کد خبر: ۲۰۷۵۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۹
هشدار نسبت به اخراج 300 هزار كارگر قطعه‌سازي
ركود بازار خودرو هر روز ابعاد جديدي به خود مي‌گيرد. چند ماهي مي‌شود كه كاهش تقاضا و ركود حرف اول و آخر در صنعت خودروي كشور مي‌زند.
به گزارش روزنامه تجارت، حالا آنطور كه خبر مي‌رسد ركود بازار خودرو پله به پله دارد پيشروي مي‌كند و در آستانه تبديل شدن به يك ركود است. اگر روزهاي ابتدايي فقط فروشندگان خودرو و نمايشگاه‌داران از كمبود تقاضا شكايت مي‌كردند؛ طي ماه‌هاي گذشته دامنه ركود بازار به گروه‌هاي خودروسازي نيز رسيده تا جايي كه براساس آخرين گزارش‌هاي وزارت صنعت، معدن و تجارت آمار توليد خودرو در آخرين ماه‌هاي تابستان رشد منفي داشته است. از طرف ديگر بررسي وضعيت امروز نشان مي‌دهد كه دامنه ركود بازار خودرو حالا به قطعه‌سازان نيز رسيده است، تا جايي كه دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن قطعه‌سازان از اخراج 10 هزار كارگر قطعه‌ساز در دو هفته گذشته خبر مي‌دهد و عضو ديگر هيات مديره انجمن تخصصی صنایع همگن قطعه‌سازی کشور از احتمال افزايش كارگرهاي اخراجي قطعه‌سازي‌هاي كشور به 300 هزار نفر صحبت مي‌كند. ركود بازار خودرو روزهاي سختي را پيش روي خودروسازان و قطعه سازان قرار داده است.این بار اول نیست که بازار از ناحیه تقاضا به صنعت قطعه شوک وارد می‌کند و در سال 90 نیز واحدها قطعه‌ساز مشابه این وضعیت را تجربه کردند. هرچند آنها این فروش بی‌رونق خود را ناشی از ظهور روابط جدید خودروسازان با بزرگان دنیا به دلیل زمان‌بر بودن این قراردادها نمی‌دانند اما معتقدند اگر رکود در صنعت قطعه تشدید شود و تقاضا در بازار تحریک نشود، در ماه‌های آینده تعداد بیشتری از شاغلان صنعت قطعه کشور بیکار خواهند شد.
در همين حال دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن قطعه‌سازان خودرو با بیان اینکه در دو هفته گذشته قریب به 10 هزار نیروی انسانی در صنعت قطعه‌سازی تعدیل و یا تعلیق شده‌اند،گفت: اگر این روند تا پایان سال ادامه پیدا کند 300 هزار نیروی انسانی در این صنعت بیکار می‌شوند. آرش محبی‌نژاد در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به اینکه امروز صنعت قطعه‌سازی کشور رو به اهتضار است، اظهار داشت: طی دو هفته گذشته بسیاری از واحدهای قطعه‌سازی کشور تعطیل شده‌اند. وی با بیان اینکه دومینوی تعدیل نیروی انسانی در قطعه‌سازی کشور افزایش یافته، گفت: در دو هفته گذشته قریب به 10 هزار نیروی انسانی در صنعت قطعه‌سازی تعدیل و یا تعلیق شده‌اند. او تصریح کرد: اگر این روند تا پایان سال ادامه پیدا کند 300 هزار نیروی انسانی در این صنعت بیکار می‌شوند. محبی‌نژاد با بیان اینکه خودروسازان به لحاظ سیاسی و یا موارد دیگر تعدیل نیرو نداشته‌اند، گفت: صنعت قطعه‌سازی کشور به دلیل کمبود نقدینگی و بدهی‌های سنگین تحت فشار مضاعف است حتی دولت نیز کمک نمی‌کند. او به طلب چندهزار میلیارد تومانی قطعه‌‌سازان از شرکت‌های خودروساز اشاره کرد و افزود: صنعت قطعه‌سازی و خودروسازی کشور قربانی بی‌تدبیری سیاستگذاران کلان کشور است. محبی‌نژاد همچنين گفت: مسئولان هیچ طرحی برای حمایت و احیای صنعت خودرویی کشور در دستور کار خود ندارند. این درحالی است که صنعت خودروی کشور موتور محرک اقتصاد بوده و به تنهایی 20 درصد ارزش افزوده صنایع کل کشور را به خود اختصاص داده است.
در همين حال يك عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن قطعه‌سازی کشور گفت: بهبود شرایط کنونی و رفع مشکلات در صنعت خودرو و قطعه‌سازی کشور نیازمند تزریق حداقل 2 تا 3 هزار میلیارد تومان نقدینگی به این بخش از صنعت کشور است. مطلب‌زاده در گفتگو با خبر خودرو با اشاره به نبود برنامه‌ای مشخص برای اختصاص یارانه تولید به صنعت اظهار داشت: تاکنون مشخص نشده که چه میزان از 200 میلیارد تومان یارانه تولید به صنعت خودرو و قطعه‌سازی کشور اختصاص خواهد یافت. وی افزود: در مقابل مشکلاتی که صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی کشور دارد  این رقم، قطره‌ای در اقیانوس است، امروز صنعت خودروسازی کشور حدود 4 هزار و 500 میلیارد تومان بدهی به قطعه‌سازان دارد چنانچه روند صعودی مشکلات نقدینگی در صنعت قطعه‌سازی، موجب تعدیل نیرو در این صنعت شده است. او گفت: در دو هفته گذشته بیش از 10 هزار نفر در صنعت قطعه‌سازی کشور از کار بیکار شدند و تا دو سه هفته دیگر این رقم به 40 هزار نفر و تا یک ماه آینده این رقم به 100 هزار نفر خواهد رسید و چنانچه مشکلات ادامه داشته باشد تا پایان سال بیش از 300 هزار نفر در صنعت قطعه‌سازی شغل‌شان را از دست خواهند داد. وی اظهار داشت: با تداوم مشکلات اخیر در صنعت قطعه‌سازی و عدم اقدام در رفع آنها، تا پایان امسال حداقل 50 درصد از شرکت‌ها ورشکست خواهند شد. وی در ادامه به افت تولید در شرکت‌های خودروسازی اشاره کرد و گفت: با وجود وضعیت بسیار اسف‌بار تولید در صنعت خودرو و قطعه‌سازی و مشکلات شدید نقدینگی در این بخش، متاسفانه به نظر می‌رسد هیچ یک از دولتمردان نگرانی را از بابت از بین رفتن اشتغال در این حوزه از صنعت کشور ندارند.
در همین رابطه يك كارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با روزنامه تجارت اظهار کرد: قطعه‌سازان کشور مانند خودروسازان از نبود تقاضا رنج می‌برد و به دلیل اینکه سفارشی برای خرید قطعات ساخت داخل نیست، بیشتر خطوط تولید واحدهای قطعه‌سازی در روزهای هفته تعطیل مي‌شوند و چون مدیران واحدهای قطعه‌سازی در برابر پرداخت هزینه نیروی انسانی ناتوان هستند، کارگران اخراج می‌شوند یا به خواست خود دست از کار می‌کشند. شهرام اصالتي با بیان اینکه این وضعیت فعلی قطعه‌سازان مانند شرایط سال 90 است، گفت: در آن مقطع هم چنین بحرانی شكل گرفت و تولید بر اثر کاهش تقاضا افت پیدا کرد و دولت هم به داد این واحدهای تولیدی نرسید و اکثر نیروهای انسانی تعدیل شدند. این کارشناس اقتصادي افزود: بیشتر صنایع در شرایط حاضر دچار رکود هستند و کاهش قدرت خرید مردم و نبود نقدینگی سبب کاهش تقاضا در بازارها شده است. اصالتي همچنين گفت: صنعت قطعه‌سازی صنعتی مادر است که با توجه به فضای اشتغالزایی آن نباید گرفتار رکود و نبود تقاضا در بازار شود. از این رو باید دولت هرچه زودتر به لحاظ وخیم‌تر شدن شرایط نیروی انسانی در این زمینه تمهیدات ویژه‌‌ای داشته باشد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
رزمنده دوران دفاع مقدس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
0
0
آخه چرا دولت کلاف سردرگم شده . به چه باید قسم خورد قدرت خرید مردم بشدت کاهش یافته ودولت روبروز دارد قیمت ها را افزایش می دهد واز طرفی قیمت دلار را هم افزایش داد وتولید کنندگان با افزایش دلار قیمت اجناس خودرا افزایش دادند . آیا با این فعل وانعا لات قدرت خرید مردم هم افزایش پیدا کرده حقوق کارمندان وکارگران افزایش یافته است؟دولت باید قیمت دلار را کاهش وارزش پول ملی را افزایش وقیمت کالاها را کاهش دهد در این صورت است که قدرت خرید مردم افزایش پیدا می کند.در غیر این صورت تحریک در بازار مصرف غیرممکن است . بابا مردم ندارند ندارند ندارند ندارند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار