع شدند که گونه ها و تیپ های مختلف گیاهی متناسب با دما و بارش در این نواحی مستقر هستند.

به گفته او، از ۳۰ میلیون هکتار نواحی رویشی ۶ میلیون هکتار درون جنگل های زاگرس است که برای حفظ و احیای آن تمامی دستگاه ها باید همکاری کنند تا ناحیه پوششی را ارتقا دهند.

بیانی می گوید: ناحیه رویشی زاگرس ۴۰ درصد جنگل های کشور را تشکیل می دهد و از آنجا که جنگل های زاگرس در مناطق بحرانی و نیمه بحرانی به دلیل عواملی همچون سیل، فرسایش و تغییر کاربری قرار دارند؛ بنابراین از طریق بحث های آبخیزداری و سوخت های جایگزین باید نواحی جنگل های زاگرس احیا شود.

قائم مقام سازمان جنگل ها گفت: فرسایش خاک در نواحی مختلف کشور متغیر است به طوری که در برخی مناطق ۸ تن در هکتار و حتی به ۳۰ تن در هگتار می رسد. 

منطقه پهنه رویشی زاگرس با گستردگی در ۱۱ استان کشور و با وسعت ۶ میلیون هکتار یکی از مهمترین رویشگاه های کشور محسوب می شود که با کنترل ۴۰ درصد نزولات جوی و وجود ۴۲ سد مخزنی با حجم ذخیره ۳۴ میلیارد متر مکعب نقش بسزایی در تنظیم چرخه آب و امنیت غذایی کشور دارد.

جنگل های زاگرس از دیرباز در معرض آسیب های فراوان بوده که طی سالیان اخیر دست اندازی بی رویه و خشکسالی شرایط را وخیم تر کرده است که با وجود اهمیت رویشگاه های جنگلی در امینت غذایی، برنامه های خوبی برای احیای جنگل های زاگرس در دستور کار قرار گرفته است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار