کد خبر: ۲۰۷۲۳۶
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۴:۰۵

سرکشی قیمت‌ها در بازار خودرو همچنان ادامه دارد، به طوری که قیمت پراید به بالای ۲۰۰ میلیون تومان و پژو ۲۰۶ به بیش از ۳۰۰ میلیون تومان رسیده و حالا مشتریان باید این خودرو‌ها را با نرخ نجومی خریداری کنند.
به گزارش نبض صنعت، افزایش قیمت خودرو در بازار که از نخستین روز‌های سال جدید شتاب گرفته، با شروع اردیبهشت نیز ادامه یافته و در شش روز گذشته این بازار شاهد قیمت‌های جدید و ثبت رکورد‌هایی غیرقابل پیش‌بینی بود.
رشد قیمت اگرچه در تمام انواع و مدل‌های خودرو مشاهده می‌شود، اما شتاب افزایش نرخ در پرفروش‌ها بسیار بیشتر است به گونه‌ای که پراید در نخستین روز‌های اردیبهشت ۲۰۰ میلیون تومان را پشت سرگذاشت و با قیمت ۲۰۱ میلیون تومان آگهی شد. دیگر خودرو‌های پرفروش هم همچنان در حال رشد قیمت هستند، دناپلاس اتوماتیک مدل ۱۴۰۱ روز گذشته با قیمت ۴۹۳ میلیون تومان در بازار خودرو معامله شد و دنا معمولی ۱۴۰۱ به ۳۸۶ میلیون تومان رسید.
تیبا هاچ‌بک پلاس تا ۲۱۳ میلیون تومان آگهی شد. پژو ۲۰۶ تیپ۲ تا ۳۰۳ میلیون تومان بالا رفت و پژو ۲۰۶ تیپ۵ به ۳۳۵ میلیون تومان رسید. پژو پارس اتوماتیک نیز با ۴۴۶ میلیون تومان معامله شد و تارا اتوماتیک با ۵میلیون افزایش قیمت تا ۵۸۵ میلیون تومان رشد قیمت داشت.
کارشناسان چه می‌گویند
کارشناسان معتقدند فاصله زیاد بین عرضه و تقاضا قیمت خودرو را بالا نگه داشته و شکاف قیمت کارخانه تا بازار را هر روز عمیق‌تر می‌کند. به باور آنان رکود بازار شب عید که ناشی از انتظار برای توافق هسته‌ای، کاهش نرخ دلار و ورود احتمالی خودرو‌های خارجی به بازار پس از آزادسازی واردات بود، حالا با ابهام روبه‌رو شده و انتظارات تورمی، جای خود را به شتاب برای خرید داده است، حالا متقاضیان با یک‌ماه تأخیر وارد بازار شده‌اند و این به فشار برای افزایش قیمت خودرو دامن زده است.
با این حال برخی فعالان صنفی معتقدند قیمت‌های آگهی‌شده با واقعیت بازار متفاوت است. سعید مؤتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی تهران در این زمینه گفت: قیمت اعلامی در آگهی‌ها به ویژه برای خودرویی مانند پراید که از سال ۹۹ تولید نمی‌شود، قیمتی نیست که معامله شود.
وی افزود: همه خودرو‌ها نسبت به هفته پایانی اسفند بین ۱۰ تا حدود ۱۳ درصد رشد قیمت داشته‌اند که به افزایش قیمت ارز و عرضه کم خودرو از سال‌۹۷ بازمی‌گردد. آمار‌ها نشان می‌دهد این میزان عرضه جوابگوی بازار نیست و این خلأ، فاصله قیمت بازار با کارخانه برای بعضی از خودرو‌ها ازجمله ۲۰۶ را به ۱۰۰درصد هم رسانده و یک خریدار ۲۰۶ باید ۱۵۰ میلیون تومان بیش از قیمت اصلی برای خرید این خودرو در بازار پول پرداخت کند.
دماسنج خریداران و فروشندگان
این فعال صنفی در پاسخ به این پرسش که آیا پراید ۲۰۱میلیونی در بازار خریدار دارد یا خیر؟ گفت: متقاضیان، این خودرو را با قیمت ۱۹۶ تا ۱۹۸میلیون تومان خریداری می‌کنند و به اعتقاد من کسی برای پراید ۲۰۱ میلیون تومان نمی‌پردازد. این شرایط برای ۲۰۶ هم صادق است که قیمت کارخانه ۱۴۹تومان است و در بازار تا ۳۰۱ میلیون هم آگهی شده ولی خریداران تا ۲۹۸میلیون تومان این خودرو را خریداری می‌کنند یا پژو پارس که قیمت اعلامی ۳۱۴میلیون را هم داشته اغلب با ۴ تا ۵میلیون تومان اختلاف معامله می‌شود و نه بیشتر، زیرا در بازار خودرو خریدار صف نکشیده و با توجه به وضع موجود آن‌هایی که واقعا احتیاج دارند، خرید می‌کنند.
به گفته مؤتمنی، در اسفندماه فروشنده بیشتر بود، چون احساس می‌کردند مذاکرات به ثمر بنشیند و قیمت ارز هم پایین بود، اما این طرف سال فروشنده‌ها کم شده‌اند و با روند افزایش قیمت، عجله‌ای برای فروش ندارند و اگر فردا قیمت ارز کاهش یابد دوباره فروشنده بیشتر خواهد شد.
رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو معتقد است قول شرکت‌های خودروساز برای افزایش تولید از یکسو و خبر‌هایی که از احتمال واردات خودرو حکایت دارد، اخبار مثبتی برای بازار خودروست و می‌تواند بر کاهش قیمت خودرو تأثیرگذار باشد.
آخرین قیمت پرفروش‌ها
رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو تهران درباره قیمت خودرو‌های پرفروش بازار تا روز گذشته گفت: قیمت پراید ۱۱۱ حدود ۱۹۸ میلیون تومان است که تا ۲۰۰ میلیون تومان هم آگهی می‌شود، پراید ۱۳۱ حدود ۱۸۰میلیون تومان است، ۲۰۶ تیپ‌۲ مدل ۱۴۰۱حدود ۳۰۱ تا ۳۰۲میلیون تومان هم درآگهی‌ها قیمت خورده ولی ۲۹۸میلیون تومان معامله می‌شود و ۴۰۵مدل ۹۹ در بازار ۲۷۵میلیون تومان است.
وی ادامه داد: پژو SLX ۳۱۰ میلیون تومان، پژو پارس ساده ۳۱۲میلیون تومان و پژو پارس TU ۵ حدود ۳۷۷میلیون تومان است. در میان مونتاژی‌ها هم جک S ۵ مدل‌۱۴۰۱ با قیمت ۹۳۰میلیون تومان و هایما ۹۱۰میلیون تومان آگهی می‌شود.
مؤتمنی حداکثر تغییرات قیمت برای انواع خودرو‌ها را زیر ۱۳ درصد دانست و افزود: وقتی آرشیو قیمت‌های اسفند تا امروز را مقایسه می‌کنیم به این نتیجه می‌رسیم که تغییرات قیمت چه برای تولیدات شرکت‌های داخلی و چه مونتاژی‌ها به ۱۳درصد هم نرسیده و بین ۱۰ تا ۱۳ درصد بوده است. برای خودرو‌هایی که کم است، قیمت‌های بالایی اعلام می‌شود، اما خریداری نیست.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار