کد خبر: ۲۰۷۱۴۵
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۸

مصرف نجومی برق توسط پرمصرف‌های بخش خانگی، سالانه کشور را از درآمد ۲/۱۱ هزار میلیارد تومانی ناشی از عدم صادرات برق محروم می‌کند.
به گزارش فارس، بر اساس اطلاعات منتشر شده در سامانه کدال، میزان صادرات برق کشور در سال ۱۳۹۹ به لحاظ انرژی تنها ۳ درصد از کل انرژی به فروش رفته در کشور را تشکیل داده است، درحالی که میزان آورده مالی همین ۳ درصد برق فروش رفته معادل ۴۰ درصد کل درآمد حاصل از فروش برق در سال ۱۳۹۹ است. موضوع صادرات نامتناسب برق در شرایطی رقم می‌خورد که وجود مرز خشکی مشترک ایران با هفت کشور که عمدتاً در تأمین نیاز به انرژی برق، خود با مشکلات عدیده مواجه هستند و همچنین نوار ساحلی ۱۴۴۱ کیلومتر در شمال و جنوب ایران از دلایلی است که ظرفیت تبدیل شدن به قطب انرژی غرب آسیا را برای ایران به وجود می‌آورد. بیان چنین آمار و اطلاعاتی این سؤال را به وجود می‌آورد که چرا کشور با وجود درآمد سرشار تنها ۳ درصد از کل برق فروش رفته خود را در یک سال صادر نمی‌کند و با گسترش آمار صادرات از منابع ارزی سرشار این محل برای توسعه اقتصادی بهره نمی‌برد؟ پاسخ این سؤال می‌تواند جنبه‌های متفاوتی را در بر بگیرد، اما یکی از مهم‌ترین موانع توسعه صادرات برق کشور، مواجهه با اوج بار تابستان است. کشوری که از ظرفیت نصب شده نیروگاهی نزدیک به ۹۰ هزار مگاوات بهره می‌برد، در بازه‌های زمانی کوتاه به دلایل عنوان شده توان تأمین صد درصدی برق در کشور را ندارد و این مسئله به صورت قطعی به زندگی مردم ضربه وارد می‌کند.
پرمصرف‌ها مانع ایجاد درآمد ۱۱ هزار میلیارد تومانی
مصرف زیاد برق سبب شده توسعه قرارداد‌های صادراتی برق تحت تأثیر قرار گرفته و عملاً کشور از یک منبع درآمدی سرشار فاصله بگیرد. زمانی‌که به طور دقیق‌تر به مسئله ناترازی برق کشور در فصل تابستان به عنوان عامل مهم توسعه صادرات انرژی نگاه می‌کنیم، متوجه خواهیم شد که تنها مشترکان پرمصرف عامل اصلی ناترازی به حساب آمده و به طریق اولی مانع صادرات برق کشور هستند. بر مبنای آمار مستند ارائه شده در تابستان ۱۴۰۰، میزان مصرف فراتر از الگوی مشترکان خانگی پرمصرف، دقیقاً معادل ۷ میلیارد کیلووات ساعت برآورد می‌شود. بر این مبنا در شرایطی که همه مشترکان پرمصرف نسبت به استفاده برق در الگوی مصرف تعیین شده اقدام می‌کردند، ۷ میلیارد کیلووات ساعت برق کشور مصرف نمی‌شد و کشور عملاً با خاموشی مواجه نمی‌شد. بر همین اساس با توجه به نرخ صادرات برق منتشر شده در سامانه کدال، اگر مشترکان پرمصرف در الگوی تعیین شده از برق استفاده می‌کردند و برق مازاد مصرف آن‌ها به جای روشن کردن چلچراغ واحد‌های مسکونی، صادر می‌شد، زمینه کسب درآمد ۱۱ هزار و ۱۹۰ میلیون تومانی معادل ۵۰ درصد از کل درآمد فروش برق به داخل کشور مهیا می‌شد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار