سرویس اقتصادی جوان آنلاین: طی سالهای گذشته و به ویژه از سال ۹۷ به بعد به دلایل مختلف از جمله خروج خودروسازان خارجی از ایران، افزایش قیمت ارز، ممنوعیت واردات خودرو، کاهش تولید خودرو توسط خودروسازان داخلی قیمت خودرو به طور مداوم در حال افزایش بوده است و بازار خودرو با توجه به اینکه هیچگاه توقف رشد قیمت نداشته، یکی از ملتهبترین بازارها به شمار میرود، البته هیچ نیز وعدههای کنترل قیمت خودرو در بازار طی این چند سال محقق نشده است.
وزیر صمت: قیمت تمام شده خودرو باید کاهش یابد
سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت در بهمن ماه سال گذشته در برنامه ثریا اعلام کرد که باید قیمت تمام شده خودرو کاهش یابد. قیمت خودروها واقعی نیست و تا پایان سال ۱۴۰۱ باید ۱۵ درصد قیمت تمام شده خودرو کاهش یابد، اما با وجود این ادعای وزیر اثری از کاهش قیمتها تاکنون وجود ندارد، به طوری که طی چند روز اخیر یکی از خودروسازان بزرگ کشور قیمت ۲۳ محصول تولیدی خود را در فروردین اعلام کرد که بررسی قیمت کارخانهای این خودروها در فروردین ۱۴۰۱ نسبت به اسفند ۱۴۰۰ حاکی از افزایش تا یک میلیون تومانی قیمت اغلب خودروهای این خودروسازی است.
قیمت خودرو در بازار نیز روند صعودی خود را حفظ کرده است و هیچ کنترلی بر این بازار وجود ندارد و اغلب دستاندرکاران این بازار عرضه کم نسبت به تقاضا را مهمترین عامل خودرو عنوان میکنند.
منوچهر منطقی معاون صنایع حمل و نقل وزات صمت در این باره میگوید: وقتی در برابر تقاضا عرضه کم است، به طور طبیعی قیمت بالا میرود و قیمت عرضه خودرو در کارخانه تا بازار، فاصله معناداری پیدا میکند.
* معاون وزیر: افزایش تقاضا و عرضه کم عاملی برای افزایش قیمت خودرو
به گزارش فارس البته بسیاری از دستاندرکاران بازار خودرو معتقدند که مباحث مربوط به ادامه ممنوعیت واردات خودرو نیز بر افزایش قیمتها تاثیرگذاشته است.
* رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو: کاهش ۳۵ درصدی عرضه عامل گرانی خودرو
سعید مؤتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو تهران با اشاره به تفاوت ۹۰ درصدی قیمت خودرو بازار نسبت به کارخانه اظهار داشت: کاهش ۳۵ درصدی عرضه خودرو از سال ۹۷ به بعد باعث شده خودرو در بازار بسیار گرانتر از کارخانه باشد.
وی با بیان اینکه قیمت خودرو در بازار نسبت به اسفند ۱۴۰۰ حدود ۱۰ تا ۱۳ درصد افزایش یافته است، گفت: یکی از دلایل آن عدم واردات خودرو است. در اواخر سال گذشته بحث واردات مجدد خودرو مطرح شد به همین دلیل تا حدودی قیمت خودرو در بازار کاهش یافت، اما با آغاز سال جدید و مباحثی که در مورد ادامه ممنوعیت واردات خودرو مطرح شد، باز هم قیمت خودرو افزایش یافت.
مؤتمنی در مورد قیمت خودرو نیز بیان داشت: قیمت پراید ۱۱۱ در بازار در حال حاضر حدود ۲۰۰ میلیون تومان است، در حالی که قیمت این خودرو در اسفند ماه ۱۸۲ میلیون تومان بود، همچنین قیمت خودرو پژو ۲۰۶ تیپ دو مدل ۱۴۰۰ هماکنون در بازار ۲۸۸ میلیون تومان است، در حالی که قیمت این خودرو در اسفند ماه سال گذشته حدود ۲۶۳ میلیون تومان بود.
* کارشناس خودرو: یکی از دلایل افزایش قیمت خودرو ممنوعیت واردات است
سپهر زنگنه کارشناس بازار و صنعت خودرو نیز در رابطه با دلایل افزایش قیمت خودرو در روزهای اخیر معتقد است که قطعا یکی از دلایل افزایش قیمت خودرو در روزهای اخیر مساله ممنوعیت واردات خودرو است.
به گفته وی با توجه به نوسانات بازار بورس، راکد بودن بازار مسکن، دارندگان پولهای راکد، اضافه و سرگردان سرمایههای خود را به بازار خودرو وارد میکنند و با توجه به اینکه قیمت خودرو در کشور دائما افزایشی بوده و هیچگاه کاهش نبوده است، بنابراین سرمایهها به این سمت سرازیر میشود.
* مدیرعامل ایران خودرو: سفتهبازی در بازار خودرو را گران کرده است
مهدی خطیبی مدیرعامل ایران خودرو نیز در دفاع از خود در پاسخ به سؤال فارس مبنی بر اینکه گفته میشود، با کاشه عرضه خودرو پس از تعطیلات نوروز نسبت به اسفند ماه، قیمت خودرو در بازار افزایش یافته است، گفت: متغیرهای کلان اقتصادی بر روی برخی فعل و انفعالات در بازار و تقاضای سفتهبازاری خودرو از مسائلی است که میتواند بر قیمت خودرو در بازار تاثیرگذار باشد، اما افزایش قیمت خودرو در بازار به علت کاهش عرضه خودرو توسط ایران خودرو را تکذیب میکنم.
بررسی مسائل مطرح شده از سوی کارشناسان و دستاندرکاران صنعت خودرو حاکی از آن است که یکی از مهمترین عوامل موثر بر افزایش قیمت خودرو عدم تناسب بین عرضه و تقاضا است، بنابراین در صورتی که وعده وزیر صمت برای تولید یک میلیون و ۵۰۰ هزار خودرو در سال جاری محقق شود، میتوان امیدوار بود که قیمت خودرو تا حدی کاهش یابد و یا کنترل شود.